AutoRAI in Miniatuur: Morris Minor Van van Corgi
Rode front kwam niet uit China
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Ook in de wereld van miniatuurauto’s hebben overnames soms onaangename gevolgen. Maar de verschillen die deze twee Morris Minors vertonen, worden toch op prijs gesteld door verzamelaars.
Besteluitvoering
Ruim een jaar geleden kwam hier de Morris Minor van Corgi al eens aan de orde. Toen ontbrak echter de besteluitvoering. Terwijl ook daar wel iets over is te vertellen. Deze twee exemplaren hebben bovendien een Nederlands tintje en al lijken ze hetzelfde, ze zijn het niet.
Jubileummodel
Wat meteen opvalt, is het oude NAMAC-logo op de zijkanten en het bord op het dak: 1965-1990. Dit zijn de jubileummodellen die de NAMAC – de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club – ter gelegenheid van het 25-jarige bestaan uitbracht. Leden en verzamelaars zijn gék op speciale uitgaven, helemaal als er afwijkingen zijn.
3.000 stuks
Voor het jubileum van de club liet het NAMAC-bestuur een speciale uitvoering ontwerpen van de populaire Morris Minor Van. Zodra het ontwerp was goedgekeurd, zou fabrikant Corgi – het woordje Toys was al even uit de naam verdwenen – het modelletje in een oplage van drieduizend stuks in Engeland in productie nemen.
“Deze twee exemplaren lijken hetzelfde, maar zijn het niet. Verzamelaars zijn gék op speciale uitgaven, helemaal als er afwijkingen zijn”
Jubileumtentoonstelling
Corgi zou de drieduizend bestelde miniaturen tijdig leveren voor de opening van de jubileumtentoonstelling van de NAMAC – in de Bergkerk in Deventer. De samenwerking verliep echter stroef – wellicht mede doordat Corgi in zwaar weer verkeerde en net was overgenomen door Mattel, bekend van de Barbie-poppen. Levering bleef dus uit. Druk vanuit de NAMAC resulteerde uiteindelijk in levering van slechts een derde van het totale aantal miniaturen. De paniek nam toe, de deadline naderde.
Productie verplaatst
Mattel verplaatste in die periode de productie van Corgi naar China. Je zou verwachten dat de Chinezen verder zouden gaan waar de Engelsen waren gestopt, maar nee. Toen de resterende tweeduizend modellen van de NAMAC-order vanuit China arriveerde, bleek dat de Chinese jubileummodellen van de Engelse te verschillen.
“De samenwerking met Corgi verliep stroef en levering bleef uit. Druk vanuit de NAMAC resulteerde uiteindelijk in een levering van slechts een derde van het totale aantal miniaturen”
Rood front
Het frontje en de voorbumper van de Engelse versie is rood gespoten en de wielen zijn voorzien van kleine, verchroomde en geprofileerde ‘wieldopjes’. De wielen zijn overigens geheel van rubberachtig plastic en na bijna dertig jaar begint het materiaal alarmerende barsten te vertonen.
Chinese versie
De Chinese versie heeft een wit front en gladde plastic wielen met losse plastic bandjes die duidelijk beter zijn bestand tegen de tand des tijds. De wieldoppen ogen als saaie pannendeksels en de nummerborden hebben een groter lettertype dan die op de Engelse versie.
“De wielen van de Engelse versie zijn geheel van rubberachtig plastic en na bijna dertig jaar begint het materiaal alarmerende barsten te vertonen”
Slordig of slijtage?
Het lijkt – althans bij deze exemplaren – dat de mal wat slijtage begon te vertonen – of dat de Chinezen wat slordiger omgingen met het materiaal. De rand rond de voorruit van de Chinese Minor is rafelig, net als de regengootjes boven de portieren. Maar goed, het is leuk dat er aan dit Nederlandse clubmodel een verhaal hangt.