Welke overheid verdient het meest aan benzineaccijnzen?
10 vragen over de Europese auto-industrie
Hoe oud zijn auto’s gemiddeld in Europa? Hoeveel Europeanen verdienen hun brood in de auto-industrie? Welke overheid verdient het meest aan benzineaccijnzen? Op dat soort vragen biedt ‘The Automobiles Industry Pocket Guide 2016-2017′, gepubliceerd door de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), antwoorden.
Vraag 1: Hoe oud zijn auto’s in Europa gemiddeld?
De gemiddelde leeftijd van auto’s in Europa is de afgelopen jaren toegenomen. In 2007 bedroeg de gemiddelde leeftijd 8,4 jaar, maar in 2015 is dat 9,7 jaar. Het onderstaande schema geeft de gemiddelde leeftijd per jaar weer.
Vraag 2: Naar welke landen exporteren Europeanen het meest?
Misschien verwonderlijk, maar het antwoord luidt de Verenigde Staten met een aandeel van 31,3 procent van de totale waarde in 2015. De ‘rest van de wereld’ staat op de tweede positie met 20,9 procent, gevolgd door China met 13,9 procent. Zwitserland staat op nummer vier met 5,9 procent.
Vraag 3: Welk percentage van de totale jaarlijkse autoproductie wordt in Europa gebouwd?
Wat betreft autoproductie is Europa op één procent na koploper. Jaarlijks ziet maar liefst 25 procent van alle auto’s in Europa het levenslicht. China is met 26 procent een net iets grotere autoproducent. Noord-Amerika staat op de derde positie met 19 procent, gevolgd door Japan en Korea met 16 procent. Europa telt 296 assemblage- en productielocaties, waarvan tien in Nederland.
Vraag 4: Hoeveel mensen in Nederland verdienen direct hun brood in de auto-industrie?
In Nederland gaat het om 18.792 mensen. Ten opzichte van andere Europese landen is Nederland niet favoriet onder automerken, ook al bouwt Mini bij VDL NedCar in het Limburgse Born wel diverse Mini-modellen. Duitsland is de grootste autoproducent van Europa. In totaal hebben 815.127 Duitsers een baan in de auto-industrie. Frankrijk staat op de tweede positie met 234.358 mensen.
Vraag 5: Is de Europese autoproductie de afgelopen jaren gedaald of gestegen?
Al drie jaar op rij stijgt de autoproductie in Europa. In 2015 werden ongeveer 16 miljoen auto’s geproduceerd, een toename van 7,1 procent ten opzichte van 2014. Dieptepunt was 2009, toen de autoproductie terugviel naar bijna 13 miljoen auto’s. De reden? De economische crisis. Sinds 2009 krabbelt de autoproductie weer rustig omhoog naar het oude niveau met in 2012 nog een kleine daling.
Vraag 6: Waar op de wereld worden auto’s het meest gebruikt?
Een auto bezitten, betekent niet direct dat er ook mee gereden wordt. Europa is koploper wat betreft autogebruik en is actiever dan de Verenigde Staten, China en Rusland. Met andere woorden: Europeanen rijden heel wat af. In 2005 waren er 229 miljoen auto’s in gebruik in Europa. In 2014 waren dat er al 253 miljoen. In de Verenigde Staten, de nummer twee op de lijst, bedroeg dat aantal 121 miljoen in 2014.
Vraag 7: Hoeveel nieuw geregistreerde auto’s zijn er per duizend inwoners in Nederland in 2015?
Het aantal bedraagt 27 auto’s per duizend inwoners, gelijk aan het gemiddelde in de Europese Unie. Luxemburg spant de kroon met 83 auto’s per duizend inwoners, gevolgd door België met 45 auto’s per duizend Belgen. Bulgarije staat onderaan de lijst met 3 auto’s per duizend inwoners.
Vraag 8: Welke overheid verdient het meest aan benzineaccijnzen?
Drie keer raden… Het antwoord luidt Nederland. De overheid strijkt per duizend liter benzine (ongelood) 770 euro aan accijnzen op en is daarmee koploper in Europa. Op de tweede positie staat Italië met 728 euro per duizend liter benzine. Wat diesel betreft is Nederland niet het duurste. In Den Haag stroomt er 484 euro binnen per elke duizend liter diesel. Het Verenigde Koninkrijk verdient het meeste aan diesel met 674 euro per duizend liter.
Vraag 9: Welk land voert de hoogste BTW op nieuwe auto’s?
In Nederland bedraagt het BTW-tarief op nieuwe auto’s 21 procent, gelijk aan onder meer Spanje, België en Tsjechië. In Hongarije is het BTW-tarief het hoogst met 27 procent. Denemarken, Kroatië en Zweden staan op de tweede positie met 25 procent. Finland staat op positie drie met 24 procent.
Vraag 10: In welk Europees land hebben nieuwe personenauto’s gemiddeld de laagste CO2-uitstoot?
Het CO2-gemiddelde van nieuwe personenauto’s in Europa bedraagt 119,6 gram CO2 per kilometer in 2015, dat is een daling van 3,1 procent ten opzichte van 2014. Nederland is op dit onderdeel kampioen met een CO2-gemiddelde van 101,2 g/km. Portugal staat op de tweede plaats met 105,7 g/km. Gemiddeld daalde de CO2-uitstoot in Nederland het hardst met 5,8 procent in de periode 2014-2015.
Zelf de The Automobiles Industry Pocket Guide 2016-2017 inkijken? Dat kan! Klik hier om het document te downloaden (PDF – 1,6 MB).