Autotest – BMW 540d xDrive (2018)
De verboden vrucht; roadtrip met een zescilinderdieselmotor
Een zescilinderdieselmotor met 319 pk. Anno 2018 is het bijna vloeken om met een ‘dikke’ diesel op pad te gaan. Maar hoe bevalt zo’n grote dieselmotor als reisauto? We nemen de proef op de som met de BMW 540d xDrive.
Dikke BMW
Het testexemplaar waarmee wij vandaag op pad gaan is een rijk uitgeruste BMW 540d xDrive in de metallic kleur Sophistograu, met een witkleurig leren interieur genaamd Elfenbeinweis. De optionele 20-inch wielen en het M-pakket geven de auto een sportief uiterlijk. Hier staat, om het zo te zeggen, een ‘dikke’ BMW. Op de optielijst staan een heleboel vinkjes. Van alcantara hemelbekleding en het Bowers & Wilkins audiosysteem tot aan de displaysleutel en het automatisch uitparkeren. Genoeg opties om je niet te vervelen tijdens een lange reis.
De ideale zitpositie
Op het programma staat de Autosalon van Parijs. Heen en terug ongeveer 950 kilometer. Een ding valt direct op nadat we vertrekken richting Parijs: de ideale zitpositie. Iedereen kan goed zitten in deze auto dankzij de uitgebreide verstellingsmogelijkheden van de stoel en de stuurkolom. De uitschuifbare zitting zorgt voor comfort van de bovenbenen: een waardevolle toevoeging voor langere mensen en helaas nog geen gemeengoed in deze klasse. De ruimte op de achterbank is ten opzichte van de vorige generatie 5 Serie flink gegroeid. De kofferbakruimte is met 530 liter groot genoeg.
Een grappige gadget
Het iDrive-systeem heeft ook zijn weg gevonden naar deze generatie 5 Serie. Het verschil met vorige versies van iDrive, is dat je het systeem deze keer kan aansturen via diverse mogelijkheden. Met de vertrouwde draaiknop, via spraaksturing, via het aanraakscherm of met gebarenbediening. Aan jou de keuze. Tijdens het rijden zijn functies op de tast makkelijk in stellen en het wisselen tussen audio en navigatie gaat vrij eenvoudig.
Live verkeersinformatie
De auto beschikt over live verkeersinformatie, maar deze zorgt af en toe voor wat verwarring. Zonder waarschuwing wordt vanwege een file of ongeluk plotseling een andere route gekozen. Het lijkt een prima hulpmiddel, maar het is soms wat voorbarig wanneer de file pas op een 1 uur rijden opdoemt. Naast het touchscreen in de auto, is ook de sleutel uitgerust met een klein touchscreen waarop diverse functies bediend worden. Ideaal is de assistent om de auto alleen met de sleutel uit een parkeervak te laten rijden, zo blijkt als iemand zijn auto wel heel kort naast ‘onze’ 5 Serie heeft geparkeerd waardoor instappen haast onmogelijk is. Gelukkig biedt de slimme sleutel uitkomst: na een paar simpele handelingen start de auto en rijdt hij rustig uit het parkeervak. Wat vooraf een ‘grappige’ gadget leek, blijkt dus toch zeer bruikbaar.
Verrassend comfortabel
Dan het rijden zelf. Heel comfortabel. BMW heeft duidelijk gekozen voor een zachtere afstelling van het onderstel. Oneffenheden worden perfect glad gestreken. Natuurlijk voel je echt grote drempels wel, maar over het algemeen is de 5 Serie een zeer comfortabele reisauto. Veel is ook te danken aan het adaptieve onderstel.
Zware jongen
Een lichtgewicht is deze 540d xDrive absoluut niet. Hij weegt 1.810 kilogram, maar desondanks voelt de auto best lichtvoetig aan. Bij veel zijwind voel je dat je met een zware auto onderweg bent, maar de BMW verloochent zijn merkwaarden gelukkig niet. De vierwielaandrijving sleurt je werkelijk door elke bocht en de adaptieve wielophanging biedt genoeg mogelijkheden om de auto helemaal naar eigen inzicht in te stellen.
De verboden vrucht
En dan is er natuurlijk die verboden vrucht: de zescilinder-in-lijn-dieselmotor die ademt door twee turbo’s en beschikt over 319 pk (235 kW). In combinatie met de Steptronic-automaat is het een soepele combinatie. Het koppel van 680 Nm (!) komt al bij 1.000 toeren vrij en in 4,7 seconden accelereert deze BMW naar 100 km/u. Bij 130 km/h draait de zescilinder comfortabel 1.600 toeren en van vibraties of gebrek aan vermogen is totaal geen sprake. Hoe meer kilometers we maken, hoe verder de actieradius oploopt. Meer dan 1.000 kilometer weten we te rijden op één brandstoftank, met een gemiddelde verbruik van 1 op 18. Erg netjes voor een grote zakensedan met een motor die uitnodigt tot doorrijden.
Voor de echte liefhebber
Kunnen wij de 540d xDrive aanbevelen? In één woord; ja! De smeuïge zescilinderdieselmotor voelt zich helemaal thuis in de 5 Serie en maakt van de sedan een comfortabele en dynamische reispartner. Dat komt ook door de fijne stoelen en het prettige onderstel. Al dat moois heeft wel een prijs. De BMW 540d xDrive is te koop vanaf 85.653 euro, maar dan moet het aanvinken op de optielijst nog beginnen.
Prijzige opties
En sommige opties blijken best prijzig. De testauto beschikt bijvoorbeeld over een Bowers & Wilkins-surround soundsysteem (4.442 euro) en Adaptive Drive (3.342 euro). Met het High Executive-pakket en diverse mogelijkheden kost de testauto een slordige 135.000 euro. Flink wat munten. Maar ach, als je dit kan betalen dan doe je niet moeilijk over een paar opties meer of minder. Bovendien is wegenbelasting en brandstofverbruik bijzaak. De 540d xDrive blijkt vooral verwennerij voor jezelf. Je kiest bewust voor extra performance.
BMW 520d xDrive
Met een BMW 520d met xDrive valt ook uitstekend te leven. En deze motorvariant met 190 pk en 400 Nm kost bovendien maar 67.063 euro. Vink daarbij alle opties aan en je hebt nog steeds een groot prijsverschil ten opzichte van de 540d xDrive. Dus nee, de 540d xDrive zal in beperkte mate een kenteken krijgen in Nederland. Maar voor de echte liefhebber van BMW’s met een smeuïge zescilinderdieselmotor is de BMW 540d xDrive absoluut the way to go! Het is een powerhouse waarvan je blijft genieten. Nieuwsgierig naar een kleinere BMW? Kijk dan ook eens naar de nieuwe BMW 3 Serie.