AutoRAI in Miniatuur: Auto’s uit de Tour de France
Ook als je niet van wielrennen houdt, zijn de auto’s in de Tour-caravaan leuk om te bekijken
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
De Tour de France is inmiddels een week onderweg en quatorze juillet is dit jaar géén rustdag. Wij kijken eens naar wat historische auto’s van de Tour-organisatie in miniatuur.
Kunsthars
Het oudste model – althans het origineel – is de Renault 4CV. Hij is van Route Nationale 7, maar op de bodem staat de merknaam Provence Moulage. Dit exemplaar stelt officialsauto nummer 8 uit de 35e Tour de France, die van 1948, voor. Doordat het model van kunsthars is gemaakt, is het een tikkeltje kwetsbaar. Het autootje oogt prima, maar wel wat handgemaakt – en dat ís ie ook en dat maakt hem exclusief.
Sneeuwschuivers
Het miniatuur is voorzien van reclameborden zo groot als sneeuwschuivers. De namen van de kranten l’Équipe en Le Parisien zie je niet alleen op de borden op de bumpers, maar ook op het dak en op de vlaggetjes op de voorbumper. Die kranten zaten destijds – nee, al vanaf het begin van de Tour de France – achter de organisatie van het wielerspektakel.
“Het leuke is dat de Renault 4CV van Norev een ándere auto voorstelt: hij heeft het nummer 24 én een ander kenteken”
Metaal
De Renault 4CV uit de Tour – nou ja, net zo een maar dan anders – is óók in een Franse kioskserie verschenen. Je ziet dat de fabrikant, Norev in dit geval, de Renault wat strakker – want het model is van metaal – heeft vormgegeven, maar ook minder details heeft toegevoegd. Het is immers een serieproduct in een grote oplage. De metalen auto heeft bijvoorbeeld niet alle reclameborden. Maar het leuke is natuurlijk dat dit een ándere auto voorstelt: hij heeft het nummer 24 én een ander kenteken. Wat de Norev óók voor heeft op de andere, is de fijne verchroomde lijstjes op het front.
Renault Dauphine
In 1959 stelde de Tour-organisatie nog auto’s beschikbaar aan de nationale wielerploegen. De Renault Dauphine van Norev is de auto van de Franse Tour-ploeg. Hij is dan ook voorzien van een gestileerde Franse vlag op de neus en een imperiaal met twee racefietsen. Die zien er nogal speelgoedachtig uit, terwijl het autominiatuur best fraai is. De fietsjes worden in een zakje meegeleverd, met losse wielen, en het is nogal een klus om ze in het imperiaal te monteren. Het resultaat is eigenlijk niet eens al die moeite waard. De Renault is aan de zijkanten opengewerkt zodat de inzittenden en de renners met elkaar kunnen praten. Je ziet en hoort al bijna het spektakel aan je voorbijtrekken.
“De Renault 4CV is voorzien van reclameborden zo groot als sneeuwschuivers”
Peugeot 404
De rode Peugeot 404 van Norev is de auto van de toenmalige Tour-directeurs, Jacques Goddet en Félix Lévitan, in de Tour van 1968. De auto heeft dan ook fraaie details, zoals het nummer 1 van de volgauto’s in de Tour-karavaan op zijn bumpers. Ik herinner me nog dat Lévitan tijdens de Tour-etappes vaak druk gebarend uit het dak van de Peugeot stak. Helaas is de kap van dit miniatuur gesloten (en zitten de directeuren ergens pastis te drinken en l’Équipe te lezen…). Maar alle kenmerken van de auto van de Tour-directeur zijn aanwezig, tot en met het bord Directeur de Course op de kont.
“Helaas is de kap van de Peugeot 404 gesloten – en zitten Lévitan en Goddet ergens pastis te drinken en l’Équipe te lezen…”
Peugeot 604
Wat mij betreft de topper is de Peugeot 604 van de Tour van 1986. De 604 is sowieso al prachtig, maar in de directiekleuren van de Tour-organisatie en met alle decals en antennes erop, roept dit model levendige herinneringen op aan de strijd tussen LeMond en Hinault. Dit is dé auto – nummer 2 met het kenteken 105 EJF 75 – die je op de finishfoto van de etappe naar Alpe d’Huez ziet. Het is opnieuw jammer dat het dak dicht is, maar aan de andere kant: autominiaturenfabrikant zijn waarschijnlijk net zo slecht in het maken van gelijkende poppetjes als in het maken van realistische fietsjes… Mijn exemplaar is er eentje uit een kioskserie, maar fabrikant Norev heeft hem ook in zijn eigen assortiment. Dat miniatuur is duidelijk fraaier afgewerkt – en dus wat kostbaarder – met onder meer verchroomde raamlijsten.
“De fietsjes worden in een zakje meegeleverd. Het is nogal een klus om ze in het imperiaal te monteren en het resultaat is eigenlijk niet eens al die moeite waard”
Talloze Tour-de-France-modellen
Vervelende vraag: wat kost dat? Nou, modellen uit kioskseries zijn in het algemeen voor prijzen van rond tien euro nog wel te vinden. Norevs kosten nieuw zo rond de veertig euro en een model van Route Nationale 7 zul je sowieso niet gauw vinden…
Er zijn talloze modellen van auto’s uit de Tour de France. In Frankrijk liep tien jaar geleden een kioskserie met auto’s uit de Tour-karavaan. Enkele zijn nog te vinden op de site journaux.fr onder de naam La caravane du Tour de France. Ook leuk om te kijken is tourdefranceminiatures.blogspot.com/
“Autominiaturenfabrikant zijn waarschijnlijk net zo slecht in het maken van gelijkende poppetjes als in het maken van realistische fietsjes”