AutoRAI in Miniatuur: 45 jaar Alfa Romeo Alfasud
Langere houdbaarheidsdatum op kleine schaal
De Alfa Romeo Alfasud was een bijzondere auto: een werkgelegenheidsproject en de eerste Alfa met een boxermotor en vóórwielaandrijving. Hij had een fenomenale wegligging.
Een beetje historie
Alfa Romeo presenteerde de Alfasud in november 1971 op de Autosalon van Turijn. Het voorheen prestigieuze merk was sinds 1932 in handen van de Italiaanse staat en die bepaalde dat de Alfasud in Zuid-Italië moest worden geproduceerd – vandaar die naam – om daar voor broodnodige werkgelegenheid te zorgen. Maar de werknemers van Alfasud waren amper vakbekwaam en dat leidde tot de beruchte roest- en andere problemen.
“De Alfasud werd in Zuid-Italië geproduceerd – vandaar die naam`
Giugiaro ontwierp de carrosserie: een ‘fastback’, zónder vijfde deur – toen heel gebruikelijk. Pas in 1981 kreeg de inmiddels met plastic bumpers gefacelifte Alfasud een grote achterklep.
Speelgoed-‘sudjes
Een van de oudste miniaturen van de Alfasud is die van Mebetoys, een keurige vierdeursversie. Politoys maakte wat later een tweedeursversie, eerst als niet bestaande ‘gewone’ tweedeurs (E36) en later als ti (EL49), die best aardig is. Je kunt beide als opknappertje vinden voor rond de tien euro.
[gallerij-1]
Decals
Het Franse Solido bracht halverwege de jaren zeventig een prima model uit van de Alfasud ti Toféo. Dit was de ti-uitvoering die voor Alfasud-cupraces in diverse landen was omgebouwd. Solido maakte door middel van bijgeleverde stickervelletjes, ‘decals’, diverse race-uitvoeringen. Je kunt deze oudjes nog wel vinden op de NAMAC-beurs, voor bedragen rond een euro of twintig. Er verschenen ook diverse heruitgaven, met minder fraaie wielen en zonder decals. Die vind je voor een paar euro nog wel.
[gallerij-2]
Steeds duurder…
Veel later kwam Progetto K met een Alfasud. Ze zijn er in diverse kleuren en uitvoeringen. Deze modellen kostten destijds rond de dertig euro.
[gallerij-3]
Minichamps maakte in de laatste jaren de ti in vier originele kleuren – héél mooi, maar al gauw zo’n veertig euro. Neo kwam met de topversie van begin jaren tachtig: de Nuova Alfasud 1.5 ti Quadrifoglio Verde. Neo heeft nu nog de Giardinetta in het assortiment. Beide modellen kosten rond de zeventig euro.
[gallerij-4]
Het Italiaanse merk Gamma presenteerde rond de eeuwwisseling een fraaie, handgemaakte Alfasud Giardinetta – de tweedeurs stationwagon. Als je hem al kunt vinden, is ie met 120 tot 150 euro wel héél kostbaar.
[gallerij-5]
… maar ook nog steeds betaalbaar
In diverse kioskseries verschenen Alfasuds – in race-uitvoeringen en als gefacelifte Nuova Alfasud, dus met plastic bumpers en andere koplampen- en achterlichten.
[gallerij-6]
Miniaturen zijn wel te vinden – óók nieuwe en ook in diverse andere schalen. Maar wanneer heb je voor het laatst een échte Alfasud zien rijden?