Autotest – BMW 545e xDrive plug-in hybride (2020)
Voorproefje van toekomstige BMW M5?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De toekomst van de automobiel wordt meer en meer elektrisch. Maar een volledige elektrische auto is voor sommigen nog steeds een stap te ver, of dat nu uit praktisch of financieel oogpunt is. Een plug-in hybride vormt een tussenoplossing. In de nieuwe BMW 545e xDrive belooft het merk dynamisch rijplezier te combineren met maximale efficiency. Is ze dat ook gelukt?
530e kennen we al
BMW breidt het aanbod PHEV-modellen sterk uit. Van de 5 Serie was al een 530e te bestellen, als sedan en met de komst van de vernieuwde 5 Serie ook als 530e Touring. Er is bovendien keuze uit een 530e met achterwielaandrijving of eentje met vierwielaandrijving (530e xDrive). De 530e heeft een systeemoutput van 292 pk met 420 Nm en kan afhankelijk van de uitvoering 46 tot 61 kilometer elektrisch rijden.
545e, die is nieuw
Als uitbreiding van de PHEV-familie komt er van de sedan nu een 545e, op papier een zeer snelle en krachtige versie met dezelfde prestaties als de BMW M5 E39 van weleer, maar dan bereikt met een ander concept. In die betreffende M5 – nu een begeerlijke klassieker – zorgt een V8-motor voor ongeveer 400 pk. In de BMW 545e xDrive zorgen een elektromotor en een benzinemotor voor dit vermogen. Je leest het goed: de 545e waarin we onderweg zijn heeft afgerond 400 pk. Dat is serieus veel. Toch maakt vooral het systeemkoppel indruk.
Een zes-in-lijn benzinemotor en elektromotor
De aandrijflijn bestaat uit een 2.998 cc grote zes-in-lijn benzinemotor met 286 pk en 450 Nm, aangevuld met een 109 pk en 265 Nm sterke elektromotor die aan de 8-traps automaat is gekoppeld. Via xDrive-vierwielaandrijving wordt alle power over de vier wielen verdeeld.
Systeemvermogen
Het systeemvermogen bedraagt 394 pk met een maximum vermogen van 600 Nm. Vooral het riante koppel zorgt voor een zeer aangename push in de rug. Volgas wegrijden – een combinatie van benzine- en elektropower – verloopt bijzonder soepel en vlot. De 0-100-tijd bedraagt 4,7 seconden en de topsnelheid komt uit op een begrensde 250 km/u. De aandrijflijn van de BMW 545e xDrive is ook te vinden in de BMW X5 xDrive45e en BMW 745Le xDrive. Daar heeft de PHEV-aandrijflijn dezelfde output.
Elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan op papier 54 tot 57 kilometer en tot een snelheid van maximaal van 140 km/u. Leuk dat je ook op hogere snelheid elektrisch kunt rijden, maar in dit geval vliegen de kilometers uit het accupakket. Heel efficiënt is dat dus niet. Wat dat betreft moet je vooral elektrisch rijden in steden of op locaties waarbij je vaker moet afremmen om de regeneratiefunctie aan te spreken.
Karakter
Het is simpel om invloed uit te oefenen op de werking van de aandrijflijn. Je kunt namelijk kiezen uit Sport voor maximale prestaties, uit Electric voor volledig elektrisch rijden en uit Hybrid waarbij je in de Eco Pro-stand extra veel energie terugwint en sterker afremt op de elektromotor. Wie goed anticipeert, heeft het rempedaal haast niet meer nodig. Want de 545e remt best sterk af op de aandrijflijn. Tijdig ‘gas liften’ betekent dus dat je haast al het gewenste tempo hebt bereikt om een bocht te nemen. In standje Hybrid kiest het systeem zelf voor de beste aandrijfvorm, of dat nu enkel elektrisch is of een combinatie van elektro- en benzinepower.
Accupakket
Het accupakket heeft een capaciteit van 12 kWh (11,2 kWh bruikbaar) en is geplaatst onder de achterbank en een deel van de bagageruimte. In de praktijk moet je rekening houden met ongeveer 42 tot 45 kilometer range. De daadwerkelijke range is sterk afhankelijk van je rechtervoet. Rustig rijden is dus het advies, ook al is dat in een auto met dit systeemvermogen soms nog best lastig. De acceleratie is verslavend. Volgens BMW is die 45 kilometer range al toereikend, want in Europa leggen we gemiddeld 30 kilometer per dag af.
Prototype
BMW laat ons rijden in prototypes van de 545e xDrive, de marktlancering vindt namelijk pas plaats in november 2020. Om die reden hebben de gereden auto’s ook nog een milde vorm van camouflage: de logo’s zijn afgeplakt. Maar dat het een BMW is, mogelijk duidelijk zijn. Op de foto’s in dit artikel laten we de definitieve productieversie zien.
Goede samenwerking
Tijdens de testrit valt op hoe goed de elektromotor en benzinemotor met elkaar samenwerken, al zit er in Hybrid wel een vertraging in de gasreactie als het gaspedaal vol wordt gevloerd. Logisch ook, want de verbrandingsmotor moet in dit geval direct bijspringen op een bijzonder hoog toerental. Eenmaal op gang, dan loopt de zes-in-lijn als een zonnetje, zoals we eigenlijk gewend zijn van zescilinders van BMW.
Gewicht
De BMW 545e xDrive weet zijn extra gewicht op de achteras in rechte lijn prima te maskeren, maar niet bij het nemen van een paar snelle bochten. Dan merk je dat het gewicht doordrukt. Onveilig wordt het niet, want dankzij xDrive-vierwielaandrijving is er grip zat. Maar je voelt die extra kilogrammen wel.
Voorproefje nieuwe M5?
BMW levert op dit moment nog een conventionele M5-versie met 600 tot zelfs 625 pk sterke V8-benzinemotor. De vraag is of zo’n motor toekomstbestendig is. Hogere CO2-emissies zijn steeds vaker not done. Wat dat betreft is het goed mogelijk dat een toekomstige M5 een vorm van elektrische ondersteuning krijgt. En dat zou al heel goed mogelijk kunnen zijn bij een volgende generatie M5, aangezien er van de nieuwe generatie 5 Serie ook een batterij-elektrische versie komt als antwoord op de aangekondigde Mercedes-Benz ‘EQE’, de elektrische E-Klasse. Hoe dan ook: dat er wat gaat veranderen, staat vast.
Stilte
Waar je in een M5 vooral geniet van een brullende benzinemotor, daar overheerst in de BMW 545e xDrive vooral rust. Veel rust zelfs, want de geluidsisolatie is van hoog niveau. Zelfs als de zes-in-lijn benzinemotor meezingt op het hoogste toerental, blijft het opvallend stil in de auto. BMW past daarnaast zeer comfortabele stoelen toe die goede ondersteuning bieden aan het complete lijf. De boodschap is duidelijk: dit is een kilometervreter voor op de snelweg, maar dankzij de PHEV-aandrijflijn ook een auto waarmee je lokaal emissievrij een milieuzone in een grote binnenstad kunt binnenrijden.
Een goede reden om te stekkeren
Om maximaal te profiteren van de voordelen van een plug-in hybride aandrijflijn, is het wel belangrijk dat je het accupakket oplaadt. Want alleen dan moet je in de buurt kunnen komen van de fabrieksopgaven van dik 1 op 40. Tijdens onze testrit – waarbij soms ook stevig werd doorgereden – kwamen we uit op 1 op 23. Zelfs dat is al heel netjes, al kun je dat ook halen met een 520d met dieselmotor. Alleen dieselen is in Nederland niet heel interessant meer omdat het heel zwaar wordt belast.
Wat dat betreft kan die BMW 530e of 545e xDrive prima vervanging zijn voor die diesels, waarbij je alleen profiteert van een zeer laag brandstofverbruik als je de auto netjes aan de lader hangt. Sowieso moet je dat doen om te kunnen genieten van 394 pk en 600 Nm. In beginsel hang je die 545e xDrive dus vooral om die reden aan de stekker. Het zou ons in ieder geval voldoende motiveren, want 600 Nm blijft gewoon heel indrukwekkend. Daar wil je continu meer van.