Auto’s van Toen: Fiat Multipla
De Multipla werd verguisd door mensen die hem niet begrepen, maar hij was in elke gedaante behoorlijk vooruitstrevend.
Als je de Fiat Multipla ter sprake brengt, krijg je bijna altijd reacties van afschuw en hoon. Onterecht natuurlijk. En over de oorspronkelijke Multipla heeft helemaal niemand het meer.
2 x 3 zitplaatsen
Die Fiat Multipla van 1998 is een heel afwijkende compacte MPV. Hij is kort, breed en hoog (4.090 x 1.870 x 1.690 mm) en voorzien van een eigenzinnig dolfijnnenneusje. Hij is gebaseerd op de Fiat Bravo/Brava, maar wie kent die nog? De Multipla heeft twee zitrijen van drie zitplaatsen – ook voorin dus, al kon je de middelste stoel voorin laten vervangen door een multifunctionele bergruimte met koelbox.
“Ook met zes passagiers biedt de Multipla nog bagageruimte – die wordt in andere MPV’s natuurlijk ingenomen door passagiers die op ongemakkelijke klapstoeltjes achterin zitten”
Verticaal
De Multipla is zo ruim doordat hij niet alleen breed is, maar ook doordat de zijruiten vrijwel verticaal zijn geplaatst. Bovendien zijn die extreem groot, zodat het ruimtegevoel nog meer tot uiting komt.
430 tot 1.900 liter bagageruimte
Ook met zes passagiers biedt de Multipla nog 430 liter bagageruimte – die wordt in andere MPV’s natuurlijk ingenomen door de passagiers die op de veelal ongemakkelijke opklapbare stoeltjes helemaal achterin moeten plaatsnemen. De bagageruimte van de Multipla is dankzij de gedeeld neerklapbare, verplaatsbare en uitneembare achterstoelen uiterst flexibel en groeit tot 1.900 liter als de achterstoelen zijn verwijderd.
“De Fiat Multipla van 1998 is gebaseerd op de Fiat Bravo/Brava, maar wie kent die nog?”
Aardgasversies
De Multipla was leverbaar met 1,6-liter benzine- en 1,9-liter dieselmotoren. Op beperkte schaal was er ook een 1,6-literversie die op aardgas liep én een BiPower-versie die zowel aardgas als benzine lust. Hoewel de laatste twee iets minder vermogend zijn, presteert de Multipla toch prima en de pers was destijds ook te spreken over de wegligging.
“De Fiat 600 Multipla was eigenlijk in 1956 al de eerste (mini-)MPV”
Facelift
In 2004 gaf Fiat de Multipla een vrij ingrijpende facelift en verving die controversiële neus voor een veel conventioneler exemplaar. Ook de karakteristieke achterlichten maakten plaats voor veel gewoner vormgegeven exemplaren. Jammer toch!
“De Multipla werd verguisd door mensen die hem niet begrepen”
China
Pers en gebruikers loofden het flexibele karakter van de Italiaanse MPV, maar de laatsten hadden te lijden onder de aanhoudend afkeurende en spottende reacties van vrienden, familie en andere omstanders. Begin 2010 stopte de productie van de Multipla. Van 2008 tot 2013 werd de Multipla als Zotye M300 of Multiplan ook in China geproduceerd.
Moderne kunst
Grappig om te melden is dat de Fiat Multipla in 1999 een plaatsje verdiende in een speciale tentoonstelling in het New Yorkse Museum of Modern Art. Die verdienste kunnen niet veel andere auto’s claimen.
“In 1999 verdiende de Multipla een plaatsje in het New Yorkse Museum of Modern Art. Die verdienste kunnen niet veel andere auto’s claimen”
Fiat 600 Multipla
De Multipla die iedereen zo verafschuwde – maar nu niet meer natuurlijk – is een verre opvolger van de Fiat 600 Multipla, die van 1956 tot 1969 in productie was. Die oorspronkelijke Multipla is gebaseerd op de Fiat 600.
Frontstuur
De ontwerpers hadden het geniale idee om de Fiat 600 te voorzien van frontstuur om ruimte te maken voor een extra zitrij – achterin zat immers al de motor. Verder kreeg de auto vier portieren in plaats van twee. De Fiat 600 Multipla is slechts dertig centimeter langer dan de 600 waarvan hij is afgeleid, terwijl hij zes personen kan vervoeren.
“De ontwerpers hadden in de jaren vijftig het geniale idee om de Fiat 600 te voorzien van frontstuur om ruimte te maken voor een extra zitrij – achterin zat immers al de motor”
Taxi!
De 600 Multipla was in Italië populair als taxi, mede door de grote portieren. En aangezien de twee achterste zitrijen kunnen worden neergeklapt en verwijderd, zodat een grote laadruimte ontstaat, was de Multipla ook een populair en veelzijdig bedrijfsautootje. Er was zelfs een echt bestelbusje, van Carrozzeria Coriasco, waarvan de carrosserie weer van achter was uitgebouwd.
Eerste (mini-)MPV
De Fiat 600 Multipla was eigenlijk in 1956 al de eerste (mini-)MPV. Pas eind jaren zeventig verschenen conceptmodellen van onder meer Lancia en pas begin jaren tachtig verschenen auto’s als de Nissan Prairie, de Renault Espace en de Chrysler Voyager. Nog wat later verschenen pas mini-MPV’s.
De Multipla’s zijn er ook in miniatuur.
“De 600 Multipla was in Italië populair als taxi en als veelzijdig bedrijfsautootje. Er was zelfs een echt bestelbusje van Carrozzeria Coriasco”