Autotest – Citroën C5 Aircross (2019)
Alles draait om comfort
Met de C5 Aircross heeft Citroën eindelijk weer een middelgrote SUV in zijn modellengamma. Met een duidelijke focus op comfort moet de nieuwe C5 Aircross een plek veroveren in het zwaarbevochten SUV-segment. Komt de slogan ‘comfort is the new cool’ echt tot zijn recht?
Terug naar zijn roots
Lange tijd was een sportief rijgedrag de norm bij autofabrikanten. Of het nu compacte hatchbacks of grote SUV’s waren, allemaal kregen ze een dynamisch afgeveerd onderstel en een sportknop. Zelfs bij Citroën – dat van oudsher bekend staat om zijn comfort – werden de modellen een stuk sportiever. Het toppunt was misschien wel de eerste generatie DS 3, die zich qua onderstel en rijgedrag prima kon meten met de MINI Cooper. Met de introductie van zeer zachte stoelen in de C4 Cactus ging het merk voorzichtig terug naar zijn roots.
Progressive Hydraulics Cushions
In 2017 introduceerde het merk de slogan ‘Comfort is the new Cool’ en sindsdien moet elk nieuw model dankzij speciaal ontwikkelde schokdempers weer net zo comfortabel zijn als vroeger. Deze ‘Progressive Hydraulics Cushions’ hebben een enorm incasseringsvermogen waardoor oneffenheden in het wegdek zeer soepel gladgestreken worden. De Citroen C5 Aircross is na de vernieuwde C4 Cactus het tweede model dat deze ophanging meekrijgt.
Meest luxe uitvoering
De auto die wij reden is de meest luxe C5 Aircross die je op dit moment kunt kopen. De Shine-uitvoering met 2,0-liter viercilinder turbodieselmotor en 130 kW (180 pk) gekoppeld aan een achttrapsautomaat. Die is er vanaf 48.990 euro en die heeft standaard onder meer het progressieve veersysteem, 19-inch lichtmetalen wielen, een 8-inch touchscreen met Apple CarPlay, een achteruitrijcamera, DAB+ radio, Keyless Entry, LED-koplampen en climate control aan boord.
Zeer zachte stoelen
Wie voor het eerst instapt, merkt direct dat je vrij diep wegzakt in de brede en vrij vlakke stoel. De zittingen zijn door een beddenfabrikant ontworpen die een speciaal ontwikkeld schuim toepaste in de C4 Cactus en C5 Aircross. Als je normaliter op conventionele autostoelen of zelfs sportstoelen zit, is dit echt even wennen. Ondanks dat de stoelen vrij vlak zijn, heb je door de diepe zit voldoende zijdelingse steun. De lengte van de zitting is voor langere mensen voldoende. Een lendensteun ontbreekt, maar de stoel zit zelfs op lange reizen erg prettig.
“Met de introductie van zeer zachte stoelen in de C4 Cactus ging het merk voorzichtig terug naar zijn roots“
Achterin drie losse zitplaatsen
Het dashboard is vrij uitgesproken vormgegeven, maar heeft wel een rustige opzet. Sommige onderdelen – zoals de versnellingshendel – herkennen we uit nieuwe Opels en Peugeots. Dat is niet heel vreemd, want de C5 Aircross deelt zijn basis met de Opel Grandland X en Peugeot 3008. Het dashboard is bekleed met zachte materialen en het wat vierkante stuurwiel ligt prettig in de hand. Het valt direct op dat het dashboard vrij laag is, waardoor het interieur een ruimtelijk gevoel geeft.
Achterin zijn de zittingen vrij kort, maar heb je zelfs als volwassen alle ruimte. De C5 Aircross heeft drie losse stoelen, wat vreemd genoeg nog steeds uniek is in deze klasse. De bagageruimte met dubbele bodem is met een inhoud van 720 liter een van de grootste in zijn segment.
Infotainment
Het 8-inch touchscreen met TomTom Live-functie is niet het snelste systeem in zijn klasse, maar daarentegen wel intuïtief en makkelijk te bedienen. In veel auto’s heb je aan weerszijde van het display sneltoetsen voor diverse menu’s, maar die ontbreken in de C5 Aircross. In plaats daarvan zit er een kleine touchbar onder het display. Tijdens het rijden werkt het een stuk sneller (en veiliger) om functies via de touchbar te bedienen.
Feedback
De knoppen geven echter geen ‘feedback’ als je erop drukt waardoor je niet zeker weet of je een functie bedient. Je moet nog steeds je ogen van de weg afhalen. Het is makkelijker om de stemherkenning te gebruiken die snel werkt en, mits helder gesproken, elke opdracht begrijpt. Ook de beeldkwaliteit en de integratie van Apple CarPlay zijn goed.
Comfortabel rijgedrag
Dan het rijden, want dat is iets waar Citroën erg trots op is. Bij de eerste meters valt gelijk op dat de Progressive Hydraulic Cushions een stuk comfortabeler en losser zijn dan in vergelijkbare SUV’s. De carrosserie helt iets over, maar op een oneven ondergrond of de snelweg bewijst het systeem zijn meerwaarde.
Drempels
Drempels kun je met een hogere snelheid nemen dan je gewend bent en putdeksels, richeltjes of kinderkopjes voel je nauwelijks. De automatische transmissie schakelt soepel op en eenmaal op snelheid hoor je de dieselmotor nauwelijks werken. Het onderstel en de aandrijflijn komen het beste tot hun recht op de snelweg. De auto strijkt het wegdek glad en zelfs bij snelheden van 130 of 140 km/u verbruikt de auto niet meer dan 1 op 20.
Conclusie
Weet de C5 Aircross zich dan te onderscheiden met zijn comfort? Ja, het veersysteem en de zachte stoelen zijn even wennen, maar bewijzen hun meerwaarde tijdens langere autoritten. Daarnaast kun je met een bagageruimte van 720 liter prima uit de voeten. De 2,0-liter dieselmotor presteert soepel en zuinig, maar hij zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Voor diegenen die minder kilometers rijden, is er ook een 1,2-liter benzinemotor leverbaar met 95 kW (130 pk). Die is met 31.390 euro bovendien stukken goedkoper. Kortom, de C5 Aircross is een verfrissende en ruime verschijning in het SUV-segment, die zich onderscheidt met zijn comfort.