Auto’s van Toen: Citroën C3 en Pluriel
De terugkeer van de eigenzinnigheid
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Eind vorige eeuw had Citroën als onderdeel van Peugeot nogal ingeboet aan karakter. Veel van zijn modellen waren lang niet meer zo karakteristiek, innovatief of eigenwijs als de modellen die Citroën vóór de jaren tachtig had uitgebracht. Met de C3 van 2001 wilde Citroën weer iets van zijn oorspronkelijke karakter tonen.
Lumière
De Citroën C3 was de opvolger van de Saxo, een kloon van de Peugeot 106. Het design is gebaseerd op dat van de conceptauto Lumière uit 1998. Dat vrolijk ogende autootje knipoogde met zijn vormgeving een beetje naar de 2 CV, de lelijke eend dus. Hij was voorzien van zogenoemde zelfmoorddeuren achter. Doordat de B-stijl ontbrak, bood de Lumière een enorm ruime instap.
Rechtstreekse voorbode
Citroën presenteerde de C3 eind 2001. Het ontwerp is rechtstreeks afgeleid van dat van de Lumière, al heeft de C3 normale portieren. Met de bolle daklijn verwijst de C3 natuurlijk naar de Eend. De C3 was er alleen als vijfdeurs hatchback en hij werd aangedreven door motoren van 1,1, 1,4 en 1,6 liter cilinderinhoud. De eerste generatie van de C3 kreeg eind 2005 een facelift en bleef tot 2009 in productie.
“Met de C3 van 2001 wilde Citroën weer iets van zijn oorspronkelijke karakter tonen”
Pluriel
Al in 1998 presenteerde Citroën de C3 Air Concept en in 1999 de Pluriel Concept – speelgoedachtige conceptauto’s. Pas in 2003 introduceerde Citroën de Pluriel op de markt: een geinig tweedeurs cabrioletje op basis van de C3, met een kap die je in diverse posities kunt ‘gebruiken’. Vandaar de naam Pluriel: ‘meervoud’. Je kon de Pluriel rijden als dichte auto, als ‘landaulet’ (dus met de kap in diverse posities gedeeltelijk geopend en de achterruit in de normale positie) en als découvrable (dak en achterruit geheel opgevouwen).
“In 2003 lanceerde Citroën de Pluriel: een geinig tweedeurs cabrioletje op basis van de C3, met een kap die je in diverse posities kunt ‘gebruiken’. Vandaar de naam Pluriel: ‘meervoud’.”
Afneembare dakbeugels
Je kon de Pluriel ook als echte cabriolet rijden, dus met het dak geheel open en ook de afneembare dakbeugels verwijderd. De vijfde optie was de Pluriel als cabrio-pick-up: in de cabrio-configuratie en met de achterbank neergeklapt kon je volumineuze voorwerpen vervoeren – als je durfde. Zonder die beugels ontbeerde de Pluriel namelijk de nodige carrosseriestijfheid. Bovendien: het was even een klusje om de dakbeugels te verwijderen. En waar láát je die als je open gaat toeren? En wat doe je dan als het onderweg gaat regenen en je beugels liggen nog thuis in de tuin of in de garage?
“Het was even een klusje om de dakbeugels te verwijderen – en waar láát je die als je open gaat toeren? En wat doe je dan als het gaat regenen en je beugels liggen nog thuis?”
Nederlandse uitvinding
Geinig wel! De dakconstructie voor de Pluriel komt uit Nederland. Inalfa in Venray heeft kap, elektrische bediening en beugels met geleiderails ontwikkeld en geproduceerd. Het bedrijf legt zich nu vooral toe op de levering van open daken en elektrisch bediende schuifdaken voor diverse autoproducenten.