AutoRAI in Miniatuur: Triumph Dolomite Sprint van Vanguards
Een van de eerste premium sportsedans
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Wie kent de Triumph Dolomite nog? Het blijft ijzig stil… Als je oud genoeg bent, zie je hem misschien aan voor een DAF 55, maar dat is je vergeven. Gelukkig zorgde miniatuurautofabrikant Vanguards ervoor dat de Triumph niet helemaal vergeten wordt.
Voor- en achterwielaandrijving
Even kort wat historie: Triumph was een Engelse autofabrikant die vanaf 1965 een redelijk moderne voorwielaangedreven middenklasser produceerde: de niet zo succesvolle want vrij dure 1300. Zijn opvolger, de Toledo van 1970, was uiterlijk licht gewijzigd en leverbaar met áchterwielaandrijving. Op basis van die auto introduceerde Triumph in 1971 de Dolomite. Overigens werden de carrosserieën van Triumph ontworpen door de Italiaan Giovanni Michelotti en bij hem was DAF óók een tijdje kind aan huis. Vandaar de gelijkenis.
“De achterwielaangedreven Triumph Dolomite stamt af van de Toledo, die weer afstamt van de voorwielaangedreven 1300”
Kunstleder en chroom
De Triumph Dolomite was een van de eerste premium sportsedans. De Sprint-uitvoering die Vanguards zo alleraardigst heeft verkleind naar schaal 1 op 43 was de topversie. Het premium kun je afzien aan de met kunstleder beklede kap en C-stijlen, de grote hoeveelheid verchroomde delen en lijstjes. De echte Dolomite was verder voorzien van diverse houten lijsten in het interieur, maar het miniatuur natuurlijk niet.
“Ondanks de wat lompe details is de Triumph Dolomite van Vanguards een prima miniatuur; de verhoudingen kloppen en alle lijnen zitten op de juiste plek”
Sportstreep en -wielen
De Dolomite Sprint een van de eerste productieauto’s was met een zestienkleppenmotor. Dat brengt me op het sportieve aspect van deze redelijk statige sedan. De Sprint-uitvoering was voorzien van een dubbele sportstreep over de flanken en werkelijk prachtige lichtmetalen wielen. Vanguards is erin geslaagd die bijna perfect weer te geven op schaal, met de perfecte diepte en scherpe detaillering.
“Vanguards is erin geslaagd de werkelijk prachtige lichtmetalen wielen bijna perfect weer te geven op schaal, met de perfecte diepte en scherpe detaillering”
Lompe deurgrepen
De sportstreep is wat minder geslaagd, net als de wat lomp ogende deurgrepen, die vooral op foto’s nogal onvoordelig uitkomen. Vanguards heeft de Triumph Dolomite in diverse uitvoeringen en kleuren uitgebracht. Daarbij zijn ook Sprint-uitvoeringen in uitzinnige jarenzeventigkleuren met sportwielen die er op het eerste gezicht hetzelfde uitzien, maar bij nadere beschouwing meer lijken op pannendeksels uit een autoaccessoirewinkel – die had je in de jaren zeventig en tachtig nog…
Keurig model
Ondanks de wat lompe details is de Triumph Dolomite van Vanguards een prima miniatuur van een onbekende auto. De verhoudingen kloppen en alle lijnen zitten op de juiste plek. Als je erin slaagt de juiste uitvoering te vinden, met de juiste wielen en een voordelige kleur, dan kun je op de NAMAC-beurs of op internet voor een euro of twintig wel een leuke Dolomite of Dolomite Sprint voor je collectie vinden.