Auto’s van Rijkswaterstaat hebben voortaan blauw zwaailicht en sirene
Officiële hulpverleningsdienst, dus aan de kant gaan verplicht
Auto’s en motoren van Rijkswaterstaat rijden niet langer met oranje zwaailichten en zonder sirene. Toenemende verkeersdrukte, de komst van spitsstroken waardoor een vluchtstrook vaak ontbreekt en het gebrek aan impact van oranje verlichting op het verkeer heeft Rijkswaterstaat doen besluiten om over te schakelen op blauwe verlichting en sirene. De wijzigingen gaan per 1 september 2017 in.
Officieel een hulpverleningsdienst
Net als een ambulance en auto’s van de politie en de brandweer is Rijkswaterstaat vanaf nu officieel een hulpverleningsdienst. Dat maakt het voeren van blauwe verlichting en een sirene mogelijk. Aan de kant gaan is verplicht. Rijkswaterstaat hoopt met de blauwe verlichting en sirene sneller ter plaatse te zijn bij ongelukken. Het werk van een weginspecteur is heel veelzijdig. Ze zijn vaak als eerste ter plaatse bij een ongeluk, bewaken de Nederlandse snelwegen, zorgen dat hulpverleners veilig hun werk kunnen doen, maar helpen ook gestrande vakantiegangers weer op weg.
Proef
In de afgelopen 24 maanden zijn er proeven uitgevoerd met auto’s van Rijkswaterstaat in Amsterdam, Eindhoven, Arnhem/Nijmegen en Zwolle/Groningen. “Deze proef is gestart omdat weginspecteurs steeds meer moeite hebben om als eerste ter plaatse te zijn bij een incident. Dit is van groot belang om verdere aanrijdingen te voorkomen en de verkeersveiligheid te waarborgen voor de overige hulpverleningsdiensten”, meldt Rijkswaterstaat.
“Rijkswaterstaat is vanaf nu een officiële hulpverleningsdienst.”
Positieve uitkomst
De proef had een bijzonder positieve uitkomst, want door de combinatie van een blauw zwaailicht en een sirene waren de weginspecteurs gemiddeld 20 procent sneller op de plek van een ongeluk. Ook de zicht- en herkenbaarheid neemt flink toe. Bovendien gaat het verkeer eerder aan de kant. Bij oranje verlichting was dat niet altijd het geval.
Verbetert de verkeersveiligheid
Door de komst van blauwe zwaailichten en een sirene verbetert de verkeersveiligheid, omdat incidenten eerder worden veiliggesteld en afgehandeld. “De snellere afhandeling van ongevallen heeft een positief effect op de doorstroming en zorgt daardoor ook voor een verlaging van de filekosten. Landelijk zijn er op dit moment 55 weginspecteurs opgeleid die met blauwe zwaailicht en sirene mogen rijden. Op termijn wil Rijkswaterstaat alle 260 weginspecteurs en 40 Officieren van Dienst hiervoor opleiden”, aldus Rijkswaterstaat.
Examen
Dit besluit heeft gevolgen voor rijexamens van het CBR. De theorie zal worden aangepast, nu Nederland een hulpverleningsdienst rijker is.
Foto: twitter.com/rijkswaterstaat