Auto’s van Toen: Peugeot 504
Gezinsauto én rallykanon
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Peugeot 504 verscheen in 1968 – dat is dus al vijftig jaar geleden! En in 1969 won deze keurige gezinsauto van Peugeot de titel Auto van het Jaar. Je ziet ’m af en toe nog wel eens. De 504 was dan ook een bijzonder solide auto.
Gezegend
De 504 was gezegend met een zeer stevige carrosseriestructuur en lange veerwegen. De aandrijving via zogenoemde ‘torque tubes’ zorgde dat de auto optimaal koppel en optimale tractie had op slechte wegen. Daardoor was Peugeots middenklasser ook populair in Afrika en succesvol in rally’s.
“Peugeots middenklasser was ook populair in Afrika en succesvol in rally’s.”
Kenmerkende kop en kont
De Peugeot 504 was min of meer de opvolger van de 404. Hij was als eerste Peugeot voorzien van de kenmerkende trapeziumvormige koplampen, die het familiegezicht van het merk werden. Maar de 504 viel ook op door zijn geknikte kofferdeksel. Het design is van Aldo Brovarone van het Italiaanse stylinghuis Pininfarina.
“De 504 was de eerste Peugeot met de kenmerkende trapeziumvormige koplampen – het nieuwe familiegezicht van het merk. Maar hij viel ook op door zijn geknikte kofferdeksel.”
Dieselmotor
Peugeots middenklasser werd oorspronkelijk aangedreven door een 1,8-liter benzinemotor, de vierversnellingsbak bediende de bestuurder via een hendel aan de stuurkolom. Vanaf 1971 was de 504 ook leverbaar met de spreekwoordelijke 2,1-liter dieselmotor – die Ford halverwege de jaren zeventig ook in de Granada monteerde.
Coupé en Cabriolet, Break en Pick-up
Al in 1969 verschenen de prachtige, eveneens door Pininfarina ontworpen 504 Coupé en Cabriolet. In 1971 verscheen de 504 Break, die in de Familiale-uitvoering als een van de eerste Europese middenklassers maar liefst zeven zitplaatsen bood.
“In 1980 verscheen de 504 Pick-up. Die bleef leverbaar tot in 1996 – ruim nadat de gewone 504 uit productie was.”
Spectaculaire varianten
Pas in 1980 verscheen de Peugeot 504 ook als Pick-up. Die bleef leverbaar tot in 1996 – dus ruim nadat de gewone 504 in Frankrijk uit productie was genomen. Er verschenen spectaculaire varianten van de 504 Break en Pick-up, met de vierwielaandrijving van de Franse specialist Dangel, hoog op de poten en met grote wielen.
Afrika
Dat de Peugeot in Afrika zeer populair was, bewijst wel het feit dat hij daar ook werd geassembleerd. Tot in 2001 werden in Kenia bijvoorbeeld 27.000 Peugeots 504 gebouwd en tot eind 2005 in Nigeria maar liefst 425.000. Ook in andere landen werd de 504 geassembleerd – bijvoorbeeld in Argentinië, Zuid-Afrika, Taiwan, China, Australië en Nieuw-Zeeland. Veelal landen waar destijds de infrastructuur nog niet het niveau van die in Europa had bereikt. In totaal zijn ruim 3,7 miljoen Peugeots 504 geproduceerd.
“In totaal zijn ruim 3,7 miljoen Peugeots 504 geproduceerd.”
Succesvol in rallysport
De Peugeot 504 was dankzij zijn solide constructie, lange veerwegen en efficiënte aandrijving ook succesvol in de rallysport, vooral in Afrika: de Rally Bandama/Ivoorkust was bijvoorbeeld tussen 1971 en 1979 zeven keer een prooi voor de Peugeot 504, die in 1975 en 1978 ook in de legendarische Safari Rally zegevierde. Van 1979 tot in 1981 schreef Peugeot de elegante 504 Coupé V6 in voor rally’s en ook die versie was succesvol in (vooral Afrikaanse) rally’s. En nog in 1984 won de 504 Pick-up rally’s in het Afrikaanse rallykampioenschap.
“De Rally Bandama/Ivoorkust was tussen 1971 en 1979 zeven keer prooi voor de Peugeot 504. In 1975 en 1978 won de 504 ook de legendarische Safari Rally.”
Peugeot 604
Vanaf 1975 was de 504 Coupé ook met de PRV V6-motor van Peugeot, Renault en Volvo leverbaar. Die motor is het linkje naar de Peugeot 604. In 1975 presenteerde Peugeot dat nieuwe topmodel. Veel ruimer dan de 504 was die overigens niet, want de middensectie van de 604 was gelijk aan die van de 504. Maar in de langere neus werd uitsluitend de zescilindermotor gemonteerd en de kofferbak was ook groter.