Auto’s van Toen: Volkswagen Kever én Beetle
Productie nu echt ten einde…
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Natuurlijk hebben de oorspronkelijke Volkswagen – de zogenoemde Kever – en de Beetle weinig méér met elkaar gemeen dan het merk en de bolle vormgeving. Ruim zeventig jaar nadat de oorspronkelijke Kever verscheen, beëindigde Volkswagen onlangs de productie van de Beetle.
1945: Volkswagen
De productie van de oorspronkelijke Volkswagen – die toen nog niet Kever werd genoemd – startte in 1945 in Duitsland. In 2003 beëindigde Volkswagen de productie van de Kever, die als laatste nog in Mexico in productie was. Daarmee is de Kever ’s werelds langst en meest geproduceerde auto op hetzelfde platform.
“De Volkswagen Kever is ’s werelds langst en meest geproduceerde auto op hetzelfde platform”
Porsche, Hitler, Barényi, Komenda…
De Volkswagen was als ‘auto voor het volk’ door Ferdinand Porsche ontwikkeld in opdracht van Adolf Hitler. Maar Porsche was niet de enige ‘geestelijk vader’ van de ‘volkswagen’. Ook de Oostenrijkse auto-ontwerpers Béla Barényi en Erwin Komenda maken aanspraak op hun aandeel in het concept.
Joseph Ganz
Ook de Hongaar Joseph Ganz – hoofdredacteur van een Duits technisch automagazine – werkte in de jaren dertig aan zo’n auto voor het volk. Hij gebruikte zelfs de naam Maikäfer en hij verwierf diverse patenten. Maar omdat hij Jood was, moest hij Duitsland ontvluchten en wiste het nazi-regime hem en zijn ontwerpen en patenten vrijwel volledig uit de geschiedenis. Een van zijn auto’s kun je echter zien in het Louwman Museum.
“Ook Joseph Ganz werkte in de jaren dertig aan ’n volkswagen. Hij gebruikte zelfs de naam Maikäfer en verwierf diverse patenten”
Productie in Wolfsburg
Vóór de Tweede Wereldoorlog werd de auto door de nazi’s vooral als propagandamiddel ingezet, van productie was geen sprake doordat de oorlogsindustrie alle productiecapaciteit opslokte. Na de oorlog ging de auto in productie in de speciaal voor de Volkswagen gebouwde fabriek in Wolfsburg, de stad die met de fabriek werd opgericht. De Volkswagen werd een enorm succes.
21.529.464 Kevers
Begin jaren zeventig passeerde de Volkswagen Kever de T-Ford qua productieaantallen: er waren van beide zo’n 15,5 miljoen exemplaren geproduceerd. De Volkswagen was echter nog lang niet aan het einde van zijn latijn. Hoewel de productie in Duitsland in 1978 stopte, ging die in onder meer Brazilië en Mexico verder. In totaal bouwde Volkswagen 21 529 464 exemplaren van de Kever, de laatste liepen in 2003 in Mexico van de band.
1998: New Beetle
Ondertussen was in 1998 de New Beetle verschenen, een van de eerste auto’s met zogenoemd ‘retro-design’. Tussen 1998 en 2010 verkocht Volkswagen meer dan 1,2 miljoen New Beetles. In 2011 verscheen de huidige generatie, die Volkswagen gelukkig niet New New Beetle noemde, maar gewoon Beetle. Daarvan zijn meer dan 500.000 exemplaren geproduceerd.
“In 2011 verscheen de huidige generatie, die Volkswagen gelukkig niet New New Beetle noemde, maar gewoon Beetle”
Kever in Nederland
Na meer dan zeventig jaar en 21,5 miljoen Kevers en Beetles is de productie onlangs beëindigd. Zo’n half miljoen daarvan zijn in Nederland verkocht. Nederland was een van de eerste exportlanden van de Volkswagen, die pas later zijn bijnaam Kever kreeg. Ben Pon – inderdaad de naamgever van de Nederlandse importeur – zag brood in de auto en haalde er in eerste instantie zes naar Nederland. De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro. In 1947 was er keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw. Kenmerkend element van de eerste generatie Kever is het kenmerkende gedeelde achterruitje, dat hem de bijnaam ‘brilkever’ bezorgde.
“De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro. Er was keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw”