Autotest – BMW X1 xDrive25e (2020)
Verrassend fijne combinatie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Broertjes
De aandrijflijn van de X1 xDrive25e is een bekende, want BMW gebruikt hem ook in de plug-in hybride MINI Countryman en BMW X2 xDrive25e. Waar hebben we dan mee te maken?
Aandrijflijn
Voorin lepelt BMW een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 125 pk en 220 Nm. Deze driecilinder is gekoppeld aan een comfortabel schakelende zestraps Steptronic automaat die de voorwielen aandrijft. Op de achteras plaatst BMW een 95 pk en 165 Nm sterke elektromotor die de wielen aandrijft via een eentraps automaat. Dankzij deze opzet ontstaat vierwielaandrijving, vandaar de aanduiding xDrive op de achterklep.
Systeemvermogen
De benzinemotor en elektromotor genereren samen een systeemvermogen van 220 pk en een stevige 385 Nm. Vooral dankzij dit riante koppel sprint je in 6,9 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 193 km/u. Het is vooral indrukwekkend hoe de benzine- en elektromotor met elkaar samenwerken. Dat gaat bijzonder soepel.
Slimme packaging
Knap van BMW is de ‘packaging’ van de X1 xDrive25e. Er gaat ten opzichte van een ander xDrive-model geen kostbare interieurruimte verloren, ook al heeft deze X1 een accupakket en een elektromotor. De bagageruimte bedraagt 450 liter tot maximaal 1.470 liter als je de rugleuning van de achterbank neerklapt. Dat kan in een verhouding van 40/20/40.
Elektrisch rijden
Het 10 kWh-accupakket ligt keurig onder de achterbank en een deel van de bagageruimte. Op papier moet je ongeveer 54 tot 57 kilometer elektrisch kunnen rijden, maar in de praktijk is dat ongeveer 40 tot 45 kilometer. Je moet deze X1 vooral rijden in de stad, want dan win je door uitrollen van de auto en tijdens afremmen energie terug die weer keurig wordt opgeslagen in het accupakket.
Zonder EV-power
Als de batterij nagenoeg is opgeladen merk je dat wel terug in de prestaties. Als de 125 pk sterke driecilinder al het werk moet doen, is dat direct voelbaar. Daarom is het verstandig om slim om te gaan met het accupakket. Laad hem bijvoorbeeld netjes op en kies zorgvuldig je rijmodus. Alleen dan profiteer je maximaal van de voordelen van een plug-in hybride aandrijflijn.
Prijs
Ook voor een particulier is een stekker-X1 interessant, want de prijsstelling is door het Nederlandse belastingklimaat – waarbij een lage CO2-emissie een zeer lage BPM oplevert – zeer gunstig te noemen.
Een BMW X1 sDrive18i met 140 pk begint bij 44.697 euro, een xDrive20i met 192 pk is er vanaf 53.585 euro en voor de xDrive25i met 231 pk moet je zelfs al 61.989 euro betalen. Wat moet zo’n X1 xDrive25e dan kosten? 55 mille? 60 mille? Nope, hij kost 50.027 euro. Dan krijg je dus direct 220 pk. En dat is netjes!
Besparen
Best interessant dus, zowel in gebruik als in aankoop, al blijft 50 mille natuurlijk een klap geld. Je koopt zo’n X1 PHEV dan ook vooral voor de langere termijn, want je kunt door goed gebruik flink besparen op benzinekosten. Dat is natuurlijk het verdienmodel achter een auto met stekker. Wie vrijwel altijd elektrisch rijdt, wordt beloond in de portemonnee.
Caravan?
Kijk wel goed naar je reispatroon, want wie dagelijks flinke afstanden moet afleggen, kan beter af zijn met een diesel- of benzinemotor. Zo’n X1 xDrive25e is dus niet voor iedereen interessant. Zware caravans zijn ook not done. De X1 xDrive25e mag maximaal 750 kilogram trekken. Je moet dan wel de optionele trekhaak bestellen.
Power of choice
Waarom een X1 PHEV? BMW gelooft in een ‘Power-of-Choice-aanpak, waarbij het merk de klant de keuze geeft om te kiezen voor een aandrijflijn die het beste bij hem of haar past. Dat kan zijn een diesel of benzine, een plug-in hybride of een batterij-elektrische aandrijflijn.
Geen hybride, want BMW vindt die techniek niet meer relevant om nog uit te brengen. PHEV’s zijn volgens BMW veel interessanter. Komt er dan ook een BEV-versie van de X1? Zeker! Dat heeft BMW bevestigd. Dat duurt nog wel een paar jaar. Tot die tijd vormt deze half-elektrische BMW X1 een goed en vooral comfortabel aanbod met voldoende ruimte voor de bagage en passagiers.