Autonoom rijden komt, maar wanneer?
Column Henri Stolwijk
De vraag of autonoom rijden de toekomst is, kan alleen maar met ‘ja’ worden beantwoord. De vraag in welk tempo dit zich zal voltrekken, laat zich heel wat lastiger beantwoorden.
Reuzenstappen
Eerst de feiten: onderzoeksbureau Canalys voorspelt dat over pakweg tien jaar 15 procent van alle auto’s die wereldwijd worden verkocht grotendeels of vrijwel helemaal zelfrijdend zijn. Zeker, er moeten nog reuzenstappen worden gezet, maar niet voor niets zetten alle autofabrikanten en techbedrijven wereldwijd vol in op autonome mobiliteit. Steeds meer modellen worden uitgerust met geautomatiseerde functies. Daarbij lopen natuurlijk de premiummodellen van de grote fabrikanten als BMW, Mercedes-Benz en Audi voorop, maar de rest zit ook bepaald niet stil.
“Steeds meer modellen worden uitgerust met geautomatiseerde functies”
Het Japanse Nissan heeft bijvoorbeeld onze landgenoot Maarten Sierhuis als Director van het Nissan Research Center in Sillicon Valley aangesteld om de autonome auto te ontwikkelen. Sierhuis is specialist op het gebied van kunstmatige intelligentie, op dat gebied heeft hij zijn sporen verdiend bij de National Aeronautics and Space Administration (NASA).
Beslissingen nemen
Zijn aanstelling is best logisch: bedenk maar eens hoeveel keuzes de gemiddelde automobilist moet maken als hij zich in het verkeer begeeft. Kruisingen, verkeerslichten, overstekende voetgangers, slingerende fietsers, allerhande voorrangsregels, onverwachte gebeurtenissen waarop je moet reageren om aanrijdingen te voorkomen: als automobilist heb je het vooral druk met het nemen van beslissingen. Sierhuis: “Een autonome auto is eigenlijk een robot waar je in zit.”
Geleidelijk
Natuurlijk zal de invoering van de autonoom rijdende auto geleidelijk verlopen: afhankelijk van de situatie kan de automobilist kiezen uit diverse niveaus waarop het voertuig zelfrijdend is. Hoe meer auto’s de systemen daarvoor aan boord hebben, hoe gemakkelijker voor een uitgebreide vorm van autonoom rijden gekozen kan worden. Daaruit volgt vanzelf de vraag: wie is straks in control, de auto of de bestuurder? Wereldwijd wordt al gewerkt aan aanpassing van de wetgeving: zo komt vanzelf een juridisch gefundeerd antwoord op de vraag wie verantwoordelijk is bij een ongeval veroorzaakt door een autonoom systeem.
“Een autonome auto is eigenlijk een robot waar je in zit.”
Welke technologie?
En er is nog een onbeantwoord vraagstuk: voor welke technologie wordt gekozen om auto’s te verbinden met infrastructuur? Er is geen overeenstemming over de te maken keuzes. Zo concentreren de Verenigde Staten en Japan zich op het ontwikkelen van zogeheten Dedicated Short Range Communication (DSRC), die gebruik maakt van radiofrequenties. Europa zet in op het gebruik van het mobiele netwerk, waarbij de invoering van 5G in 2020 de bestaande bandbreedteproblemen zou moeten oplossen.
“Er is nog een onbeantwoord vraagstuk: voor welke technologie wordt gekozen om auto’s te verbinden met infrastructuur?”
Nieuwe mogelijkheden
Intussen wordt wel duidelijk dat autonoom rijden nieuwe economische en sociale mogelijkheden biedt. Het zou bijvoorbeeld een grote stimulans kunnen zijn voor het delen van mobiliteit, een trend die wereldwijd al in gang is gezet. Je hoeft auto’s niet meer te bezitten om toch er toch (op afroep) optimaal van te kunnen profiteren. Deskundigen verwachten dan ook een groei van het aantal taxi- of ridesharediensten als Uber.
Economische groei
In opdracht van Nissan heeft denktank Policy Network onlangs een zeer groots opgezette studie afgerond naar de financiële en sociale impact van autonoom rijden. Een van de opvallende uitkomsten: de autonoom rijdende auto zorgt de komende decennia voor een economische groei van 0,15 procent per jaar. Doorgerekend stelt Policy Network dat dit tot 2050 in geld uitgedrukt 17 miljard euro bijdraagt aan het bruto binnenlands product van Europa.
Op de schop
Al bestaat er geen twijfel over dat de autonoom rijdende auto de toekomst bepaalt, er moet natuurlijk nog veel werk worden verricht. In zekere zin gaat de hele samenleving op de schop. Het belang voor de autofabrikanten is glashelder: niet meedoen betekent dat ze niet overleven. Nissan voorspelt een omzetgroei van 40 procent in 2020 door de verdere ontwikkeling van de connected car, big data en gepersonaliseerde technologie.