Auto’s van Toen: Renault Avantime
Een rijdend zonneterras
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Er zijn weinig productieauto’s bijzonderder dan de Renault Avantime. Eigenlijk is het de coupéversie van de derde generatie van de Renault Espace. Je ziet ze zelden.
Hoger segment
Toen Renault eind jaren negentig besloot om de vierde generatie van de Espace niet meer door raceautobouwer en luchtvaartspecialist Matra te laten produceren, kreeg dat bedrijf als alternatief de kans om een MPV voor een hoger segment te ontwerpen. Als basis diende de derde generatie van de Espace.
“Het afwijkende model verdeelde de meningen. Dat was precies wat de hoofdontwerper van Renault wilde.”
Non-conformistische vormgeving
De doelgroep bestond uit moderne, welgestelde Espace-rijders van wie de kinderen het huis uit waren en die aangetrokken moesten worden door de non-conformistische vormgeving van de nieuwe auto. Het prototype, intern Avantime genoemd – avant is Frans voor onder meer vooruit en time is Engels voor tijd, dus zijn tijd vooruit – werd in 1999 gepresenteerd in het Louvre in Parijs.
Emotie
Het radicaal afwijkende model verdeelde de meningen van pers en publiek. Maar dat was precies wat de hoofdontwerper van Renault destijds, Patrick LeQuement, wilde. Design moet emotie oproepen, vond hij, anders was het maar saai. Bovendien moest de Avantime de markt voorbereiden op de nieuwe huisstijl van Renault, dat tot dan toe nogal brave auto’s produceerde.
“Het is in de Renault Avantime alsof je op een rijdend zonneterras hebt plaatsgenomen.”
Geen verkoopsucces
De Avantime ging twee jaar later vrijwel ongewijzigd in productie. Maar het werd géén verkoopsucces: tussen september 2001 en december 2003 verkocht Renault er slechts ongeveer 8.500. De productie van de Avantime kostte Matra zoveel geld dat het besloot om te stoppen met de productie van de Avantime en zich helemaal terug te trekken uit de auto-industrie.
Rijdend zonneterras
De Avantime heeft heel wat interessante details. Wat je als eerste ziet is dat het een twéédeurs MPV is, dat is op zichzelf al apart. En wat te denken van het riante interieur, met vier kapitale zetels. Ze bieden je niet alleen een hoge zitpositie – dit is immers een forse MPV – maar ook een gevoel van ruimte en licht. Dat is niet zo gek, want de Avantime is voorzien van een enorm glazen panoramadak – destijds met een oppervlak van een volle vierkante meter het grootste ooit – en grote raampartijen rondom. Het is een beetje alsof je op een rijdend zonneterras hebt plaatsgenomen.
“De achterruit staat vrijwel verticaal en loopt halfrond. Daaronder komt een relatief klein duwkontje.”
Grote portieren
En wat te denken van de enorme portieren. En de deuren draaien op een dubbel scharnier open, zodat ze met het openen niet alleen opzij, maar ook wat naar voren langs het voorspatbord bewegen, zodat in- en uitstappen in een smal parkeervak voor de achterpassagiers niet te moeilijk is. En er zijn geen B-stijlen, dus het glasoppervlak opzij is ononderbroken.
Duwkontje
Opvallend zijn de aluminium dakbogen, die aansluiten op de apart gevormde C-stijl. En daar kom je bij het bijzonderst vomgegeven deel van de Avantime. De achterruit staat vrijwel verticaal en loopt halfrond. Daaronder komt een relatief klein duwkontje met heel bijzonder gevormde achterlichten. De vormgeving van de Avantime ontstond onder verantwoordelijkheid van Patrick LeQuement, die ook verantwoordelijk is voor de VelSatis en de Mégane II, die ook zo’n kenmerkende achterzijde hadden. En voor de eerste Twingo, ook al zo’n baanbrekende auto.
“De vormgeving van de Avantime was de verantwoordelijkheid van Patrick LeQuement, die ook verantwoordelijk is voor de VelSatis en de Mégane II.”
Avantime op film
Met de introductie van de Avantime, in september 2001, startte een tv-reclamecampagne voor de auto. Daaraan werkte ook modeontwerper Jean-Paul Gaultier mee. In deze campagne gebruikte Renault voor het eerst de slogan Createur d’Automobile. In de film Ready Player One van regisseur Steven Spielberg, die onlangs uitkwam, komt ook een Renault Avantime voor – overigens ook een aantal Twizy’s.