AutoRAI in Miniatuur: DAF Pony
Wat nou ‘My Little Pony’; het DAFje was er al in 1968
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
In 1968 en 1969 bouwde DAF zevenhonderd lichte vrachtautootjes met de naam Pony. Lion Car in het Brabantse Nistelrode bouwde hem als speelgoed in een veelvoud van de echte.
Redelijk eenvoudig speelgoed
Speelgoedfabrikant Lion Car produceerde al in de jaren vijftig en zestig vracht- en -personenauto’s van DAF in ongeveer dezelfde schaal als de destijds populaire Dinky Toys. Oorspronkelijk was dat redelijk eenvoudig speelgoed, dat later vooral in Nederland zeer gezocht werd door verzamelaars. Tegenwoordig heet het bedrijf Lion Toys en maakt het onder de vleugels van Tekno redelijk kostbare, goed gedetailleerde truckmodellen.
“Lion Car produceerde al in de jaren vijftig en zestig vracht- en -personenauto’s in ongeveer dezelfde schaal als de destijds populaire Dinky Toys.”
Buitenbeentje
De DAF Pony was en is een buitenbeentje: DAF bouwde hem op basis van de DAF 44. Het was dus geen echte truck, maar ook geen personenauto. Je zou denken dat de DAF Pony niet interessant was voor speelgoedfabrikanten. Lion Car maakte echter vanaf 1970 gedurende enige jaren een simpel maar ingenieus miniatuurtje van de DAF Pony.
Lompe oogjes
Met dat miniatuur kon je best leuk spelen, want hij was gedeeltelijk demontabel. Daardoor was hij ook nogal kwetsbaar. De carrosserie is opgebouwd rond een bodem met een frontpaneel, waaraan aan weerszijden de deurtjes zijn opgehangen in nogal lompe oogjes. De kap is van dik, wit plastic en die steek je met twee pootjes in de achterwand.
“Lion Car maakte vanaf 1970 een simpel maar ingenieus miniatuurtje van de DAF Pony.”
Onderdelen kwijtraken
De deuren en de kap zijn eenvoudig los te halen, net als de kuipstoeltjes en het stuur – alles is met een pootje in de carrosserie gestoken. Die onderdelen raakte je als kind natuurlijk gemakkelijk kwijt…
Twee versies
Lion Car maakte twéé versies: het korte bakwagentje en de trekker-met oplegger. Het bakje van de korte versie kun je eenvoudig loshalen en dan komt de koppeling voor de oplegger tevoorschijn. Dan heb je dus een trekker. Maar de oplegger werd niet los verkocht.
“Alle onderdeeltjes zijn met een pootje in de carrosserie gestoken. Die raakte je als kind natuurlijk gemakkelijk kwijt.”
Heruitgave
In de jaren zeventig voerde Lion Car de Pony uit in donkerblauw of rood met een zwart chassis. Een heruitgave is te herkennen aan het opschrift ‘NA 2000’ op de bodem. Deze modellen zijn veelal geheel donkerrood op een zwart chassis. De lak van deze modellen springt er gemakkelijk af en je kunt ook wel zien dat de mal aan slijtage onderhevig is, want de latere modellen zijn minder scherp.
Zoeken
Je vindt ze nog redelijk makkelijk, die DAF Pony’s van Lion Car. Er zijn er dan ook héél veel van geproduceerd. Beschadigde en incomplete vind je voor – afhankelijk van de staat van het model – een euro of tien, vijftien. Een onbeschadigd, oud exemplaar met doosje doet een veel groter beslag op je portemonnee. Maar deze miniatuurtjes lenen zich uitstekend voor een restauratie of verbouwing en dan koop je natuurlijk niet de duurste.
“Lion Car maakte twéé versies: het korte bakwagentje en de trekker-met-oplegger.”