AutoRAI in Miniatuur: Classic Mini Cooper S Works Set
Corgi maakte Mini Cooper-setje waarnaar je kunt blijven kijken
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
Corgi en Mini zijn iconische namen, Corgi-Mini’s staan dan ook in menige collectie. Maar of deze set zo bekend is, betwijfel ik: de Classic Mini Cooper S Works Set van Corgi, nummer C99109.
Dashboard-display
In een hoekje helemaal onder in de vitrine staat deze set een beetje weggestopt. Tijd om hem weer eens tevoorschijn te halen en af te stoffen. Wat meteen opvalt, is natuurlijk de display: het ovale Mini-dashboard is heel herkenbaar en net groot genoeg voor de drie miniaturen. Het plateau is gemaakt van een steenachtig materiaal en weegt bijna twee kilo! Niet geschikt voor plaatsing op een glasplaat in een vitrine…
“Het ovale Mini-dashboard is heel herkenbaar en net groot genoeg voor de drie miniaturen. Het plateau weegt bijna twee kilo!”
Einde van tijdperk
De tekst op de voorrand – ‘End of an era’ – slaat op het einde van de productie van de klassieke Mini Cooper. Dat was in 2000; deze set verscheen in 2002. De oplage was blijkens het certificaatje gelimiteerd, maar er staat geen aantal op.
Schaal 1 op 36
De Mini in schaal 1 op 36 is al sinds de jaren zeventig onderdeel van Corgi’s gamma. Oorspronkelijk verscheen de Mini onder nummer 200 met een papieren Union Jack-sticker op het dak en Whizzwheels – hard plastic wielen op dunne asjes, zodat de modellen licht rijden.
“De Mini in schaal 1 op 36 is al sinds de jaren zeventig onderdeel van Corgi’s gamma.”
Doorlopend aanpassingen
De Mini verscheen in talloze versies, waarvoor ook regelmatig de gietmal werd aangepast. De verchroomde plastic bodemplaat – één geheel met de bumpers, de grille met koplampen en de wielkastranden – verdween en op de carrosserie werden de verbrede wielkastranden meegegoten. De koplampen werden losse onderdelen en uiteindelijk verscheen in de deur zelfs een gat voor de losse spiegel.
Onderlinge verschillen
Pas toen ik deze set beter bekeek, zag ik dat de modellen ook onderling verschillen. Ik neem aan dat de witte de oudste Mini moet voorstellen, ik denk aan een Mini Mk III uit de jaren zeventig. Op het achterklepje staat echter het woord SEVEN gedrukt. Het model is voorzien van zwarte spatbordrandjes en staat niet op Whizzwheels, maar op keurige Minilites. Corgi heeft te moderne spiegels en ruitenwissers gemonteerd.
“De witte moet de oudste Mini voorstellen. Hij oogt als een Mini Mk III uit de jaren zeventig, maar op het achterklepje staat het woord SEVEN.”
Cooper-striping
De rode is een versie uit de jaren tachtig. De spatbordranden hebben nu de carrosseriekleur. Deze versie is voorzien van mistlampen voor, witte strepen over de motorkap en Cooper-striping en logo’s op de flanken.
Fraai interieur
De blauwe Mini is de ultieme Cooper. Dit is de laatste versie van de klassieke Mini, met grote wielen, dikke spatbordranden en een extra fraai interieur. Pas op deze versie zijn de spiegels en ruitenwissers op hun plaats.
“Deze modellen staan voor een mijlpaal in de Britse autohistorie, maar ze zijn niet bepaald historisch verantwoord.”
Mijlpaal
Deze modellen staan voor een mijlpaal in de Britse autohistorie, maar ze zijn niet bepaald historisch verantwoord. Toch is dit een kostelijk ogend setje dat een prominente plek verdient op een stevige plank in een eikenhouten boekenkast. Want het gewicht liegt er niet om.
Veilingsites
Je vindt de op internet op diverse veilingsites voor prijzen van dertig tot zeventig pond, ofwel 34 tot tachtig euro – en dat is natuurlijk exclusief de aanzienlijke verzendkosten vanwege het gewicht van de display.