AutoRAI in Miniatuur: MG TC van Vitesse
Prachtig dwergje op schitterende spaakwielen
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Een van de leukste klassieke Engelse sportauto’s is wel de MG TC van 1945: een verticale grille, grote spaakwielen, een houten dashboard en vertederend klein en smal. Hij werd niet voor niets ‘Midget’ genoemd. Het Portugese Vitesse heeft het autootje eer aangedaan met een prachtig miniatuur.
Innig tegen elkaar
Jaren geleden mocht ik eens meerijden in een MG TC en wat mij is bijgebleven is niet alleen dat de bestuurder en ik innig tegen elkaar aanzaten, maar ook dat het smalle autootje werkelijk in elke bocht driftte. Zó hard ging het nu ook weer niet, maar die smalle bandjes hè… Sindsdien heeft de MG TC mijn speciale belangstelling.
“Het Portugese Vitesse heeft de MG TC alle eer aangedaan met een prachtig miniatuur”
’Beperkte’ oplage
Ook in schaal 1 op 43 zie je meteen dat de MG TC een dwerg is. Of komt dat door die – letterlijk én figuurlijk – schitterende, grote spaakwielen? Het miniatuur is prachtig strak British Racing Green gespoten en staat keurig op een plaatje waarop is te lezen dat dit er eentje van 998 stuks is. Da’s niet veel, zul je denken, maar vergeet niet dat de miniaturenfabrikant de Midget in diverse kleuren en zowel met de kap dicht als geheel open heeft gemaakt. Als alle varianten in dezelfde oplage zijn verspreid, kom je nog aan vele duizenden stuks en dan is deze MG TC toch niet zo héél zeldzaam.
“Oplage van 998 stuks; niet veel, zul je denken, maar alle kleurvarianten in dezelfde oplage zijn verspreid, kom je nog aan vele duizenden stuks en dan is deze MG TC toch niet zo héél zeldzaam”
Houten dashboard
De MG TC van Vitesse is gewoon een mooi model, prachtig in proportie, met de kenmerkende rechtopstaande MG-grille in keurig chroom, grote koplampen naast de smalle neus en eveneens verchroomde ‘sidelights’ op de voorspatborden. Het traditionele houten dashboard is correct voorzien van een paar octagonale meters en een staand binnenspiegeltje.
Die spaakwielen…
Het gecapitonneerde randje over de portieren en langs het dashboard – in dezelfde kleur als het eveneens gecapitonneerde bankje – is natuurlijk ook een prachtig detail, net als de ‘piping’ tussen het achterspatbord en de carrosserie. En als je goed kijkt, zie je de pedalen. Maar het mooiste zijn natuurlijk die spaakwielen – ongelofelijk verfijnd voor een model van amper dertig euro.
“Het gecapitonneerde randje, de ‘piping’ tussen het achterspatbord en de carrosserie, de pedalen – prachtige details, maar het mooiste zijn natuurlijk die spaakwielen”