Autotest – Audi A3 Sportback 35 TFSI (2020)
Scherper, sportiever en completer
De Audi A3 is populair, inmiddels heeft Audi er al meer dan vijf miljoen van gebouwd. Kan de nieuwe A3 het succes voortzetten? AutoRAI.nl zoekt het uit.
Audi A3
Een hatchback van een Duits premium-merk, daar is niets vreemds aan zou je zeggen. Dat was ruim twintig jaar geleden wel anders. In 1996 was Audi de eerste Duitse fabrikant van luxeauto’s die zich waagde aan een compacte middenklasser. Het bleek een slimme zet. De A3 werd een succes en al snel zette BWM met de 1 Serie en Mercedes-Benz later met de A-Klasse de achtervolging in.
Inmiddels is de A3 aan de vierde generatie toe. Van een afstandje lijkt hij niet heel erg anders dan de vorige generatie, maar schijn bedriegt. Van dichtbij zie je een hoop veranderingen, maar je moet er wel naar op zoek.
Scherpe lijnen
De A3 is op alle fronten bijgepunt en oogt sportiever dan ooit. Overal waar je kijkt zie je strakke lijnen die het gevoel geven alsof de auto in beweging is, terwijl hij nog stilstaat.
De auto is iets langer en lager, wat eigenlijk een eenvoudige manier is om de auto sportiever te laten lijken. De grille is ook lager geplaatst, waardoor de neus nog agressiever is. De grille is ook breder, want BMW is niet het enige Duitse merk dat een grote opvallende grille kan ontwerpen. Tussen de motorkap en de voorbumper komen we nog de bekende brievenbus-gleuf tegen, geïnspireerd op de Audi Quattro uit de jaren 80.
Spoiler
De achterzijde is ook flink aangescherpt. Ons oog valt meteen op de spoiler, die is groot! Dat blijkt te kloppen, hij is twee keer zo groot als de spoiler van het uitgaande model. De kofferbak is niet twee keer zo groot geworden, die is ongewijzigd. Er is dus nog steeds plek voor 380 liter bagageruimte, 1200 liter als de bank plat gaat.
Ruimte en comfort
Ook de wielbasis heeft Audi hetzelfde gelaten. Gelukkig, want dat betekent veel binnenruimte. Zowel voor als achter is er voldoende hoofd- en beenruimte. We testen de extra sportief aangeklede S-Edition, waarin voor twee sportstoelen zijn geplaatst. Ze houden je keurig op je plek, maar bieden ook voldoende comfort tijdens een langere rit.
Achterin zit je ook goed, al loopt de rand van het dak wel wat naar binnen. Daardoor ziet de auto er van buiten sportief uit, maar zit je wel snel met je hoofd tegen de zijkant aan.
Achterin instappen is voortaan altijd eenvoudig in de A3, want hij komt alleen nog maar als een Sportback (5-deurs). Dat betekent dat na drie generaties het doek is gevallen voor de 3-deursvariant. De sedanuitvoering van de A3 is nog wel springlevend: de A3 Limousine.
Infotainment
Net zoals bij de nieuwe Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia – drie modellen waar deze Audi het platform mee deelt – zitten er ook in de Audi weinig fysieke knoppen meer in het interieur.
Je moet het doen met twee schermen: de virtual cockpit achter het stuur en een groot touchscreen in het midden. Het infotainmentsysteem reageert lekker snel, maar toch is het soms wel even zoeken. Hierdoor moeten we onze ogen vaker van de weg afhalen dan ons lief is.
We kunnen het Audi niet helemaal kwalijk nemen, knoppen zijn nou eenmaal helemaal uit de mode. Toch was een kleine ronde draaiknop in het middenconsole – zoals bij de het vorige model – wel handig geweest.
Gelukkig zitten er aan aantal fysieke knoppen op het stuur, en natuurlijk kom je met spraakbediening ook een heel eind. Onder het scherm zitten nog wel een paar toetsen, waarmee je direct de klimaatcontrole mee kunt bedienen.
Kwaliteit
Net als de buitenkant, ziet ook de binnenkant van Audi er weer een tandje sportiever uit. Alle ronde vormen die op het dashboard van de vorige A3 aanwezig waren, zijn verdwenen. Overal waar je kijkt zie je nu strakke lijnen lopen. Met als hoogtepunt de twee uiterst strakke ventilatieroosters naast het instrumentarium. Het lijkt alsof ze zo uit Lamborghini geplukt zijn en geven je echt het gevoel alsof je in de cockpit van een supercar zit.
De gebruikte materialen in het interieur zijn uiteraard van een niveau dat je mag verwachten in een Audi. Alles voelt uiterst solide aan en er zijn veel zachte materialen. Toch komen we op een aantal plekken meer hard plastic tegen dan we verwacht hadden, maar er valt goed mee te leven.
Motoren
Onze testauto is voorzien van een 35 TFSI aandrijflijn. Dat wil zeggen: een 1.5-liter viercilinder benzinemotor met 150 pk (110 kW). We mogen zelf schakelen, met een zesbak. Een S Tronic-automaat met zeven versnellingen is ook leverbaar. Net als een 110 pk sterke driecilinder benzinemotor met 110 pk (30 TFSI). Dieselen kan ook met twee 2.0-liter motoren met 116 of 150 pk.
De 35 TFSI aandrijflijn heeft behoorlijk wat pit. Zowel bij het stoplicht als bij het versnellen op hogere snelheden, pakt hij flink door. De aandrijflijn ligt ook in andere Volkswagen AG-modellen – zoals de door ons onlangs geteste Seat Leon – toch voelt hij in de Audi een tikkeltje pittiger.
‘Onze’ S-Edition is voorzien van een sportonderstel, waardoor we eenvoudig een bocht op snelheid kunnen nemen. De 19-inch wielen – de A3 staat standaard op 16-inch – staan stoer, maar het rubber heeft ook verrassend veel grip in de bochten. In combinatie met de 150 pk sterke krachtbron, vermaken wij ons kostelijk achter het stuur. Ondertussen gniffelen we nog steeds om Aventador-achtige ventilatieroosters, het maakt de sportieve rijervaring helemaal af.
Prijs Audi A3
De Audi A3 is er vanaf 34.370 euro. Het gaat hier om de 110 pk sterke 30 TFSI aandrijflijn met handbak. De 150 pk 35 TFSI uitvoering met handbak is er vanaf 36.820 euro. Daarmee is de A3 veruit het duurste van het Volkswagen AG-kwartet. Zowel de Leon, Octavia en Golf beginnen vanaf ruim 25 mille.
Daarnaast is Audi niet vies van opties, waardoor de prijs al snel oploopt als je veel aanvinkt. Aan de A3 Sportback S Edition 35 TFSI met handbak waar wij in rijden, hangt een prijskaartje van 40.820 euro.