Auto’s van Toen: Peugeot 206
Met recht een wéreldauto!
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Iedereen kent de Peugeot 206, het is een van de populairste Franse auto’s ooit. Er zijn meer dan tien miljoen exemplaren gebouwd en er zijn heel wat varianten.
1998
De Peugeot 206 volgde in 1998 de 205 op. Hij verscheen als drie- en vijfdeurs hatchback, in 2000 volgde de 206 CC, de cabriolet met harde kap, en in 2001 de 206 SW, de stationwagon. In 2005 verscheen zelfs een sedan.
“De drie- en vijfdeursmodellen van de Peugeot 206 zie je nog in bijna elke straat.”
Geheel nieuw
Net als zijn voorganger is de 206 door Peugeots eigen designafdeling ontworpen. Het geheel nieuwe onderstel gaf de compacte Peugeot een prima wegligging. De keuze van motoren was uitgebreid, uiteenlopend van 1.1 tot 2.0 benzine- en dieselmotoren. De 206 was een heel bijdetijdse auto. Natuurlijk zijn de drie- en vijfdeursmodellen het bekendst, want de 206 in die gedaante zie je nog in bijna elke straat. Maar een van de leukste was natuurlijk de 206 CC, de cabriolet met harde kap.
“in 1998 liet Peugeot op de Autosalon van Geneve de conceptauto ‘20-hartje’ zien, die twee jaar later als 206 CC op de markt verscheen.”
Éclipse
In de jaren dertig had Peugeot de 401/402 en 601 Éclipse in het gamma: exclusieve cabriolets met een opvouwbare metalen kap die onder het achterdek verdween. De constructie was zeer kostbaar en werd na de Tweede Wereldoorlog niet meer toegepast. Tot Mercedes-Benz in 1996 de SLK op de markt bracht met een soortgelijke kap. En in 1998 liet Peugeot op de Autosalon van Genève de conceptauto ‘20-hartje’ zien.
‘Vingt-Coeur’ – 206 CC
‘20-hartje’? Spreek het op zijn Frans uit: Vingt-coeur, klinkt als vainqueur ofwel ‘winnaar’. Die ging twee jaar later bijna ongewijzigd in productie. Hij werd tot 2008 geproduceerd bij de Franse carrossier Heuliez.
20 centimeter langer
Een jaar na de 206 CC lanceerde Peugeot de 206 SW. Een bijzonder geslaagd modelletje, een van de weinige stationwagons in zijn klasse. Hij heeft dezelfde wielbasis als de vijfdeurs 206, maar is twintig centimeter langer en dat komt ten goede aan de bagageruimte. Leuk: de 206 SW heeft natuurlijk een grote achterklep en daarvan is de ruit apart te openen. De grepen van de achterportieren zijn – net als die van de Alfa 156 en de Lancia Ypsilon van destijds – verticaal in de raamstijl geïntegreerd.
“De 206 SW heeft natuurlijk een grote achterklep en daarvan is de ruit apart te openen.”
TV-commercial
Wie herinnert zich niet deze leuke tv-commercial van Peugeot, waarin een creatieve Indiër van zijn Hindustan een Peugeot 206 maakt?
206-met-kont
In 2005 verscheen ook nog een sedanversie van de Peugeot 206, de 206 SD. Die was in Iran ontwikkeld door autofabrikant Iran Khodro (IKCO) in samenwerking met Peugeots designafdeling. Het model werd geëxporteerd naar onder meer Rusland, Turkije en Algerije. De 206 SD werd ook in Brazilië geproduceerd. Daar heette hij 207, net als in Maleisië en China.
“Er verscheen zelfs een sedanversie van de 206, maar die is nooit in Europa verkocht.”
Citroën C2
De Peugeot 206 in al zijn gedaanten werd in vijf landen geproduceerd. Behalve in Frankrijk, Iran en Brazilië óók in Engeland en Argentinië. Als Citroën C2 werd de Peugeot 206 – maar dan met een Citroën-neusje – ook in China geproduceerd.
De Peugeot 206 is dus met recht een wereldauto – niet alleen omdat ie zo goed rijdt, maar ook omdat ie in allerlei landen werd gebouwd.