Autotest – Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid
Plug-in hybride als opmaat naar volledig elektrische Cupra-modellen
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Een Cupra met een benzinemotor wordt zeldzaam. Het nog piepjonge merk stapt over naar elektrisch. Om te beginnen met deze stekkerhybride Leon 1.4 TSI e-Hybrid.
Sportieve sidekick
Cupra is nog maar net een paar jaar op de markt als sportieve sidekick van Seat. Modellen met zeer sterke verbrandingsmotor lagen in het verschiet. Ze zijn er gekomen, zoals de Cupra Ateca, een Cupra Leon 2.0 TSI en de Cupra Formentor met 310 pk. Moederconcern Volkswagen Groupe verzet echter de bakens naar elektrisch!
Cupra in toekomst merk van elektrische modellen
Cupra wordt het merk van elektrisch auto’s en dan met een sportieve glans. De Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid gooit het roer al een beetje in die richting. 52 km kan dit model volledig elektrisch rijden met een volle accu. In de praktijk blijkt dat lastig, ontdekken we, maar dik 40 km is zeker haalbaar.
Prestaties? Die zijn best behoorlijk!
Op het eerste gezicht zie je niet meteen dat de Cupra Leon 1.4 TSI e-Hybrid een stekkerhybride is. Hij oogt als een rasechte sporthatch als de Leon 2.0 TSI. In prestaties moet de plug-in hybride hierin zijn meerdere bekennen, maar het verschil blijkt niet groot. Deze halve elektrische Cupra komt rap van zijn plek als je gaspedaal ver indrukt.
Plug-in hybride aandrijflijn
De aandrijflijn bestaat uit een 1.4 TSI benzinemotor, een elektromotor, een automatische 6-traps DSG-transmissie en een 12,8 kWh lithium-ion accupakket. Dit samenspel van motoren is goed voor een systeemvermogen van 180 kW/245 pk. Daarmee duurt de acceleratie van 0-100 km/u 6,7 seconden.
Zie ook: test Cupra Formentor 310 4Drive
Hij rijdt weg in elektrische modus
De Cupra Leon e-Hybrid start altijd in de elektrische modus. Wil je dat niet dan moet je handmatig de hybride rijmodus kiezen via het grote touchscreen. Die modus kiest hij overigens automatisch als de batterijlading te laag wordt of bij snelheden boven 130 km/u. In de hybride stand kun je de mate van energieterugwinning bij het remmen instellen.
Slimme assistent die zelf remt voor rotondes
Sowieso is dat terugwinnen van energie goed geregeld bij de Cupra. Het ‘brein’ gebruikt ook kaartgegevens van de navigatie en van het camerasysteem dat de afstand tot voorliggers meet. Bij gas los, bijvoorbeeld voor een rotonde, merk je dat de auto nadrukkelijk zelf gaat remmen. Dat doet hij ook als hij een langzamer rijdende auto voor zich signaleert. Het werkt heel natuurlijk, het is echt fijne assistentie bij het rijden.
Hoe lang duurt het opladen van de Cupra?
Het 12,8 kWh accupakket is aan een laadpaal in 4 uur volledig te laden en dat duurt 6 uur aan een regulier stopcontact van 230 volt. Doe je dat gedisciplineerd dan zijn veel korte ritten, zoals voor de boodschappen, helemaal elektrisch af te leggen en dat scheelt flink in gemiddeld verbruik. Juist omdat verbrandingsmotoren bij die korte ritten veel minder efficiënt presteren. In de opwarmfase gebruiken ze meer brandstof en vaak optrekken en afremmen helpt ook al niet mee om verbruik in toom te houden.
Cupra door kleur en design een opvaller
De Cupra Leon is trouwens een stoere, brutale verschijning, zeker in de huiskleuren van dit nog jonge merk. Dat zijn de grijs getinte lak van de carrosserie en de koperkleurige accenten, zoals op de grote 19-inch wielen, bij de uitlaatsierstukken en in het merklogo.
Wat maakt de Cupra verder nog bijzonder?
Verder springt direct de forse grille in het oog met het opvallende merklogo. De volledige LED-koplampunits, ruim bemeten luchtinlaten en gewelfde sideskirts zijn andere eigen kenmerken. Dat geldt ook voor de buitenspiegels in Dark Aluminium. Opvallend aan de achterzijde zijn de verlichting over de gehele breedte van de auto, de grote achterspoiler en de diffuser.
Digitale cockpit, leuk!
De uitrusting is omvangrijk. De standaard Digital Cockpit geeft beeld in hoge resolutie weer. Naast de gebruikelijke weergavemogelijkheden is er de Sport View. In deze speciale Cupra-modus worden het toerental, koppel, vermogen, de turbodruk en de G-krachten getoond.
Bediening met stem en gebaar
Centraal op het dashboard bevindt zich een 10 inch touchscreen voor de bediening van infotainmentfuncties en de navigatie. Het infotainmentsysteem maakt de bediening extra eenvoudig doordat ook voice control en gesture control (bediening met gebaren) zijn inbegrepen.
‘Hola, Hola’ en Cupra reageert
De stembediening is te activeren door ‘Hola, Hola’ uit te spreken. Voor de bediening van de automatische 3-zone airconditioning en voor het aanpassen van het geluidsniveau zijn er aanraaksliders onder het display.
De Cupra Leon e-Hybrid beschikt ook over een Wireless Full Link-systeem. Daarmee zijn smartphones te koppelen en is er toegang tot alle functionaliteiten van Android Auto en Apple Carplay. Dankzij een geïntegreerde simkaart (eSim) is een Cupra Leon altijd online.
Automatische afstand- en snelheidsregeling (Predictive Adaptive Cruise Control), Emergency Assist 3.0, Travel Assist, dodehoeksensor (Side Assist) met uitparkeerassistent en de uitstapwaarschuwing zijn standaard. De file assistent bestuurt de auto zelfstandig in fileverkeer: het houdt afstand ten opzichte van de voorligger, houdt de auto binnen de rijbaanmarkering en bedient de remmen wanneer dat noodzakelijk is.
Conclusie en de prijs
Cupra is voor het grote publiek relatief onbekend. Het uiterlijk trekt onmiddellijk de aandacht, maar tegelijk krijgen we herhaaldelijk de vraag: ‘Van welk merk is hij eigenlijk?’. Een enkeling noemt Seat, omdat zij de Cupra als model kennen van dit merk.
De toekomst wordt meer en meer elektrisch bij Cupra. In de loop van dit jaar moet de Cupra Born worden uitgebracht. De concepten zijn al getoond. De eerste specificaties zijn al wereldkundig gemaakt. Zo krijgt hij een accupakket van 77 kWh en moet hij tot aan 500 km range bieden en in 30 minuten weer voor 260 km aan range kunnen laden.
Tot dan kun je alvast voorproeven met de Cupra Leon e-Hybrid. Vergeet echter het aantrekkelijke prijsniveau van Seat. Cupra is exclusief, fraai afgewerkt en het merk staat voor een zo compleet mogelijke uitrusting. Daarvoor betaal je: de stekkerhybride is er vanaf 41.490 euro. De geteste versie Cupra Leon Performance is er vanaf 45.490 euro. Eerlijk gezegd is dat toch nog een alleszins te billijken bedrag als je voelt hoeveel rijplezier en dynamiek je krijgt en als je ziet dat hij met design boven het maaiveld uitsteekt.