Auto’s van Toen: Peugeot 1007
Leuk idee, jammer van de uitvoering
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Peugeot 1007 is vooral bekend om zijn elektrische schuifdeuren. Helaas was de compacte stads-Peugeot geen groot succes. Na 130.000 exemplaren in vijf jaar stopte Peugeot de productie.
Sesam open u!
In 2002 presenteerde Peugeot op de Autosalon van Parijs een concept voor een jeugdige stadsauto met automatische schuifdeuren: de Sésame. Die naam verwijst natuurlijk naar het sprookje van Ali Baba, waarin de deur van het rovershol zich opent na de spreuk ‘Sesam open u!’ Peugeot werkte aan een opvolger van de 106 en overwoog een nieuwe stadsauto met schuifdeuren op de markt te brengen. Het ontwerp was van Pininfarina, het stylinghuis dat al jarenlang auto’s voor Peugeot vormgaf.
RC als opwarmertje
In 2004 presenteerde Peugeot als opwarmertje voor de 1007 de conceptauto 1007 RC – een heel kekke uitvoering van de 1007 die Peugeot in 2005 zou introduceren. Maar zo’n wilde uitvoering kwam er helaas nooit. Wel werden de letters RC het label voor de snelle versies van andere modellen van Peugeot.
“De conceptauto 1007 RC was een heel kekke uitvoering van de 1007, maar zo’n wilde uitvoering kwam er helaas nooit”
Sésame-deuren
De Peugeot 1007 zoals die uiteindelijk in 2005 op de markt verscheen, was gebaseerd op het platform van de 206 – en dus ook van de Citroen C3. Hij was met een lengte van 3,73 meter amper korter dan de 206 – geen échte stadsauto dus. Wat meteen opviel: de 1007 week uiterlijk maar weinig af van de Sésame uit 2002. Sterker nog: de 1007 had ook de Sésame-deuren, zoals Peugeot ze noemde, behouden. En daarmee was de 1007 natuurlijk een unieke auto.
2Tronic-transmissie
De 1007 was leverbaar met de zogenoemde 2Tronic-transmissie, een gerobotiseerde versnellingsbak – eigenlijk een conventionele handbak waarin elektronische servo’s het koppelen en schakelen van de bestuurder overnamen. De bestuurder kon overigens in de Peugeot 1007 desgewenst ook zelf schakelen, met flippers achter het stuur en met de keuzehendel op de vloer.
“De 1007 week uiterlijk maar weinig af van de Sésame uit 2002. De Sésame-deuren waren behouden en daarmee was de 1007 natuurlijk een unieke auto”
Unieke, maar zwakke punten
Juist de schuifdeuren en de 2Tronic bleken zwakke punten van de Peugeot 1007. De schuifdeurconstructie was behoorlijk zwaar, zodat de compacte 1007 nogal wat gewicht in de schaal legde. De lichtste versie woog al ruim 1.100 kilogram. Met de 1,4-liter benzinemotor was de 1007 bepaald geen vlot, lichtvoetig stadsautootje – en met de 1.6-motor was dat niet veel beter. Bovendien waren de elektrisch bedienbare deuren nogal storingsgevoelig. En de 2Tronic-transmissie viel door zijn onrustige karakter en zijn storingsgevoeligheid ook al niet in de smaak.
Caméléo: 12 ‘ambiances’
Maar de 1007 was natuurlijk een vrolijk ogend autootje. Peugeot bood voor het interieur bovendien twaalf ‘ambiances’ aan, waarmee je delen van het dashboard en de interieurbekleding een nóg vrolijkere kleur kon (laten) geven. Die optie werd aangeboden onder de naam Caméléo. De achterbank – die plaats biedt aan twee volwassenen, was in tweeën gedeeld en in lengterichting te verschuiven en in te klappen, zodat je de bagageruimte van 175 liter nog iets kon vergroten.
“Peugeot bood onder de naam Caméléo twaalf ‘ambiances’ aan, waarmee je delen van het dashboard en de interieurbekleding een vrolijke kleur kon geven”
5 EuroNCAP-sterren
De compacte 1007 scoorde in de EuroNCAP-crashtests vijf sterren en dat was uniek in het segment. De bewezen veiligheid, de gemakkelijke instap door de ruim 1,30 meter lange schuifdeuren, de hoge zitpositie, de optie van de automaat en het tamme karakter van de 1007 trokken vooral een wat ouder koperspubliek. Daaraan veranderde het Caméléo-programma voor de interieurkleurtjes weinig.
Weinig belangstelling
De Peugeot 1007 was behoorlijk kostbaar en daardoor was er weinig belangstelling voor de auto. In Nederland zijn de twee dieselversies helemaal zeldzaam. In 2009, na 130.000 exemplaren, stopte Peugeot de productie van de 1007. In 2005 en 2006 verkocht het merk in Nederland zo’n 1.100 exemplaren per jaar, dat werd de jaren erna snel minder en in 2010 waren het er nog drie. In totaal zijn in Nederland slechts 2.970 exemplaren van de 1007 verkocht.
“De gemakkelijke instap door de ruim 1,30 meter lange schuifdeuren en de hoge zitpositie trokken vooral een wat ouder koperspubliek”