Autotest – Cadillac XT4 350T Sport (2021)
Eindelijk weer scoren in Europa?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Cadillac introduceert de XT4 dit jaar ook in Europa. Het is een relatief compacte SUV met sportieve daklijn, viercilindermotoren en een relatief laag bpm-bedrag. Op papier zou deze auto het dus goed kunnen doen in de verkopen. AutoRAI.nl vond het hoog tijd voor een nadere kennismaking.
Trouwe schare liefhebbers
Ooit waren Amerikaanse auto’s ook in Nederland heel populair. Zeker na de oorlog gold: als je het had gemaakt in het leven, dan reed je in een Amerikaan. De decennia daarna nam dat om verschillende redenen langzaam af. Er bleef een trouwe schare liefhebbers over, maar door de afnemende verkopen verdwenen toch steeds meer merken van de Nederlandse markt. Voor een Amerikaan was (en ben) je al gauw op import aangewezen.
Volhouder
Als een van de weinige Amerikaanse merken is Cadillac altijd officieel in Nederland leverbaar gebleven. Eerlijk is eerlijk, de afgelopen jaren stond er geen rij voor de showrooms, maar het nieuwe wapen in de verkoopstrijd brengt daar wellicht enige verandering in. Cadillac haalt namelijk de XT4 naar Europa. Een voor Cadillac-begrippen compacte SUV met sportieve daklijn, viercilindermotoren en ‘dus’ een relatief laag bpm-bedrag.
Naar Europa
De Cadillac XT4 kwam in 2018 op de markt, voor modeljaar 2019. Aanvankelijk werd de auto geïntroduceerd in Noord-Amerika en China, waar de auto het goed doet in de verkopen. Dit jaar is eindelijk ook Europa aan de beurt. Wij krijgen wel een iets aangepaste versie van de auto.
De Europese versie is makkelijk te herkennen: die heeft achterlichten met ‘wit’ glas en oranje knipperlichten, terwijl de Amerikaanse versie volledig rode achterlichtunits heeft. Een ander belangrijk verschil is onder de motorkap te vinden. Speciaal voor Europa levert Cadillac de XT4 namelijk ook als 350D met dieselmotor. In veel Europese landen is daar namelijk nog gewoon genoeg vraag naar.
Motoren en aandrijving
Concreet gaat het om een aangepaste versie van de 2.0-liter Multijet-dieselmotor van de FCA Group. In de XT4 levert die 128 kW (174 pk) en een stevig koppel van 381 Nm. Het alternatief is de XT4 350T met 2.0-liter benzinemotor, volledig uit eigen huis. De benzinemotor heeft een vermogen van 169 kW (230 pk) en een koppel van 350 Nm. De transmissie is ongeacht de motor altijd een negentrapsautomaat. Vierwielaandrijving is standaard voor de benzineversie en optioneel voor de diesel. Het officiële brandstofverbruik bedraagt 1 op 15,6 voor de diesel en 1 op 10,9 voor de benzineversie.
Heerlijk cruisen
Genoeg cijfers, tijd om op pad te gaan. Wij krijgen een 350T mee. Van zichzelf nodigt de XT4 uit tot een lekker ontspannen rijstijl. Heerlijk cruisen over eindeloze snelwegen. Als je aandringt en alle 230 paarden onder de motorkap wakker maakt, dan staat de XT4 echter direct voor je klaar met een snelle sprint. In cijfers: de 350T bereikt in 8,3 seconden de 100 km/u en gaat door tot 210 km/u. Bij het optrekken laat de motor met een wat rauwe grom goed van zich horen, maar eenmaal op constante snelheid gaat hij muisstil te werk.
De vering is comfortabel en weet oneffenheden goed weg te filteren. Een comfortabel onderstel kan je aan de Amerikanen wel overlaten. Toch is de auto ook zeker niet zo zacht geveerd dat hij deint of sterk helt in bochten. Men heeft een goede balans weten te vinden.
Interieur
De zitpositie is vrij hoog ten opzichte van de auto, maar wel goed. We zijn al snel met de auto vertrouwd, alsof we er al jaren mee rondrijden. Met 1,80 m lengte kunnen we op de achterbank prima ‘achter onszelf’ zitten. Veel marge is er weliswaar niet, maar ondanks het relatief lage dak hebben we ook over de hoofdruimte niets te klagen.
Het dashboard heeft naar huidige maatstaven een redelijk klein display met daaronder vrij veel knopjes. Ieder zijn voorkeuren, maar wij vinden het eigenlijk juist een verademing dat een fabrikant eens niet meedoet in de wedloop om het grootste beeldscherm. Juist veelgebruikte functies zoals de airco en ruit- en stoelverwarming/-ventilatie zijn nu handig en snel te bedienen zonder door menu’s te moeten graven.
Het beeldscherm biedt toegang tot functies als audio, navigatie en connectiviteit. De menu’s hebben een intuïtieve en overzichtelijke indeling en het scherm reageert snel op commando’s.
Eerlijk is eerlijk: in het interieur zijn hier en daar nog steeds wel harde kunststoffen te vinden. Wel zitten die alleen op plekken (vrijwel) buiten het zicht. Alle interieurdelen die je aanraakt voelen zacht en hoogwaardig aan en zijn mooi afgewerkt. Bij onze testauto zijn sommige interieurdelen uitgevoerd met een geweven 3D-carboneffect en verder is gekozen voor een combinatie van zwart met contrasterende lichte bekleding (Light Wheat). Een mooi geheel.
Uitrusting
De Cadillac XT4 is leverbaar in drie uitvoeringen: Luxury, Premium Luxury en Sport. Die laatste twee zijn qua uitrusting vrijwel gelijk aan elkaar, maar zoals de naam al suggereert heeft de Sport een wat sportievere aankleding. Zoals gebruikelijk bij een Cadillac heeft ook de XT4 een rijke standaarduitrusting.
Enkele highlights: full-LED-verlichting voor en achter, verwarmbare buitenspiegels, automatische verwarming van stuur en voorstoelen, stoelverwarming achterin, luchtvochtigheidsregeling voor het interieur, automatisch bedienbare achterklep en het Cadillac CUE infotainmentsysteem met 3D-navigatie, spraakherkenning en alle connectiviteit die je nodig hebt. Tot slot zorgen de digitale radio en het Bose Centerpoint Surround-Sound-System voor een goed geluid.
Opties zijn onder meer een geheugenfunctie voor stoel- en spiegelinstellingen, een head-up display, 360-gradenzicht rond de auto, een automatische parkeerassistent, interieurluchtionisatie, draadloos opladen voor de smartphone en een panoramadak.
Verder zijn er natuurlijk alle veiligheids- en assistentiesystemen die je in dit segment mag verwachten. De rijassistenten waarschuwen niet alleen met geluid en weergave op de displays, maar ook met een trilling in de zitting van de bestuurdersstoel. Alsof je telefoon in je broekzak een berichtje binnenkrijgt. Dat is even wennen.
Prijzen
In Nederland is de Cadillac XT4 leverbaar met ‘prijs op aanvraag’. Een officiële Nederlandse prijslijst is er niet, maar navraag leert dat de auto in Nederland leverbaar is vanaf 69.900 euro. Onze testauto, een 350T Sport met allerlei aangevinkte opties, staat op moment van schrijven te koop voor € 78.700. Daarmee zit het model op een vergelijkbaar prijsniveau met zijn veelal Duitse concurrenten met vergelijkbare uitrusting.
Conclusie
Zo voordelig is een gloednieuwe Cadillac in Nederland lang niet geweest. Verder biedt de XT4 in principe alles wat de Europese klant wil: een hogere zitpositie met toch een sportieve daklijn en onder de kap relatief zuinige motoren. Brengt de XT4 voor Cadillac dan eindelijk weer goede verkoopaantallen? Het zou zomaar kunnen. Het merk kan in ieder geval eindelijk weer eens meedoen op hetzelfde prijsniveau als de directe concurrenten. De nieuwe Cadillac XT4 is in ieder geval een goede keuze voor wie in het crossoversegment eens echt iets anders wil. Onderscheidend zal het model namelijk altijd blijven.
Met dank aan de Hollandse Auto Importmaatschappij BV in Rijnsburg voor het ter beschikking stellen van de Cadillac XT4 350T.