Autofabrikanten omarmen autodelen
Een auto delen, oftewel ‘carsharing’, is hot. Het is een uitkomst voor mensen die geen auto willen bezitten, bijvoorbeeld vanwege de kosten of vanwege gebrek aan parkeerruimte. Handige apps maken het gebruik van een deelauto bijzonder eenvoudig. Autofabrikanten zien deze ontwikkeling helemaal zitten.
Carsharing kennen we al een aantal jaren, ook in ons land. De rode Peugeots 107 van GreenWheels hebben we vast allemaal wel eens zien rijden. SnappCar is inmiddels aardig succesvol als bemiddelaar tussen mensen die hun auto beschikbaar willen stellen en mensen die een auto nodig hebben. BlaBlaCar heeft wereldwijd nu 20 miljoen leden – per kwartaal worden er 10 miljoen ritten geleverd.
35 miljoen mensen
Inmiddels hebben diverse onderzoekers hun tanden gezet in dit fenomeen. Zo ook de in de Verenigde Staten vermaarde Boston Consultancy Group (BCG). Die verwacht dat wereldwijd 35 miljoen mensen in de komende vijf jaar gaan ‘carsharen’ . Het gevolg: een daling van de autoverkopen met ongeveer een half miljoen per jaar.
Dergelijke voorspellingen en de successen van de pioniers zetten autoproducenten aan het denken. Wat gaan zij doen rond de ontwikkelingen van het verschijnsel ‘deelauto’?
- Onder meer BMW, Daimler-Benz en General Motors (GM), Toyota en Volkswagen ontwikkelen mobiliteitsformules met daarin deelauto’s. Volgens Matthias Müller, baas van Volkswagen, is het doel om in 2025 een van de grootste aanbieders van mobiliteitsdiensten ter wereld te zijn.
- Michael Fischer van DriveNow (de samenwerking tussen BMW en verhuurder Sixt) meldt dat DriveNow-auto’s tussen de zes en tien keer per dag gebruikt worden. Per auto zijn er honderd gebruikers. Een kwart van de vloot in bijvoorbeeld Berlijn is constant bezet. Iedere auto die ingezet wordt door middel van carsharing, kan daarmee ongeveer 17 particuliere auto’s vervangen.
- Een Car2Go Smart (Daimler-Benz) kost 31 cent per minuut of € 14,90 per uur DriveNow vraagt een eenmalige aanmeldingsbijdrage van € 29,- maar daarna rij je voor slechts € 0,29 per minuut in een Mini, een uur kost evenveel als Car2Go.
- Uit onderzoek van Leaseplan komt naar voren dat één op de acht bestuurders geïnteresseerd is in zakelijk autodelen, waarbij flexibiliteit belangrijker is dan het bezit van een eigen auto.
Bovengenoemde initiatieven zijn nog maar het begin. Effectief benutten van auto’s lijkt vooral in steden een oplossing voor parkeerproblemen. Een simpel rekensommetje volstaat: als vijf mensen dezelfde auto delen, dan zijn er vier parkeerplekken minder nodig. Straten worden leefbaarder en veiliger. Ook de bereikbaarheid verbetert. De enige ‘maar’ is dat we niet met z’n allen tegelijk naar en van het werk moeten willen rijden in een deelauto, dus flexibele werktijden en thuiswerken zijn voorwaarden om deelauto’s voor werkenden interessant te maken.
Eigenlijk kunnen we niet meer om carsharing heen. Volgens prognoses wonen in 2050 zo’n zeven op de tien mensen in stedelijk gebied. Deze groeiende verstedelijking en toenemende mobiliteit vragen om anders denken over mobiliteit en over autobezit. Want gaat het om gebruiken of om bezitten?
Deze reportage kwam mede tot stand met medewerking van de redactie van wijkopenautos.nl.