Autoportret: de Porsche 911 SC van Gydo
“Ik rijd nu in een auto van veertig jaar oud, die motorisch gloednieuw is. Dat vind ik gaaf.”
In de rubriek ‘Autoportret’ van AutoRAI.nl leren we eigenaren van bijzondere auto’s kennen. Waar komt de passie voor auto’s vandaan en wat gaan ze eventueel nog aanpassen aan hun auto? In deze editie spreken we met Gydo, eigenaar van een gerestaureerde Porsche 911 SC.
SuperCarrera
De Porsche 911 SC is een klassieke sportwagen die indrukwekkende prestaties leverde voor zijn tijd. De auto werd gebouwd van 1978 tot 1983. Op de achterwielen ligt een 3,0-liter zescilinder boxermotor die 204 pk produceert en een koppel van 267 Nm levert. Met een handgeschakelde vijfversnellingsbak accelereert de 911 SC in slechts 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt ongeveer 230 km/u. Deze legendarische Porsche bood niet alleen geweldige prestaties, maar ook een tijdloos design dat tot op de dag van vandaag indruk maakt. Voor de meeste mensen is een klassieke Porsche 911 een echte jongensdroom, zo ook voor Gydo. Hoe is die passie voor Porsche zo ontstaan? We vragen het de eigenaar van deze inmiddels klassieke Porsche.
Waar komt je passie voor auto’s vandaan?
“Ik heb altijd al een obsessie voor auto’s gehad, voornamelijk voor Porsche. Dit gaat zo ver terug als ik mij kan herinneren. Vroeger op vakantie onderweg naar het zuiden van Duitsland, toen ik acht jaar was, was ik altijd dolblij als we op de Autobahn een Porsche tegenkwamen. Ik telde ze dan en kwam dan uit op zo’n stuk op 70 over de hele rit. Als we dan aankwamen bij het hotel was het eerste wat ik wilde altijd even naar de auto’s kijken met mijn vader. Ik bleef dan altijd lang kijken bij Porsches, want die vond ik altijd het mooiste.”
Wanneer was het moment dat je dacht: ik wil er zelf ook eentje hebben?
“Het idee om er eentje te kopen kwam niet van ver. Ik vind alle auto’s mooi, maar Porsche heeft wel echt een bijzonder plekje. In 2014 ben ik samen met mijn vader op zoek gegaan naar een Porsche 911, want dat was echt de droomauto. Andere modellen zijn natuurlijk ook leuk, maar de 911 was toch echt het ultieme. We zijn toen naar Porsches gaan kijken met het beschikbare budget en kwamen uit op een 996. Dit was niet helemaal ons ding.
Toen zijn we naar oudere modellen gaan kijken, die toen nog enigszins betaalbaar waren. Gekeken naar verschillende G-modellen. De SC kwam elke keer weer terug in de zoektocht. Dit vonden we van de klassieke Porsches in ons budget het mooiste model, met de uitgeklopte wielkasten. Ik heb meer met oudere auto’s dan met nieuwe auto’s, vandaar ook deze keuze. Iedereen vindt Ferrari’s mooi, maar een Porsche is nog enigszins haalbaar. Ik word ook veel enthousiaster van oudere modellen dan van de nieuwste generatie 911. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een Amerikaanse importauto, uit Californië. Hier hebben wij voor gekozen omdat de Europese auto’s meer hebben geleden in het Europese klimaat en dus vaker last hebben van een verroeste carrosserie. Toen lazen we dat 911’s uit Californië veel geïmporteerd werden. Toen zijn we opzoek gegaan naar een auto die qua koetswerk aan de wensen voldeed en goed was. Dan heb je in ieder geval een goede basis.”
Wat heb je allemaal gedaan aan je auto?
“Aan het exterieur zijn maar enkele dingen veranderd, om de auto om te bouwen van de Amerikaanse standaard naar de Europese standaard. De Fuchs-wielen zijn netjes gemaakt en opnieuw gespoten. De koplampen zijn ook vervangen, van de Amerikaanse soort naar Europese H4. De impactbumpers zijn ook omgebouwd naar Europese specificatie, vervangen voor kleinere exemplaren. Ook hebben we de auto verlaagd, op de manier hoe hij voor Europa door Porsche bedacht is. Dit alles origineel met Porsche-onderdelen en volgens fabrieksstandaard.
In het interieur zijn de stoelen zijn vervangen door die van een 944 Turbo, een kleine afwijking van de standaard. Dit type stoel heeft van die extra dikke wangen, die veel ondersteuning bieden. Ook zijn ze elektrisch verstelbaar en voorzien van stoelverwarming. De stoelen zijn helemaal opnieuw bekleed, naar mijn eigen smaak met een Tartan-motief. Op internet heb ik stof besteld, waarna ik een bekleder zijn ding heb laten doen.
In de motorruimte is het meest veranderd. Drie jaar geleden ontdekte ik dat er een kopbout was gebroken van een van de cilinders. Toen heb ik besloten om de hele motor te gaan reviseren. Daarbij heb ik het meeste zelf gedaan, zoals het uit elkaar halen en reviseren van motoronderdelen. Vervolgens heb ik dit weer opgebouwd. Het injectiesysteem is ook totaal uit elkaar geweest. Dat was veel priegelwerk. Ook heb ik het inlaatsysteem helemaal opnieuw opgebouwd. Verder heb ik het specialistische werk uitbesteed aan een Porsche-specialist. Het reviseren is gebeurt met enkel en alleen originele onderdelen van Porsche. Ook heb ik de versnellingsbak laten reviseren. De auto is 40 jaar oud, maar na de motorrevisie kan ‘ie weer jaren mee.”
Waarom is de toerenteller gedraaid?
“Dat is in de Porsche-gemeenschap een cult-dingetje. Er zit de praktische gedachte achter dat je de hoge toeren goed kunt zien, zodat je altijd op hoge toeren rijdt. Dit is van oorsprong uit de racerij. Ik had het gezien bij andere Porsche-eigenaren en vond het wel een leuke aanpassing.”
Rijd je veel met de auto?
“Ik rijd tot nu toe eigenlijk niet heel erg veel. Misschien minder dan dat ik wil. Maar goed, de auto is pas net sinds begin september klaar. Hiervoor waren er altijd dingen die nog niet helemaal betrouwbaar waren. Ik ben twee keer met de Porsche naar de Nürburgring geweest en één keer niet aangekomen. Nu na de revisie hoop en denk ik dat de auto betrouwbaarder is. Ik ben van plan om er meer mee te gaan rijden. Ik heb de auto sinds 2014 en heb er sindsdien ongeveer 15.000 kilometer mee gereden.”
Wat is de beste herinnering die je hebt aan je auto?
“Ik ben in 2017 met een groep vrienden naar de Nürburgring gereden. Dit is een roadtrip die we regelmatig doen, we noemen het het Ringweekend. We gaan dan altijd kamperen naast de Nürburgring, bij het bekende punt Brünchen. Dit is altijd supergezellig. Als we een beetje moed verzameld hebben, dan rijden we zelf ook nog een rondje over de baan. Ik heb met de Porsche zelf ook gereden op de ring, dat was doodeng en hartstikke gaaf tegelijk.”
Wat ga je nog doen aan je auto?
“Voor mij is het de hobby om zoveel mogelijk werkzaamheden aan de auto zelf te doen. Ik wil nog bezig met de ophanging, want de huidige ophanging is verouderd. Hij zal dan weer wat strakker sturen en beter rijden. Ook wil ik de remmen reviseren of upgraden, zodat dit ook weer goed werkt en jarenlang mee kan. Verder wat cosmetisch werk aan de lak, maar dat zijn allemaal kleine steenslagpuntjes. Ook is het opnieuw laten spuiten van de auto een optie, in dezelfde kleur. Er zijn ook wel hele gave aftermarket wielen te koop, daar zit ik ook regelmatig naar te kijken..”
Zou er ooit een opvolger kunnen komen, en zo ja welke auto?
“Dat zou altijd kunnen, maar als het niet nodig is dan verkoop ik deze zeker niet. Er komt eerder een auto bij dan dat ik deze weg doe. ik heb er zoveel tijd en moeite in geïnvesteerd, deze doe ik echt niet weg zo lang het niet hoeft. Eentje erbij lijkt me wel leuk, maar wat precies weet ik niet.”