Autotest – Citroën C4 Cactus (2018)
Vernieuwde Citroën C4 Cactus komt in april naar Nederland
“Het is nu geen Citroën C4 Cactus meer!” Kritische geluiden van liefhebbers. Citroën zou het onderscheidende design van de C4 Cactus met deze gefacelifte versie om zeep hebben geholpen. Nou, dat valt in de praktijk alles mee. Sterker nog: er zijn aardig wat redenen waarom deze vernieuwde Citroën C4 Cactus best interessant kan zijn.
Citroën C4 Cactus design
Dat deze vernieuwde Citroën C4 Cactus een meer mainstream uiterlijk heeft, is het gevolg van het verdwijnen van de reguliere C4. De C4 Cactus moet het C4-koperspubliek – dat ingetogenheid meer op prijs stelt – opvangen. Door deze strategie moest het design wel wat braver. En zo geschiedde.
“De ooit zo opvallende airbumps – luchtkussens in het midden van de deuren – zijn grotendeels verdwenen.”
Van B-segment naar C-segment
Opvallend is dat Citroën de eerste versie van de Citroën C4 Cactus als een B-segment crossover introduceerde, maar deze vernieuwde versie zomaar als een C-segment hatchback positioneert. Dat gebeurt niet vaak. De koper zal het niet deren. Die wil gewoon weten wat de auto te bieden heeft.
Citroën C4 Cactus (2018) – AutoRAI TV – REVIEW
Citroën C4 Cactus Airbumps
Een ding in ieder geval niet. Want inderdaad, die ooit zo opvallende airbumps – luchtkussens in het midden van de deuren – zijn grotendeels verdwenen. Hetzelfde geldt voor de opvallende achterzijde met zwarte opzetstukken. Onder de streep heeft Citroën 90 procent van het vorige plaatwerk vervangen door nieuwe delen. Best ingrijpend dus.
“90 procent van het plaatwerk is vervangen, een ingrijpende facelift dus.”
Restant van de Airbumps
Een restant van de Airbumps vinden we onderaan de portieren terug. Die zitten er nu voor de sier en bieden dus geen bescherming meer tegen deurschades, vaak veroorzaakt op de parkeerplaats van de buurtsuper. Niet alle klanten stelden die Airbumps op prijs, een reden om ze in mindere mate toe te passen.
‘Stompe’ neusje verdwenen
De achterkant van de vernieuwde Citroën C4 Cactus oogt optisch breder doordat de lichtunits overlopen in de achterklep. Het ‘stompe’ neusje van voorheen oogt nu veel hoger en breder doordat Citroën een extra grille met daarin de chevrons heeft toegevoegd.
“You love it or you hate it.”
Compromis
Knap is dat de C4 Cactus – ondanks al die aanpassingen – nog altijd als een hele echte Cactus oogt en dus anders is dan de rest, ongeacht of het nu om een B-crossover of C-hatchback gaat. De volgende regel is nog steeds van toepassing: you love it or you hate it. Thierry Hospitel, ontwerper van de C4 Cactus en tevens de tekenaar van het interieurontwerp van de Peugeot 206, noemt het uiterlijk van de gefacelifte Cactus een compromis. “Het was een kwestie van geven en nemen.”
Citroën C4 Cactus comfort
Afgezien van het uiterlijk heeft deze Cactus enkele noviteiten. Neem de wielophanging met ‘comfortveerpoten’, door Citroën Progressive Hydraulic Cushions gedoopt. Het woord ‘cushions’ slaat op ‘zacht’, niet op ‘kussens’. De vering moet het veercomfort van vroegere Citroëns laten herleven en nog belangrijker: bereikbaarder maken voor een groter publiek. Is dat gelukt?
“De veerpoten met ‘Progressive Hydraulic Cushions’ zijn bijzonder comfortabel.”
Deinend gevoel
Het is natuurlijk geen Citroën C6, maar deze C4 Cactus is echt extreem comfortabel. Er is echt een soort deinend gevoel aanwezig. Dat zal veel Citrofielen als muziek in de oren klinken. En om heel eerlijk te zijn: ons bevalt dat comfort ook uitstekend. Het is fijn dat er weer een auto is waarin alles om comfort draait. Geen middenweg tussen sportief en comfort. Nee, alles is gericht op comfort en dat is tegenwoordig toch best een zeldzaamheid.
Nieuwe comfortstoelen
En als je dan als autofabrikant bewust voor comfort kiest, dan ga je ook all the way. Citroën installeert bijvoorbeeld nieuwe comfortstoelen die aanvoelen als de bank in de woonkamer thuis. Je ploft er zo op neer. De stoelen hebben volgens Citroën een matrasachtige vulling en zijn lekker breed. De ondersteuning aan benen en onderrug is goed, al zal dat erg afhankelijk zijn van smaak. De ene persoon is fan van zacht en houdt het uren op de stoelen uit, terwijl iemand anders wellicht voorkeur geeft aan een hardere zitting. Even proefzitten dus.
“De comfortstoelen hebben volgens Citroën een matrasachtige vulling.”
De billen aanspannen
Een nadeel van de nieuwe comfortstoelen: van zijdelingse steun is geen sprake. Tijdens wat sneller bochtenwerk moet je toch behoorlijk je billen aanspannen om op je plaats te blijven. Maar ja, het gros van de kopers zal niet een moment denken aan het fenomeen ‘snel bochtenwerk’. Vooral op de rechte stukken is het goed vertoeven in de C4 Cactus.
Citroën C4 Cactus interieur
Perfect is de C4 Cactus niet, want als designstatement – iets wat deze auto in onze ogen nog altijd is – moet je concessies doen. Het dashboardkastje opent bijvoorbeeld naar boven, das handig, maar rechts op het dashboard ontbreekt om die reden een ventilatierooster. Dat gemis wordt deels gecompenseerd door een extra breed luchtrooster onder het touchscreen. De airbags zijn verwerkt in het dak, daardoor zitten de zonnekleppen verder naar achteren dan gebruikelijk en was het onmogelijk om handgrepen in de dakstijl te plaatsen.
“Perfect is de C4 Cactus niet, want als designstatement moet je concessies doen.”
Geen afdekking voor panoramadak
De C4 Cactus is leverbaar met een panoramadak. Afdekking van dit forse dakraam ruit is er niet. Het wordt om die reden wat sneller warm in de auto, ook al is het warmtewerend glas. De airco moet dan ter compensatie een standje kouder. Denk hier dus over na. Weet ook dat je hoofdruimte inlevert met zo’n panoramadak. Zijn dit missers? Dat valt wel mee. Het zijn zaken waarmee je prima kan leven. De ruimte achterin is acceptabel, maar niet overtuigend. De hoofdruimte valt bijvoorbeeld tegen, vooral voor mensen langer dan 1.80 meter. Dat komt onder meer door het panoramadak.
Geen toerenteller
Jammer is het – nog altijd – ontbreken van de toerenteller. Uit onderzoek onder klanten blijkt dat het koperspubliek dit niet erg vindt. Toch lijkt het in onze optiek een kleine moeite om een digitale ‘toerenbalk’ op te nemen in het display achter het stuurwiel. Grafisch is daar genoeg ruimte voor. Je rijdt zo’n C4 Cactus nu vooral op gehoor. Dat gaat best goed, maar een toerenteller is toch wel gewoon fijn.
“Geen toerenteller, je rijdt zo’n C4 Cactus dus vooral op gehoor.”
Opvallende dingen
De afwerking is van een prima niveau, al zijn de blinkende zwarte plastic componenten stofgevoelig en gevoelig voor krassen. Verder is de armsteun in de middentunnel niet echt een armsteun. Alleen langere mensen die verder naar achteren zitten, kunnen er hun elleboog op laten rusten. De zitpositie is in orde. Het stuurwiel is uitstekend in hoogte en diepte verstelbaar. Er is een USB-aansluiting. Een ding is nog gebleven: de reflectie van de zon in de touchscreen van het infotainmentsysteem. Het navigatiescherm is daardoor heel soms wat lastiger afleesbaar.
Citroën C4 Cactus motoren
Dan de motoren. Je kan er uit drie kiezen. De 1.2 THP met 110 pk vormt de instapper. Er is ook een 130 pk benzineversie. Dieselen kan met een 100 pk sterke BlueHDi. De 82 pk sterke benzinemotor mag voor Nederland met pensioen. Slechts 5 procent van de kopers bleek te kiezen voor deze motor. Een bijzonder klein aantal dus. Bovendien is de CO2-emissie van de 82 pk-motor hoger dan de 110 pk benzine. Oninteressant dus voor de Nederlandse markt.
“De 82 pk sterke benzinemotor mag voor Nederland met pensioen.”
Driecilinderturbomotoren
We rijden in Marseille met beide benzineversies. De diesel voelen we binnenkort in Nederland aan de tand. Beide benzineversies zijn driecilinderturbomotoren en presteren naar behoren, waarbij de 130 pk sterke versie met een naar Franse begrippen strak schakelende handbak zelfs zeer rap aanvoelt. Wat zeggen we: de 0-100-sprint duurt slechts 9,1 seconden. De auto weegt immers ook maar iets meer dan 1.000 kilogram.
Picture perfect: 110 pk met automaat
Die 130 pk met handbak is leuk, maar niet nodig in Nederland. Onze tip: neem de 110 pk met automaat. Meer dan genoeg kracht, vlot genoeg – 100 km/u in 10 seconden – en met een gemiddeld verbruik van 1:17 best zuinig. Picture perfect wat ons betreft, want een auto waarin alles is gericht op comfort verdient deze aandrijflijn. De EAT6-automaat schakelt vlot en bedachtzaam.
“De vernieuwde Citroën C4 Cactus met PureTech 110 kost minimaal 21.490 euro.”
Citroën C4 Cactus prijzen
En wat mag dat dan kosten? De Citroën C4 Cactus PureTech 110 met handbak is er vanaf 21.490 euro (versie Live). Met automaat ben je 26.490 euro kwijt (versie Feel). De sterkste benzineversie is er vanaf 24.390 euro en dieselen kan vanaf 26.340 euro.
Conclusie
Is de vernieuwde Citroën C4 Cactus dan het overwegen waard? Laten we de volgende vraag stellen: vind je het bankhanggevoel fijn? Dan zeer zeker. De C4 Cactus is een comfortstatement in het segment van de Golf, Focus en Astra. Een echt comfortabel alternatief. We geven toe: het design is minder uitgesproken dan voorheen maar hij oogt nog altijd onderscheidend, is stil en praktisch. Daarbij is het een prettige gedachte dat je met deze auto met een behoorlijk hoog tempo over verkeersdrempels kan zonder dat je er fysiek ongemak van hebt. In een drempelrijk land als Nederland ook wat waard.
“Je kan met een behoorlijk hoog tempo over verkeersdrempels. Best bijzonder eigenlijk.”
April
De vernieuwde Citroën C4 Cactus komt in april naar Nederland. Er zijn sinds de introductie al ruim 15.000 op Hollandse bodem verkocht. Wereldwijd zijn er al meer dan 270.000 exemplaren verkocht.