Autotest – Audi A6 Avant 40 TDI (2018)
Stationwagon met de nodige denkkracht
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
De nieuwe Audi A6 Limousine namen we al in mei 2018 uitvoerig onder de loep. Nu is de nieuwe Audi A6 Avant aan de beurt. Moet je er een BMW 5 Serie Touring of Mercedes-Benz E-Klasse Estate voor laten staan?
Oordeel vellen
Best lastig, om over een auto als de nieuwe Audi A6 een oordeel te vellen. Waarom? Omdat de auto eigenlijk geheel naar eigen smaak valt samen te stellen. Zo kun je kiezen uit maar liefst vier verschillende onderstellen. Elk onderstel heeft zijn eigen eigenschappen en heeft invloed op het rijgedrag van de A6.
Auto met vele gezichten
Naast de standaard wielophanging met stalen veren levert Audi ook nog een sportonderstel, een wielophanging met instelbare schokdempers en tot slot nog adaptieve luchtvering. Daarnaast is vierwielsturing ook nog optioneel. Je begrijpt: een Audi A6 is een auto met vele gezichten. Jij bepaalt welke het wordt.
Heerlijke ervaring
Weet in ieder geval dat zelfs de standaard wielophanging al bijzonder prettig werkt en voor meer dan voldoende comfort zorgt. Over comfort gesproken: rijden in de nieuwe Audi A6 Avant is een heerlijke ervaring waarbij je echt even tot rust komt. De nadruk ligt absoluut op comfort en niet zozeer op sportiviteit.
Een potje sturen
Maar toch, wie het tempo opvoert, merkt dat de A6 Avant absoluut niet vies is van een potje sturen. De auto voelt wendbaar aan, ondanks zijn van 1.785 kilogram. Nee, de nieuwe A6 is niet bepaald een lichtgewicht, maar voelt zeker niet zwaar aan. Dat is knap. Een comfortkoning is het absoluut. De demping is uitstekend en de stilte aan boord maakt indruk. Zelfs bij snelheden van 160 km/u is het nog aangenaam stil in de cabine, mede omdat Audi bepaald niet heeft bezuinigd op isolatiematerialen.
Technologie
Het interieur maakt indruk. Veel technologie komt rechtstreeks uit de A8 en de afwerking is van hoog niveau. Alles steekt keurig in elkaar en de gebruikte materialen zijn goed gekozen. Zeer fraai zijn de twee displays op het middenconsole. Via het bovenste display bedien je de navigatie, telefoonfuncties, audio en instellingen van de auto.
Onderste touchscreen
Het onderste touchscreen vormt het commandocentrum van de klimaatcontrole. Ziet er gelikt uit, maar je moet wel goed focussen op het scherm en dat gaat ten koste van de aandacht op de weg. Gelukkig heeft Audi een weerstand in het touch display verwerkt waardoor je een schokje voelt als je iets indrukt. Handig voor de bevestiging. Een nadeel van al die aanraakschermen? Juist, vette vingers. Regelmatig poetsen dus. Onze tip: gebruik gewoon vaker de spraakbesturing. Je kan de auto gewoon vragen op welke temperatuur de klimaatcontrole moet staan.
Een dieselmotor?
We zijn onderweg in de 40 TDI. Dat betekent dat er voorin een 4-cilinder-in-lijn dieselmotor pruttelt met common-railinspuiting en uitlaatgasturbo. Een diesel? Ja, een diesel. Niets mis mee en tegenwoordig gewoon een zeer schone motortechnologie. Al die ophef over diesel is een beetje uit zijn verband gerukt, mede door de politiek. Diesel heeft toekomst, punt.
MHEV-technologie
Audi koppelt de dieselmotor in het geval van deze nieuwe A6 Avant aan MHEV-technologie (Mild Hybrid Electric Vehicle). Wat houdt dat in? Het MHEV-systeem kan bij 48V tijdens het remmen tot wel 12 kW terugwinnen en opslaan in een lithium-ionbatterij. De vrijloopmodus bij uitgeschakelde motor werkt in de nieuwe Audi A6 Avant tussen 55 en 160 km/u, terwijl de start-stopfunctie al vanaf 22 km/u actief is. Onder de streep zorgt de techniek voor een iets lager brandstofverbruik. Van de aanwezigheid van het systeem merk je feitelijk niets. Dat is mooi.
Vliegensvlug
In de Audi A6 Avant 40 TDI zorgt een 2,0-liter grote viercilinder turbodiesel voor de aandrijving. De krachtbron levert 204 pk (150 kW) tussen 3.750 en 4.200 toeren per minuut en produceert tussen 1.750 en 3.500 toeren per minuut 400 Nm koppel. Een 7-traps S tronic-automaat zorgt voor comfortabele maar vliegensvlugge verzetswisselingen.
Prestaties
Over de prestaties van deze voorwielaangedreven A6 mag je niet klagen. De sprint van 0 naar 100 km/u doet de A6 Avant 40 TDI in 8,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 241 km/u. En met een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 18 tot 1 op 20 en een dieseltank van 63 liter kun je probleemloos langere afstanden afleggen. Niet vergeten om af en toe AdBlue-tank bij te vullen. Daarin verdwijnt toch 12 liter AdBlue.
Bijna 97.000 euro
Goedkoop is het allemaal niet hoor, want de Audi A6 Avant 40 TDI met 204 pk en S tronic-automaat is er vanaf 64.645 euro, deze testauto kost met de nodige toeters en bellen zelfs bijna 97.000 euro. De 45 TDI-versie met quattro en 231 pk kost 77.145 euro en de voorlopig sterkste dieselvariant – de 50 TDI quattro met 286 pk – vergt een investering van 82.945 euro. Benzinemotoren volgen later pas, evenals een RS6-uitmonstering voor de echte liefhebbers van power. Ach, mensen die deze geldbedragen aan auto’s uitgeven, doen niet moeilijk over een paar euro meer of minder.
Uitrusting
Standaard is de Audi A6 Avant in ieder geval uitgerust met LED-koplampen en -achterlichten, een aluminium dakreling, MMI navigatie, een elektrisch bediende achterklep, het geïntegreerde bedieningsconcept ‘Audi Touch Response’, Audi Connect diensten inclusief Audi Connect noodoproep & service, automatische airconditioning, Parkeerhulp plus (V/A), Audi Lane Departure Warning, automatische snelheidsregeling, 18-inch lichtmetalen wielen en trekhaakvoorbereiding.
De beroemde optielijst
Maar Audi zou Audi niet zijn als je niet uitgebreid kan vinken op de optielijst. De keuze is net als deze 4.939 mm lange A6 Avant reuze. Weet een ding: de opties zijn niet goedkoop. Voor Pro Line met MMI navigatie plus, Audi Virtual cockpit, Audi sound system, Audi smartphone interface en elektrisch bediende voorstoelen (met geheugenfunctie voor bestuurdersstoel) betaal je bijvoorbeeld al 3.800 euro extra. Pro Line Plus kost je zelfs 6.900 euro en biedt stoelverwarming, lederen bekleding ‘Milano’, HD Matrix LED koplampen en elektrisch verstelbare, inklapbare en automatisch dimmende buitenspiegels.
Design- of Sport-uitvoering
Je kan daarnaast nog kiezen uit een Design- of Sport-uitvoering. De Design-versie kost 1.600 euro extra en heeft diverse chromen exterieuraccenten en een interieur met afwerkingselementen in aluminium, een multifunctioneel met leder afgewerkt sportstuur, gedeeltelijk lederen bekleding en andere lichtmetalen wielen. Voor de Sport-uitvoering betaal je 1.900 euro en krijg je als extra’s sportstoelen vóór, aluminium en chromen exterieuraccenten, 5-spaaks lichtmetalen wielen en specifieke afwerkingsdetails voor het interieur.
Fors
De bagageruimte van de Audi A6 Avant is fors. Met de achterbank in normale positie beschik je 565 liter. Dat is 35 liter meer dan de A6 Limousine. Klap de achterbank neer en er ontstaat 1.680 liter bagageruimte. De interieurruimte is uitstekend, ook achterin. De Audi A6 geeft qua beenruimte meer dan ooit het A8-gevoel.
Mooie basis
Kiezen tussen een Audi A6 Avant, BMW 5 Serie Touring of Mercedes-Benz E-Klasse Estate is knap lastig. Allemaal hebben ze een eigen vaste kopersgroep en unieke eigenschappen. Design is meer dan ooit van belang, want onderhuids liggen de verschillen verdacht veel bij elkaar. De nieuwe Audi A6 Avant is een beetje een allemansvriend geworden. Een maatproduct. Het karakter bepaal je zelf, maar in de basis is dit een auto waarin comfort, dynamiek, luxe en coole gadgets op een bijzonder prettige manier samenkomen. Een mooie basis om op voort te bouwen.