Auto’s van Toen: Hyundai Pony
Bescheiden wegbereider
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Saaie auto, die Pony uit de jaren zeventig? Er is best wel wat te vertellen over zijn ontstaansgeschiedenis. Het was ook de auto waarmee Hyundai de automarkt betrad. Met veel succes, zoals is gebleken.
Ford-assemblage in licentie
Hyundai Motor Company is in 1967 opgericht en startte met de assemblage van de toenmalige Ford Cortina – waarmee de Zuid-Koreaanse invoerrechten op auto’s werden omzeild. In 1973 besloot Hyundai om zélf een model te ontwikkelen dat ook geschikt was voor export.
Morris Marina
Maar Hyundai ontbeerde ervaring met de ontwikkeling van nieuwe auto’s. Daarom huurde het de Brit George Turnbull in. Hij was managing director geweest van de Austin Morris-divisie van British Leyland. Turnbull nam voor zijn klus bij Hyundai niet alleen een team Britse technici mee, maar ook twee exemplaren van de Morris Marina. Dat model was in 1971 geïntroduceerd en diende voor het team van Turnbull als uitgangspunt voor de nieuwe Koreaanse auto.
“Hyundai ontbeerde ervaring met de ontwikkeling van auto’s en huurde daarom de voormalige baas van Austin-Morris in. Die nam de Morris Marina als uitgangspunt voor de nieuwe Hyundai”
Giorgetto Giugiaro
Al in 1974 presenteerde Hyundai op de autosalon van Turijn zijn eersteling: de Pony. De ontwerper van de Koreaanse auto was niet de minste: Giorgetto Giugiaro, die al een reputatie had opgebouwd met auto’s als de Alfa Romeo 2600 Sprint, de Alfasud, de Lotus Esprit en de Maserati’s Ghibli, Bora en Merak.
Mitsubishi
De motoren en transmissies voor de Pony betrok Hyundai van Mitsubishi; talrijke andere onderdelen kwamen van de Ford Cortina, die Hyundai immers in licentie bouwde. Uiteraard was de Pony voorzien van achterwielaandrijving.
“De Hyundai Pony is oneerbiedig gezegd een mix van een Brits concept (de Morris Marina), Italiaans design (Giugiaro), Japanse techniek (Mitsubishi) en restantjes van de Ford Cortina-assemblage”
Nederland
De productie van de Hyundai Pony kwam eind 1975 op gang. De eerste exemplaren werden vanaf 1976 natuurlijk eerst in thuisland Zuid-Korea verkocht, het eerste exportland was Guatemala en in 1979 verscheen de Pony ook in Nederland op de markt.
Zonder grote achterdeur
De Hyundai Pony verscheen eerst als vierdeurs fastback – dus zonder grote achterdeur. Later nam Hyundai ook een pick-up (1976), stationwagon (1978) en een driedeurs hatchback (1980) in productie. De eerste generatie van de Pony werd in 1982 opgevolgd door – inderdaad – de tweede generatie. Die kreeg wél een vijfde deur en bleef tot in 1988 in productie.
“De Hyundai Pony bleef tot in 1988 in productie en werd opgevolgd door de Excel”
Pony XP met voorwielaandrijving
In 1985 verscheen de Pony XP, die voorzien was van voorwielaandrijving. Eind 1989 werd de Pony voorzien van een nieuw uiterlijk en een nieuwe naam. Voortaan ging het model als Excel door het leven – die naam werd buiten de Benelux al langer gebruikt voor het model.
Asso di Picche
In 1974 presenteerde Giugiaro een schitterende coupe op basis van de Pony. Het was er een van een serie conceptauto’s die Giugiaro presenteerde met namen als Asso di Picche (Audi 80 en later Hyundai Pony), Asso di Quadri (BMW) en Asso di Fiori (Isuzu).