AutoRAI in Miniatuur: Riley Elf en Wolseley Hornet
Mini’s met een kontje
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Iedereen kent de échte Mini, dat kleintje dus. Maar deze Riley en Wolseley zijn veel minder bekend. En het zijn zulke schatjes – zeker in de miniatuuruitvoering van Vitesse – schaal 1 op 43.
Verchroomde deeltjes
De Portugese miniatuurautofabrikant Vitesse maakte in de jaren tachtig en negentig furore met zijn verfijnde autominiaturen die het in talloze versies uitbracht. Vrijwel alles klopte eraan en door hun afwerking – met los opgezette verchroomde spiegeltjes en andere onderdeeltjes – stonden ze ‘wat hoger in de markt’, zoals dat tegenwoordig heet.
“De Mini was een dankbaar onderwerp voor Vitesse; het maakte talloze versies, óók de Riley Elf en de Wolseley Hornet – Mini’s met een kontje”
Dankbaar onderwerp
De Mini was sowieso een dankbaar onderwerp voor Vitesse, want die was er immers jarenlang in het echt in uitvoeringen voor de straat, het circuit en rally’s. Die maakte Vitesse dan ook volop. Maar Vitesse ging nog een stapje verder en fabriceerde ook de Riley Elf en de Wolseley Hornet – Mini’s met een kontje.
Exclusieve Riley en Wolseley
Mini’s met een kontje? Eind 1961 introduceerde BMC (de British Motor Corporation) de Riley Elf en de Wolseley Hornet, als exclusievere, luxueuzere variant van de Mini. Niet alleen hadden deze versies een kontje en kleine achtervinnen, ze waren ook voorzien van een chique grille en een luxueuzer interieur – al is dat niet zo moeilijk bij een Mini van destijds – met hout en mooiere stofjes.
“Beide modellen zijn voorzien van talloze verchroomde onderdeeltjes – driedelige grilles, bumpers, spiegels, verlichtingsunits, tankdop en uitlaat”
Originele kleuren
Maar goed, terug naar die kostelijke miniatuurtjes! Ondanks dat de Riley Elf nog iets hoger in rang was dan de Wolseley Hornet – Riley was van oudsher een wat sportiever merk dan Wolseley – is de Riley uitgevoerd in één kleur – overigens een originele fabriekskleur – terwijl de Wolseley een witte kap heeft op een eveneens originele fabriekskleur. Vitesse maakte beide miniaturen overigens ook nog in andere kleuren.
Driedelige grilles
Beide modellen zijn hoe dan ook voorzien van keurig verchroomde driedelige grilles, bumpers met rozetjes en spiegels op de voorspatborden – ik vraag me altijd af hoe je daar ook maar iets in kunt zien. De koplampen, achterlichten en clignoteurs/dagrijverlichting zijn óók losse, verchroomde onderdelen, net als de tankdop, de wieldoppen en de uitlaat.
Grijze verf
Het overige chroomwerk is opgedrukt met metallic grijze verf. De techniek was toen nog niet zover dat ook alle lijstjes – en dat zijn er nogal wat op deze mini-Mini’s – en deurgreepjes verchroomd konden worden weergegeven. Maar desondanks oogt het allemaal zeer verzorgd.
“Over de Elf en de Hornet is zoveel te vertellen, dat bewaar ik voor de rubriek Auto’s van Toen…”
Gedrukt en geplakt
Ook de typenamen – Elf op de blauwe Riley en Hornet op de groen Wolseley – zijn op de achterklepjes aangegeven. Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop dat de naam Elf is opgedrukt en de naam Hornet er met een decal is opgeplakt. Maar ach, wat maakt het uit.
Wat een gek ervoor geeft
Ik ben een liefhebber van de Vitesse-miniaturen. Vitesse is enige tijd moeilijk verkrijgbaar geweest, maar is inmiddels al enige jaren in handen van de Macause speelgoedgigant Sun Star. Niet alle oude modellen zijn weer in productie – geen enkele Mini-variant staat momenteel op de actuele lijst van Vitesse. De nieuwprijzen liggen nu wel wat hoger dan destijds – ook in verhouding met andere merken. Maar de oude Vitesse-miniaturen zijn nog best te vinden op internet en de NAMAC-beurs. Reken op prijzen van vijftien tot dik tachtig euro – niemand heeft dus eigenlijk een idee van de waarde. Ach, het gaat natuurlijk om het plezier, dus betaal niet teveel.