Autotest – Audi A1 Sportback 30 TFSI (2019)
De kleinste Audi voor de prijs van een grotere
De Audi A1 Sportback 30 TFSI, zoals je hem hier ziet, kost meer dan 42.000 euro. Voor hetzelfde geld koop je een Audi A4 Avant. Wat maakt deze A1 speciaal?
Prestige en uitstraling
Voor een Audi betaal je altijd wat meer. Je kiest voor prestige en voor uitstraling. Precies de reden waarom anderen voor een BMW, een Mercedes-Benz of, vooruit, een Lexus zouden kiezen. De kleinste Audi is ook duurder dan de op hetzelfde platform staande Volkswagen Polo of Seat Ibiza.
Schatkist aan extra’s…
Je krijgt meer auto bij Audi. Net even wat mooiere materialen in het interieur, meer stijl en in de basis al een uitgebreide uitrusting. Maar toch, meer dan 42.000 euro is toch heel wat geld. En dan te bedenken dat je een A1 Sportback kunt rijden vanaf 24.950 euro (25 TFSI).
…en ultieme A1 Sportback
Je kunt gerust stellen dat dit de ultieme A1 Sportback is. Hij heeft een Edition One-pakket en dat betekent een meerprijs van 8.500 euro. Dan heb je ook wat. Je kunt kiezen uit speciale kleuren, zoals dit chronogrijs metallic. En je krijgt een zwart dak en bronskleurige lichtmetalen wielen van 18-inch. Het interieur is extra fraai afgewerkt met aluminium stroken en er is deels stoffen en deels lederen bekleding.
Met virtuele cockpit en swipende richtingaanwijzers
De Edition One heeft de volledig virtuele cockpit. Dat wil zeggen dat het instrumentarium in feite een beeldscherm is. Snelheidsmeter en toerenteller zijn dus projectie. Nodig? Nee, maar het oogt wel heel fraai. En als je jezelf toch trakteert, dan wil je zo’n cockpit erbij hebben. En dan wil je ook die typische swipende richtingaanwijzers, waarmee Audi een van de eerste was. Goed nieuws, die zitten in het Edition One pakket.
En met automaat
Voor de S tronic 7 automaat met dubbele koppeling in de geteste A1 rinkelt eveneens de kassa. De instapversie van de A1 Sportback heeft een handgeschakelde vijfbak. Ook hier geldt, als je gaat voor een rijk uitgeruste Audi dan wil je het gemak van een automaat. Met de dubbele koppeling schakelt hij erg fijn. Verrassend fijn zelfs in combinatie met de driecilinder motor. Die heeft een inhoud van een liter, net als in de 25 TFSI. Daar levert hij 70 kW (95 pk), in de 30 TFSI is dat 85 kW (116 pk).
Verdraaid levendig
Klein motortje? Echt niet, want de driepitter is verdraaid levendig. Een fluisterstille doerak die stevig uit de hoek komt als je het gas wat verder intrapt. Je ziet het aan de acceleratietijd: 9,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur is behoorlijk rap. En dat geldt ook voor een top van 203 kilometer per uur.
Verfijnder en dynamischer
Verrassend is ook de goede balans tussen rijstabiliteit, dynamiek en comfort. De Polo en Ibiza vallen hiermee al op, maar de Audi A1 overtreft ze. De vering voelt nog verfijnder aan, de besturing is net wat dynamischer en geluiddemping is nog beter. Eerlijk gezegd doet de A1 Sportback daarmee weinig onder voor de grotere Audi’s A3 of A4. Je mist alleen de ruimte, maar als je die toch niet echt nodig hebt…
Conclusie
Is hij zijn geld waard? Die vraag beantwoorden is lastig. Je kunt hem ook stellen bij andere premium merken. Kies je een compacte auto op prijs, ruimte en uitrusting, dan kom je beslist niet bij Audi uit. Bij een Audi, ook de A1 Sportback, is de factor emotie voor veel kopers minstens zo belangrijk Die hebben wat extra over voor design, sportiviteit, rijgedrag en uitstraling. En dan toch liever meer prestaties in plaats van zo veel mogelijk uitrusting en luxe. Er is ook een A1 Sportback 40 TFSI met een viercilinder van 147 kW (200 pk) en S tronic automaat, met hetzelfde S Line exterieur en interieur als in de geteste 30 TFSI, maar geen Edition One-pakket. Die kost 37.710 euro en met deze versie sprint je in 6,5 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.