AutoRAI in Miniatuur: DAF 55 bestaat 50 jaar
Die goede oude DAF-tijd
Het is vijftig jaar geleden dat de Eindhovense autofabrikant DAF de 55 presenteerde. Tijd om ook eens naar wat miniaturen te kijken.
Sullig imago
DAF Personenauto’s bestaat al lang niet meer. Jarenlang hadden de compacte Nederlandse autootjes een sullig imago: ze waren – met hun wondere, traploze automatische transmissie, de Variomatic –vooral bij oude(re) automobilisten en dames populair.
Maar de DAF 55, die in 1967 verscheen en de sterkere broer van de 44 was, had beslist kwaliteiten. Hij leverde prima prestaties in de rallysport en tegenwoordig worden DAF-personenauto’s sowieso serieus genomen in de klassiekerwereld.
“Speelgoedfabrikant Van Leeuwen produceerde onder de naam Lion Cars vrijwel alle DAF-typen in miniatuur”
Lion Cars
Nederland was stiekem best trots op DAF. Speelgoedfabrikant Van Leeuwen in Nistelrode bijvoorbeeld, produceerde onder de naam Lion Cars vrijwel alle DAF-typen in miniatuur. Het was wel écht speelgoed, maar de modellen waren naar de maatstaven van destijds best goed.
Weinig verschillen
Lion Cars had de DAF 44 al in het assortiment, maar de speelgoedfabrikant nam niet de moeite om de kleine uiterlijk verschillen van de 55 over te nemen. Alleen de Coupé-versie van de 55, die iets later verscheen, maakte Lion Cars in model. Dat is het oudste 1-op-43-model van een DAF 55.
Minder geslaagd
Juist die 55 Coupé is minder geslaagd. Het dak is vrij hoog en de voorruit sluit niet netjes aan op de motorkap. Maar toch geeft het miniatuur de echte auto goed weer. Je kunt ze op de NAMAC-beurs en op internet vrij gemakkelijk vinden, voor prijzen van twee à drie tientjes voor een mooie.
“Neo bracht écht mooie, maar ook kostbare modellen van de 55 – de sedan en de Coupé, óók in Marathon-uitvoering”
Altaya
Een kleine tien jaar geleden druppelden miniaturen van een Spaanse serie rallyauto’s Nederland binnen. Verdraaid mooi en voor rond een tientje te vinden op de NAMAC-beurs in Houten. In die serie zat ook de DAF 55 van de Belgische équipe Laurent-Marché, die in 1972 meededen aan de Rally van Monte Carlo. Het model oogt wat smal, maar is keurig gedetailleerd, met ingezette lampen voor en achter, een antenne en de juiste decals. Alleen de sigarettenreclame ontbreekt. Het model staat op realistische lichtmetalen Stilauto-wielen. Inmiddels wordt al zo’n twintig tot dertig euro gevraagd voor dit model.
Neo
De eveneens van oorsprong Nederlandse miniaturenfabrikant Neo kwam iets recenter ook met de 55 op de markt, als sedan en als Coupé. En in de ‘gewone’ en de sportieve Marathon-uitvoering. Die laatste is voorzien van snelheidsstrepen en andere wielen. Dit zijn écht mooie, maar ook kostbare modellen: reken op veertig tot vijftig euro.