Autotest – Audi A3 Sportback 40 TFSI e (2021)
Sterker en zuiniger, dus de beste A3?
In 2015 introduceerde Audi een plug-in hybride variant van de A3: de A3 e-tron. Inmiddels zijn we zes jaar verder, maar plug-in hybrides zijn nog altijd mateloos populair. Audi introduceert daarom wederom een stekker-variant van de nieuwe A3, alleen dit keer met een minder pakkende naam: Audi A3 TFSI e.
Audi e-tron
Het recept van een plug-in hybride is inmiddels bij veel mensen bekend: dankzij een klein accupakket en een elektromotor kun je je dagelijks ritje naar je werk en de supermarkt volledig elektrisch afleggen. De benzinemotor gebruik je alleen nog maar als je op vakantie gaat naar het buitenland of op bezoek gaat bij familie aan de andere kant van het land.
Dit recept maakte de Audi e-tron erg populair in 2015, vooral bij leaserijders. Die konden profiteren van een lage bijtelling. Of die hem dagelijks aan de stekker hebben gehangen valt overigens te betwijfelen.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
De e-tron-naam gebruikt Audi inmiddels voor volledig elektrische modellen, zoals de Audi e-tron SUV en de sportieve Audi e-tron GT. De plug-in hybride A3 gaat daarom voortaan door het leven als de TFSI e. Onze testauto krijgt zo de pakkende naam: Audi A3 Sportback 40 TFSI e.
67 kilometer
Uiteraard is niet alleen de naam aangepast. Het accupakket is van 8 kWh naar 13 kWh gegroeid. Hierdoor kun je op papier met de TFSI e 67 kilometer volledig elektrisch rijden. In de praktijk komt hij daar verrassend dichtbij in de buurt.
We testen de Audi tijdens uitzonderlijke koude dagen. Het kwik blijft overdag hangen tussen -3 en -5 graden en wij rijden het grootste gedeelte van onze test door een besneeuwd Nederland. Batterijcellen zijn helemaal niet dol op dit weer. Bovendien moeten we voortdurend gebruik maken van de verwarming en staat ook de stoelverwarming op het hoogste standje. Oh ja, en de auto staat uiteraard op winterbanden.
Het zijn dus tijdens onze testperiode uitdagende omstandigheden, die de actieradius niet ten goede komt. We kunnen zelfs wel spreken van een worstcasescenario. Maar het lijkt ons een uitstekend moment om het minimaal aantal haalbare kilometers die we volledig elektrische kunnen afleggen te testen.
Het resultaat verrast ons. Met enig gemak halen we toch nog zo’n 45 kilometer op een volle batterij. Niet slecht! Iedere andere week van het jaar moet 50 kilometer makkelijk haalbaar zijn, en als het kwik boven de 10 graden uitkomt zit 60 kilometer er ook zeker in.
Laden Audi A3 TFSI e
Aan de buitenkant kun je niet goed zien of je te maken hebt met de traditionele A3 of de plug-in hybride uitvoering. Pas als je er een rondje omheen loopt kom je niet één maar twee kleppen tegen, waarvan de klep boven het linker voorwiel de laadingang vormt.
Bij de A3 e-tron zat deze laadingang nog netjes verwerkt achter het Audi-logo in de grille, wat we persoonlijk toch net iets mooier vonden. Een klein detail, waar prima mee te leven valt. Bij een wallbox of openbare laadpaal duurt het zo’n drie uur voordat de accu is volgeladen.
Elektrisch rijden
Onder de motorkap ligt een 150 pk sterke 1.4-viercilinder benzinemotor die gekoppeld is aan een zestraps S Tronic-automaat. Een 110 pk sterke elektromotor zit in behuizing van de versnellingsbak, tussen de benzinemotor en automaat in.
In totaal heeft de 40 TFSI e uitvoering 204 pk, maar een 245 pk sterke 45 TFSI e variant is ook leverbaar. Deze uitvoering is wel 6.000 euro duurder en zouden we laten staan. 204 pk is namelijk voldoende, en mede dankzij het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor zoef je in 7,6 seconden naar de 100 km/u.
In de bochten heeft de auto het er wel wat moeilijker mee dan de traditionele A3. Niet gek, want dankzij het accupakket is hij is ruim 300 kilo zwaarder. Meer over de rijbeleving in de A3 TFSI e kun je zien in onze video onder dit artikel.
LEES OOK: AUTOTEST – AUDI A3 SPORTBACK 35 TFSI (2021)
Bagageruimte Audi A3
Om ruimte te maken voor het accupakket onder de achterbank, is de benzinetank verder naar achteren geplaatst. Hierdoor is er in de TFSI e minder bagageruimte dan in de traditionele A3: 280 liter in plaats van 380 liter.
Bovendien krijg je bij de auto een mooie grote koffer, waar de laadkabels in zitten. Deze koffer – en ook de losse laadkabels zelf – passen niet onder de laadvloer en nemen dus altijd ruimte in.
Dat is wel iets om rekening mee te houden als je op vakantie gaat. Ons advies in dat geval: laat de laadkabels thuis, tenzij je zeker weet dat je op je vakantiebestemming geregeld kunt laden.
Prijzen Audi A3 TFSI e
De Audi A3 40 TFSI E is er vanaf 40.220 euro. Voor de 245 pk sterke 45 TFSI E betaal je 46.220 euro. Benieuwd hoe deze plug-in hybride Audi A3 zich op de weg gedraagt? Bekijk dan snel onze test: