Autotest – Cupra Formentor 310 4Drive (2021)
Wie durft het gevecht aan met deze Spaanse furie?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Wie temt de Cupra Formentor? Welke matador durft het gevecht aan? Want met een beetje fantasie lijkt het toch of de vormgevers een Spaanse vechtstier als inspiratiebron hebben gebruikt. Kijk maar eens naar die agressieve, ietwat voorover hellende neus.
Indrukwekkend uiterlijk Formentor
Menig kijker is in elk geval onder de indruk van het uiterlijk van de Cupra Formentor maar vraagt ook van welk merk deze auto is. Nou het merk is Cupra. ‘Een Seat Cupra dus?’, is de reactie. Nee niet helemaal. Seat is bezig om de naam Cupra los te weken van zijn sportieve modellen.
Koperkleurig merklogo voor Cupra
Dus zie je op de Cupra Formentor nergens meer enig kenmerk van Seat. Op de neus en de achterkant staat een koperkleurig merklogo. Koper is de huiskleur van het merk. De vorm van het logo heeft iets weg van een snavel, als van een roofvogel. Het draagt bij aan het agressieve voorkomen. Net zoals de voorzijde. Die doet denken aan een stier die met zijn kop omlaag klaar is om de rode lap van de matador te bestormen. Stoer wel en ook bruut.
Eerste ‘eigen’ model van Cupra
De Formentor is het eerste echte ‘eigen’ model van Cupra. Nu is hij er alleen met een 2,0-liter turbobenzine van 310 pk en met 400 Nm trekkracht. Gekoppeld aan een 7-traps automaat en vierwielaandrijving.
Cupra Formentor 310 4Drive (2021) – IN DE AANVAL! – REVIEW – AutoRAI TV
Vervaarlijk grommen
De prestaties zijn niet misselijk. Binnen 5 seconden lanceert de Formentor je van 0 naar 100 km/uur. Geef je flink gas dan voelt het alsof de ‘stier’ eerst zijn spieren aanspant om na een fractie van een seconde een verpletterende sprint in te zetten met voldoende grip dankzij de vierwielaandrijving. In de meest sportieve rijmodus hoor je in de Formentor de motor vervaarlijk grommen. Een klank die het midden houdt tussen een viercilinder boxermotor van een Subaru WRX en een vette V8 van een Amerikaan.
Stekker erin?
Het is allemaal machtig leuk natuurlijk, maar Cupra verlegt de koers in de toekomst naar elektrificatie. De stekker gaat erin. Binnen de Volkswagen Groep is ervoor gekozen om onder deze Spaanse furievlag het elektrische pad op te gaan. Alle toekomstige modellen van Cupra worden hybride, plug-in hybride of helemaal elektrisch. Ook van de Formentor komen er in begin 2021 twee plug-in hybrides van 204 pk en 245 pk.
Mat donkerblauw erg fraai?
De matte donkerblauwe kleur van deze geteste Formentor is echt fraai. Met contrasterende glanzende lijsten onder bij de bumpers en langs de wielkuipen. Ook de spiegelkappen zijn glanzend. Onder in de spiegels zitten leds die bij geopend portier het Cupra logo op de grond projecteren. Die zie je alleen als het donker is.
Gespierde welvingen en brede heupen
Gespierde welvingen kenmerken de flanken. De heupen zijn breed uitgebouwd. De achterzijde valt in het donker op door een rode ledlichtstreep die de achterlichten met elkaar verbindt. De 19-inch wielen zijn glanzend zwart met koperen accenten en daarachter zie je een prima presterend Brembo remsysteem. Dat is overigens wel een optie.
Feestknop op het stuur
We kruipen achter het stuur. Starten gaat met een knop op het stuur. Links zit een ‘feestknop’ om de rijmodi te selecteren. In de meest dynamisch stand, weergegeven met een Cupra merklogo, schakelt de automaat bij hogere toerentallen en klinkt de motor luider. Bij terugschakelen hoor je dan ook goed het dotje tussengas dat wordt gegeven. Leuk en opzwepend!
Kalmerend interieur
Het interieur heeft daarnaast een wat kalmerend effect, zeker in vergelijking met het brute uiterlijk. De lijnvoering is strak en de kleurcombinaties zijn subtiel en stijlvol. Zelfs de kuipstoelen die met leer zijn bekleed (optie) komen niet direct als hypersportief over. Ze zitten overigens bijzonder fijn met goede zijdelingse steun.
Groot centraal display
Een groot centraal display domineert het dashboard. Alles bedien je hiermee ook de verwarming en ventilatie. Het is verstandig even de tijd te nemen om de functies te ontdekken voordat je voor het eerst wegrijdt. Anders is het zoeken.
Lage zit en imposante motorkap
De zitpositie is laag, de motorkap is hoog en die zie je dan ook in zijn geheel. De Formentor lijkt daardoor vanaf de bestuurderspost breed. Het zicht rondom is wat beperkt. De parkeersensoren en de achteruitrijcamera zijn in deze auto beslist een uitkomst.
Omvangrijke uitrusting maar er is nog meer
Er is ontzettend veel standaard op de Cupra Formentor, toch zijn er ook nog wat opties. We zetten ze op een rij.
- Draadloze telefoonlader – 235 euro
- Alarmsysteem – 320 euro
- BeatsAudio met 9 speakers, 1 subwoofer en een versterker van 340 Watt – 590 euro
- Elektrisch bedienbare achterklep inclusief voetbediening – 615 euro
- Verwarmbare stoelen vóór en een verwarmbaar stuurwiel – 470 euro
- Panoramisch schuif/kanteldak – 1.540 euro
- Trekhaak zwenkbaar (elektronische ontgrendeling) – 830 euro
Het Launch Pack ‘Cupra High’ dat op de testauto zit kost je 4.395 euro en bestaat uit:
- Elektrisch bedienbare achterklep met voetbediening
- Panoramisch schuif/kanteldak
- Brembo-remsysteem
- Lederen bekleding in Petrol Blue of zwart
- Elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugenfunctie
- Verwarmbare stoelen vóór
- Verwarmbaar stuurwiel
De Cupra Formentor is leverbaar in negen verschillende kleuren, waarvan de matte donkerblauwe lak echt heel uniek is. Dat is Petrol Blue Matt, met een meerprijs van – 2.370 euro.
Conclusie
De vraag is of de Cupra Formentor een plekje kan veroveren in het segment van de compactere modellen met 300+ pk. Concurrenten zijn onder de Volkswagen T-Roc R en de MINI John Cooper Works ALL4 Countryman. Beide zijn lager geprijsd. Weer wat duurder zijn een Audi SQ2 of een BMW X2 M 235i. Voor de Cupra ben je 62.300 euro kwijt en met wat opties zoals deze met bijvoorbeeld een Brembo remsysteem kom je op 69.890 euro.
Daarvoor krijg je een bijzondere auto met een heel krachtig uiterlijk. Hij stuurt heerlijk direct en kleeft aan de weg. Kortom een fijne stuurauto met niet eens een heel spijkerhard onderstel. De motor is sterk, maar zou nog wat vinniger mogen reageren bij lage toeren. Je moet hem echt een beetje opwinden om de ware potentie van de Formentor aan te boren. Dan openbaart zich echter de echte aanvalslust.