Auto’s van Toen: Citroën Méhari
Een dromedaris die van de eend afstamt…
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De 2CV heeft talloze afgeleiden opgeleverd. Via de Dyane is ook de Méhari een Eend-variant. En een heel leuke!
Noord-Afrikaans ras dromedarissen
Op basis van de 2CV bood Citroën in de jaren zestig de tweemotorige en vierwielaangedreven Sahara aan – een zeer competente, maar kostbare variant. Met zevenhonderd exemplaren in twaalf jaar was de Sahara niet erg succesvol. Citroën deed met de Méhari – de naam verwijst naar een Noord-Afrikaans ras dromedarissen – een nieuwe poging tot een terreinauto. Hij verscheen in 1968 en bleef tot 1988 in productie. Er zijn bijna 145.000 Méhari’s geproduceerd.
“De Méhari oogt als een echte terreinauto: de voorruit is neerklapbaar en de deuren zijn uitneembaar, de stoffen kap is op diverse manieren op te zetten”
602 cm3
De Méhari was gebaseerd op de Dyane 6, de strakgetrokken versie van de Eend met een 602 cm3-motortje. Echt stoere terreinprestaties kun je dus niet verwachten, hoewel de Méhari bijzonder licht (525-715 kg) is. Hij oogt wél als een terreinauto: de voorruit is neerklapbaar, de deuren zijn uitneembaar en de stoffen kap is op diverse manieren op te zetten. Hij is er als twee- en als vierzitter.
“Het bijzondere van de Méhari is vooral de carrosserie van plastic. Het is enigszins flexibel en elk paneel is geprofileerd om het wat stevigheid te geven”
ABS-plastic
Het ontwerp voor de Méhari had Citroën van het Franse in plastictoepassingen gespecialiseerde bedrijf SEAP (Société d’études et d’applications du plastique), dat ook de eerste exemplaren bouwde. Het bijzondere is vooral de carrosserie van ABS – een slagvast hard plastic. Het dunne ABS is enigszins flexibel en elk paneel is geprofileerd om het wat stevigheid te geven. Grappig: ABS is met aceton op te lossen, dus met een paar stukjes ABS van je eigen Méhari kun je een stopverf maken in de kleur van je auto, waarmee je scheuren en gaten kunt repareren.
“Als je erin zit, voelt de Méhari als een brede badkuip met kleine deurtjes”
Beangstigend
Als je erin zit, voelt de Méhari als een brede badkuip met kleine deurtjes. En net als de Eend helt hij enorm over in bochten, wat extra beangstigend is aangezien de stoelen klein en de zijkanten van de carrosserie laag zijn. De deurtjes voelen ook al niet solide genoeg om tegenaan te leunen. Daarom heeft Citroën een metalen beugel gemonteerd tussen de voorstoelen, waaraan je je in bochten kunt vasthouden.
“De 4×4-versie is tot aardige off-roadprestaties in staat en is te herkennen aan het reservewiel op de motorkap”
4×4
De 4×4-versie die Citroën in 1980 lanceerde, is tot aardige off-roadprestaties in staat. Deze versie is te herkennen aan het reservewiel op de motorkap. Maar de Méhari is vooral een fun-auto. Niet gek dat die in diverse films heeft opgetreden, bijvoorbeeld in die van Le Gendarme de Saint Tropez van Louis de Funès.