Autotest – BMW X3 xDrive30d (2018)
Hoe zuinig is de BMW X3 xDrive30d in de praktijk van 2018?
Dat is even schrikken. Als we voor de eerste keer in de nieuwe BMW X3 xDrive30d stappen, zien we tot onze grote verbazing een gemiddeld verbruik op de boordcomputer staan van 1 op 11. Is dit het werkelijke verbruik? Of kunnen we nog veel zuiniger met deze zescilinder dieselmotor rijden?
Proef op de som
De 68-litertank zit vol. De actieradiusmeter laat 790 kilometer zien. Hmm, voor een dieselversie is dat niet al te best, dat moet toch veel beter kunnen? We nemen de proef op de som en al snel worden we positief verrast. De actieradiusmeter loopt in hoog tempo op richting de duizend kilometer, het gemiddelde verbruik daalt rap van 9,0 l/100 naar 7,0 l/100 km. Hoe we dat doen? Door gedoseerd gas te geven, de auto op tijd te laten uitrollen en de snelheid aan te passen. Het is een feit dat het brandstofverbruik van een auto bij snelheden boven de 110 km/u exponentieel toeneemt. Zo ook bij deze BMW X3 xDrive30d.
Liefhebbershart
Nu komt het dilemma. Deze BMW X3 laat zich zo eenvoudig en comfortabel op hogere snelheden rijden, dat je maar wat graag het tempo opvoert. Bij een snelheid van 140 km/u maakt de zescilinder dieselmotor nauwelijks 2.000 toeren per minuut. Een vermogen van 195 kW (265 pk) en een koppel van 620 Nm doen continu een beroep op je liefhebbershart om het tempo op te voeren. Zo af en toe geven we gehoor aan die prikkels, maar we proberen juist om zoveel mogelijk zuinig te rijden.
“Zuinig rijden is met deze X3 heel goed mogelijk, hard rijden overigens ook.”
AutoRAI TV: Hoe zuinig is de BMW X3 xDrive30d in de praktijk? (2018)
Wake-up call
Dus maximaal 115 km/u op trajecten waar je 130 km/u mag en op 100-trajecten rijden we 105 km/u. Spelen met de marge mag. Ook rijden we met de cruisecontrol ingeschakeld. Het adaptieve deel schakelen we uit – dat kan bij BMW – omdat adaptieve cruisecontrol buiten de files de natuurlijke flow uit het rijden haalt. Is het belachelijk dat we deze snelheden rijden? Wake-up call: we rijden in Nederland, waar het tijdens de spits aardig druk is. Alleen op 130-trajecten passen we het tempo iets aan. We nemen de twee minuten die we later thuis zijn doordat we geen 130 of 140 km/u rijden, voor lief.
6,5 l/100 km gemiddeld
Onze rustigere rijstijl brengt ons bij een aardig goed gemiddeld brandstofverbruik van 6,5 l/100 km, omgerekend 1 op 15,4. Voor een SUV van 1.900 kilogram echt niet slecht. Bovendien benaderen we daarmee bijna de fabrieksopgave van 5,7 tot 6,0 l/100 km. Op een volle tank leg je eenvoudig 1.000 tot 1.100 kilometer af. Kortom: zuinig rijden is met deze X3 heel goed mogelijk.
“Fun fact: deze BMW X3 xDrive30d is slechts 0,6 seconde langzamer van 0 naar 100 km/u dan een BMW M3 E46!”
Acceleratievermogen
Hard rijden overigens ook, want de zescilinder dieselmotor is zoals gezegd een indrukwekkende krachtcentrale. Inhalen is kinderspel, dankzij het overvloedige koppel en de alerte achttrapsautomaat. Enigszins verbaasd zijn we over het acceleratievermogen. Deze BMW X3 xDrive30d accelereert in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Fun fact: dat is slechts 0,6 seconde langzamer dan een BMW M3 E46!
Atomium
We maken tijdens de testweek onder meer een langere rit naar Brussel, voor een bezoek aan Het Autosalon 2018. In Brussel kunnen we het niet laten om een bezoek te brengen aan het Atomium: het beroemde 102 meter hoge monument – een stalen constructie van negen bollen met elk een diameter van 18 meter – in het Heizelpark in Brussel. Een gigantisch bouwwerk dus. Niet veel mensen weten dat het Atomium een elementair ijzerkristal voorstelt, ongeveer 150 miljard maal vergroot.
“Alleen op 130-trajecten passen we het tempo iets aan. De twee minuten die we later thuis zijn door geen 130 of 140 km/u te rijden, nemen we voor lief.”
Aluminium
Over ijzer gesproken: BMW gebruikt voor de nieuwe X3 lichtere staalsoorten. Ook voerde BMW het gebruik van aluminium op. Onder meer de wielophanging en de motoren zijn van aluminium gemaakt, waardoor de nieuwe BMW X3 tot maximaal 55 kilo lichter is dan de vorige generatie.
Groter dan eerste BMW X5
Wie de BMW X3 bekijkt, gaat wellicht twijfelen of het niet gewoon een X5 is. De X3 is groot: de huidige BMW X5 is 4.886 mm lang, deze nieuwe X3 meet 4.708 mm. Een verschil van slechts 17,8 centimeter. Ten opzichte van de eerste generatie X5 uit 2000 is deze nieuwe X3 zelfs 4,2 centimeter langer. Dat zegt wat over de ontwikkeling van de X3.
“Het is een feit dat het brandstofverbruik van auto’s bij snelheden boven de 110 km/u exponentieel toeneemt.”
Elektrische variant
De BMW X3 is een populair model. Sinds de introductie van de eerste generatie in 2003 heeft BMW al meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Ondertussen loopt dat aantal snel op richting de 2 miljoen. Momenteel levert BMW de X3 alleen met benzine- en dieselmotoren. Deze X3 xDrive30d is de topdiesel, er is ook een X3 xDrive20d. In 2019 volgt nog een elektrisch aangedreven X3.
Conclusie
De BMW X3 xDrive30d is een heel fijne SUV. Absoluut niet goedkoop, want hij is er voor prijzen vanaf ongeveer 80 mille (de X3-instapversie kost 60 mille). Ter vergelijking: een Volvo XC60 D5 AWD Diesel met 173 kW (235 pk) is er voor prijzen vanaf 69.495 euro. Scheelt 30 pk en 10 mille. Is de BMW X3 die 10 mille extra waard? Dat ligt puur aan je smaak. Op het gebied van afwerking, rijcomfort en rijhulpsystemen biedt de BMW X3 absoluut veel value for money, maar het instapniveau is hoog. Daarbij geeft de X3 je het gevoel dat je een auto koopt die over een aantal jaar ook nog steeds ‘actueel’ is. De gebarenbediening, het infotainmentsysteem en de motor zijn hun tijd ver vooruit. Maar dat hangt dus wel een prijskaartje aan.
Pluspunten
+ Serieus snel, prima prestaties + Koppel in overvloed + Fijne werking van infotainmentsysteem + Ruimte vóór- en achterin
Minpunten
– Stuurcorrectie reageert soms wat schokkerig – Duur in aanschaf – Dure opties