Auto’s van Toen: Opel Manta
Sportief modelletje met bescheiden techniek – voer voor tuners
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
In de jaren zestig en zeventig had je nog échte coupés: sportieve(re) modelletjes, gebaseerd op een gewone gezinsauto. Een daarvan was de Opel Manta.
De Opel Manta verscheen in 1970 en was bedoeld als concurrent van de Ford Capri – ook een coupé op basis van een gezinsauto. De Manta was samen met de Opel Ascona ontwikkeld; beide auto’s hebben dus heel veel gemeen.
Omgebouwd, uitgebouwd, getuned…
Je ziet na zo’n 45 jaar natuurlijk nog maar weinig Manta’s. En áls je er al eentje ziet, is die meestal omgebouwd, uitgebouwd, ‘getuned’, voorzien van dikke wielen en ‘sportstrepen’. Jammer, want in originele vorm is de Opel Manta bést een mooi model.
“Als je al eens een Opel Manta ziet, is die meestal uitgebouwd, ‘getuned’ en voorzien van dikke wielen. Jammer.”
Niet écht sportief
Van voren doet hij een klein beetje denken aan de Fiat Dino Coupé, maar dat is toch een auto van een heel andere orde. De Manta was er immers alleen met 1,6- en 1,9-liter viercilindermotoren uit de Opel Ascona en Rekord. En hij was voorzien van een starre achteras… Niet écht sportief dus. Er was vanaf 1972 zelfs een versie met de 1,2-litermotor uit de Kadett, met een vermogen van 44 kW (60 pk).
“Starre achteras, viercilindermotortje uit de Kadett… De Opel Manta was niet zo sportief als hij eruitziet.”
Opgeleukt
Dat de nog bestaande Manta’s opgeleukt zijn, is dus niet onbegrijpelijk. Opel leukte de Manta zélf ook op. Zo was een met vinyl beklede kap een populaire optie.
De SR-uitvoering van de Manta was voorzien van bredere stalen sportwielen en brede ‘sportstrepen’ over de flanken. Ook een oliedrukmeter en een toerenteller behoorden tot de uitrusting van deze op de rallysport geïnspireerde versie. En zélfs een matzwarte motorkap. De motor had 59 of 66 kW (80 of 90 pk) vermogen.
De Manta GT/E uit 1974 was nog een tikkeltje sportiever. De 1.9-motor leverde 77 kW (105 pk), de carrosserie was iets verlaagd, de wielen en de sportstreep op de zijkant waren nog wat breder. De Opel Manta GT/E was zelfs van een voorspoiler voorzien.
De Opel Manta SR-was geïnspireerd op de rallysport en voorzien van – stalen – sportwielen, ‘sportstrepen’, een zwarte motorkap, een oliedrukmeter en een toerenteller.”
Speciale Manta’s
Het Belgische Transeurope Engineering voorzag 79 exemplaren van de 2,8-litermotor uit de Opel Commodore. Die hadden 105 kW (143 pk) vermogen en waren voorzien van nóg bredere wielen en grote spatbordverbreders, zoals die ook op de rally-Manta’s werden gebruikt.
Het Engelse Dealer Opel Team – D.O.T. was zeg maar het rallyteam van de samenwerkende Opel-dealers – ontwikkelde in 1974 de Turbo Manta. De 1,9-litermotor werd voorzien van een turbo voor extra koppel. Het project strandde – er werden alleen vijf prototypes gemaakt – allemaal geel en linksgestuurd. Een van de ingenieurs van DOT zag wél brood in de Turbo Manta en liet er nog 28 bouwen bij Broadspeed, een Engelse race- en rallyautobouwer. Die waren allemaal zwart.
In 1975 werd de Opel Manta afgelost door de … Opel Manta B.