AutoRAI in Miniatuur: Renault Dauphine van Lion Cars
Een snoepje van een (miniatuur)auto, en nog van Nederlands fabricaat ook
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
In 1948 richtte Arie van Leeuwen in Wassenaar Lion Toys op, een fabriek voor metalen speelgoed – vooral treinrails en toebehoren én speelgoedauto’s. Het best geslaagde model is wat mij betreft deze Renault Dauphine.
Lion Cars
Al snel produceerde Lion Toys vanuit een nieuwe vestiging in Nistelrode alleen nog autootjes. Van Leeuwen veranderde daarom de merknaam in Lion Cars. Het merk is in de speelgoed- en later de verzamelaarswereld vooral vanwege de DAF-modellen – personenauto’s en trucks – bekend geworden.
“In de praktijk werd een auto op straat met de hand opgemeten, waarna op basis daarvan de miniaturen werden ontwikkeld”
Opmeten op straat
In de jaren voordat DAF zijn entree maakte, hield Lion Cars zich echter bezig met onder meer de Volkswagen Kever en de Opel Rekord. Overigens zonder hulp of input van de desbetreffende autofabrikanten; in de praktijk mat Van Leeuwen een auto op straat met de hand op en maakte op basis daarvan zijn miniaturen. Veruit het best geslaagde product van deze werkwijze is de Renault Dauphine van eind jaren vijftig.
Dinky Toys en andere merken
Met de kennis van nu kun je de Dauphine een lomp modelletje vinden, er zijn tegenwoordig inderdaad véél geslaagdere miniaturen van de Renault op de markt. Maar toch is het miniatuur direct als Dauphine herkenbaar. Destijds staken de Lion Cars helemaal niet zo slecht af bij de Dinky Toys en andere merken. En nu telt ook het sentiment van Nederlands fabricaat.
“Destijds staken de Lion Cars helemaal niet zo slecht af bij de Dinky Toys en andere merken”
1 op 45
Natuurlijk is de Renault Dauphine van zichzelf al een ‘schattig autootje’, maar de rondingen en randjes van de echte Renault komen ook netjes terug in het miniatuur. Dat heeft overigens de eigenaardige schaal 1 op 45 – tegenwoordig is 1 op 43 immers de standaard.
Deurnaadjes
De metalen carrosserie van mijn exemplaar is opvallend glad gegoten en ook de lak zit er nog altijd bijzonder strak op. En de standaarddetails als verlichting, sierlijstjes en grilletjes zijn aanwezig – de lampjes zijn ook aangestipt met een likje zilverkleurige en oranje verf. Opvallend is dat Lion Cars de naadjes rond portieren niet heeft uitgespaard, maar juist óp de carrosserie heeft gelegd. Terwijl die van de motorkap en kofferklep wél zijn ingefreesd. Apart…
“Opvallend is dat Lion Cars de naadjes rond portieren niet heeft uitgespaard, maar juist óp de carrosserie heeft gelegd”
Versleten of verloren
Je moet niet vergeten dat Lion Cars oorspronkelijk spéélgoedautootjes zijn. Dus overdreven veel details moet je niet verwachten. En omdat het speelgoed is, zijn de meeste exemplaren ook als zodanig gebruikt en versleten of verloren gegaan. Vind dus maar eens een onbeschadigd exemplaar en áls je er eentje vindt, houd je dan maar vast voor een exorbitante vraagprijs…
339 euro?!
Een beschadigd exemplaar kost je al gauw zo’n veertig euro en op de Franse eBay-site staat een als nieuw exemplaar aangeboden voor … 339 euro. Dat zijn geen prijzen die je associeert met speelgoedautootjes.
“Omdat het speelgoed is, zijn de meeste exemplaren ook als zodanig gebruikt en versleten of verloren gegaan. Vind dus maar eens een onbeschadigd exemplaar…”
Fabrieksmuseum
Lion Toys – de naam is jaren geleden opnieuw gewijzigd – bestaat nog steeds en produceert nu onder de vleugels van Tekno vrachtautominiaturen en geeft af en toe een oud DAF-personenmodel opnieuw uit. Je kunt het fabrieksmuseum in De Lier op zaterdagen bezoeken. Ook de shop is dan open.