Autotest – Audi Q7 55 TFSI e quattro (2021)
Plug-in hybride flink lager in prijs dan de versie zonder stekker
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De Audi Q7 is onbeschaamd groot. Dat is fijn als je veel ruimte wil. Minder leuk als je liever een wat lager brandstofverbruik hebt. Oplossing: een plug-in hybride met parttime elektrische aandrijving?
Elektrische range
Om direct met de deur in huis te vallen. Ja, de plug-in hybride is zuinig maar dan moet je wel maximaal puur elektrisch rijden bij kortere afstanden. Zo’n 40 km kan dat, wat genoeg is voor het ritje naar de supermarkt of het nabije tuincentrum. Koop je daarvoor echter een Audi Q7? Dit is toch bij uitstek de auto voor lange afstanden. Dan doe je recht aan zijn comfortabele potentie, geweldige stoelen en ruimte.
Hoeveel zuiniger is de Q7 met plug-in hybride?
Gebruik je de Q7 dagelijks voor flinke kilometrages dan zal superzuinig rijden vooral wishfull thinking blijven. Het maximaal opladen van de batterij aan de stekker en maximaal elektrisch rijden biedt bij die gebruiksomstandigheden marginale compensatie. Vierwielaandrijving, een potente 3,0-liter V6 benzinemotor en een hoog gewicht bevorderen zuinigheid evenmin.
Grootste winst zit bij aanschafprijs
Op papier is een gemiddeld brandstofverbruik van 3,1-3,8 liter/100 km mogelijk. In de praktijk is dat lastig te realiseren. Ons lukte het in elk geval niet. Daarvoor overbrugden we te grote afstanden. Reken in dit geval op 8,5 tot 9 liter op 100 km, wat dan wel gunstig blijft voor een auto van dit kaliber. De toegevoegde waarde van de plug-in hybride aandrijving zit hem vooral in de aanschafprijs. Door een lage CO2-emissie pakt de fiscale heffing BPM lager uit en dat scheelt flink. De Audi Q7 55 TFSI e quattro komt op 83.042 euro. Zonder -e-, dus als 55 TFSI quattro zonder stekkermogelijkheid, komt hij op 111.815 euro.
Plus hogere prestaties.
De plug-in hybride Q7 is bovendien krachtiger doordat een elektromotor de 3,0-liter V6 verbrandingsmotor van 250 kW (340 pk) ondersteunt bij acceleratie. Dat is goed te merken. Het gas stevig indrukken, levert een opwindend krachtsvertoon op. De gigant zet grote stappen en schudt alle kilo’s van zich af. Zo vloeiend en snel sprint hij naar hogere snelheden.
Aandrijflijn met keuze uit twee vermogens
In de 55 TFSI e quattro zijn beide motoren goed voor een systeemvermogen van 280 kW/381 pk en in de 60 TFSI e quattro voor 340 kW/462 pk. Vanuit stilstand naar 100 km/uur kost 5,8 seconden, respectievelijk 5,4 seconden. Dat is rap. 240 km/uur is de topsnelheid, maar daaraan heb je alleen wat in Duitsland.
Stil bij hogere snelheden
Overigens is de Audi Q7 heel erg stil bij hogere snelheden. Inschakelen van de adaptieve cruise control is echt een aanrader als je niet continu te hard wilt rijden. Het verschil in geluidsniveau in het interieur is tussen 100 km/uur een 160 km/uur heel gering. In elk geval is het nauwelijks merkbaar.
Comfort en interieurruimte
De Q7 is vooral gemaakt voor subliem reiscomfort met een zee aan ruimte. Achterin zit je gewoonweg erg fijn, ook als je wat langer bent. De climate control is zelf te regelen de buitenste zitplaatsen zijn verwarmbaar. Voorin is er ook stoelventilatie om te koelen. Dat is niet standaard, maar als je in deze prijsklasse kunt shoppen dan vink je natuurlijk dergelijke comfort verhogende opties aan. De voorstoelen hebben heerlijk lange leuningen en zittingen en ze zijn elektrisch verstelbaar.
Prima audio
Bezuinig dan ook niet op de audio-installatie en kies voor het Bang & Olufsen Sound System met 3D sound voorin. Akoestisch kan het niet veel beter worden. Behalve dan wanneer je thuis een high-end installatie hebt staan. Maar dan nog, de speakeropstelling en de klankkleur zijn in het interieur van de Q7 door Bang & Olufsen geoptimaliseerd.
Pad voor schrijven navigatiebestemming
Dan is er nog de cockpit, ja letterlijk. Je waant je echt in een vliegtuig met twee boven elkaar geplaatste centrale displays. De onderste is een touchscreen voor de bediening van verwarming en ventilatie, maar fungeert ook als pad voor het invoeren van bestemmingen in de navigatie. Dat kun je dan doen door de letters met de vinger te schrijven.
Digitaal instrumentarium
Het instrumentarium is digitaal, waardoor je zelf de grafische lay-out kunt bepalen aan de hand van diverse -view- standen. Nieuw voor wie het nog niet kent. Wie echter al in een van de andere nieuwe modellen rijdt van Audi, zal hiermee al vertrouwd zijn. Het oogt zeker heel fraai en de weergave is haarscherp.
Drie rijstanden
Plug-in hybride auto’s hebben rijmodi, waarmee de mate van elektrisch rijden en de samenwerking met de benzinemotor is in te kleuren. De Q7 TFSI e quattro biedt drie rijstanden: EV om alleen elektrisch te rijden, Battery Hold om stroom te bewaren voor een later moment (bijvoorbeeld een emissievrije zone in de stad) en Hybrid waarbij de auto zelf de taken binnen de aandrijflijn verdeelt.
Met input van navigatie
Op basis van diverse input, waaronder de navigatieroute, denkt de Q7 bovendien vooruit. Hij schakelt eerder of later bij hellingen en remt ook automatisch al af bij nadering van een rotonde. Als je dan het gas loslaat, merk je dat direct. De auto rolt niet door maar begint duidelijk al af te remmen. De klimaatregeling werkt met een warmtepomp die restwarmte van de elektrische componenten benut om het interieur behaaglijk te maken. In de winter komt die warmte bovendien van pas om de accu’s op temperatuur te houden en zo de elektrische actieradius te vergroten.
Slim laden
De lithium-ion batterij van 17,8 kWh is aan een speciale laadvoorziening thuis met 7,4 kW te laden. Het volledig laden van een lege batterij duurt dan 2,5 uur. Met de stekker aan het normale 220V stopcontact duurt dat uiteraard langer. Dan moet hij in de praktijk een nacht laden.
Audi drive select
Met het standaard Audi drive kun je nog kiezen uit de rijprofielen comfort, efficiency, dynamic, individual, offroad en allroad. Op basis daarvan worden de karakteristieken van onder meer de 3.0 TFSI, de 8-traps-automaat, de luchtvering en stuurbekrachtiging aangepast. Zo zorgt de elektromotor voor een extra boost bij het accelereren als ‘dynamic’ is geselecteerd in combinatie met de S-modus van de transmissie.
Matrix laserlicht
Indrukwekkend goed zijn de optionele HD-matrix-ledkoplampen met Audi-laserlicht. Altijd genoeg licht zonder andere verkeersdeelnemers te hinderen. Het laserlicht is vanaf 70 km/h een aanvulling op het ledgrootlicht. Het schijnt bijna twee keer zo ver als ledlicht. Tegenliggers worden uit de bundel gesneden, wat je ook goed ziet bij lichte, nachtelijke nevel.
Conclusie
Een grote SUV voorzien van plug-in hybride aandrijving is niet per se een garantie voor veel zuiniger rijden. Maar, ook Audi laat zien dat dit wel een groot effect heeft op de prijs. De heffing voor de CO2-uitstoot in de BPM gaat aanzienlijk omlaag. Die emissie komt namelijk in de WLTP-meting, net zoals het brandstofverbruik, aanzienlijk lager uit. Omdat bij deze meetmethodiek het percentage elektrisch rijden wel substantieel bijdraagt aan het eindoordeel. De Q7 met deze plug-in hybride aandrijving is in ons land zelfs het goedkoopste model. De benzine- en dieselversies zonder stekker worden door de fiscus zwaarder belast. Het is niet anders. Feit is dat deze grote SUV van Audi hoogstaand rijcomfort biedt en een zee aan ruimte. Ondanks zijn grote afmetingen oogt hij toch ingetogen elegant. Uiterlijk is en blijft echter een kwestie van smaak, dus oordeel vooral zelf.