Audi TT 20 Years: een eerbetoon aan het studiemodel
Subtiele opfrisbeurt voor Audi TT en Audi TTS
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In 1995 debuteerde op de IAA-autoshow van Frankfurt een bijzondere Audi: de Audi TT Coupe Concept. Niet veel later stond op de Tokyo Motor Show de Audi TTS Concept, de open variant. Het was het begin van een succesverhaal, want in 1998 verscheen de TT op de markt en 20 jaar later heeft Audi al meer dan 600.000 exemplaren van drie generaties TT verkocht. AutoRAI.nl ging begin 2018 al op kraamvisite bij de TT 20 Years edition en de vernieuwde Audi TT en TTS. Nu mogen alle details de wereld in.
Compleet nieuwe designtaal
In een verlaten onderhoudshal voor trein- en tramwagons ontmoeten we Jens Meier, Audi productmanager. Hij is sinds het begin betrokken bij het TT-project, zowel bij de eerste twee studiemodellen als de eerste generatie TT. “De eerste TT had een compleet nieuwe designtaal en was uniek voor die tijd”, zegt Meier in gesprek met AutoRAI.nl. “De TT is uitgegroeid tot de succesvolste auto in zijn segment. Het is bovendien een beroemd model van Audi.”
AutoRAI TV: De Audi TT bestaat 20 jaar
Grote fanclub van TT
Is de Audi TT ook in de toekomst veilig? “Het segment is vrij klein, maar met 600.000 exemplaren tot nu toe is de markt groot genoeg. De klanten doen onze marketing en we hebben een grote fanclub. We zullen het verhaal van de TT dus continueren in de toekomst”, zegt Meier. “De TT heeft een belangrijke rol voor Audi. Hetzelfde geldt voor de vijfcilindermotor. Die historie willen we behouden. De vijfcilinder is een van de legendarische items van ons merk. De Audi TT RS is een project van Audi Sport, maar krijgt net als de TT en TTS later dit jaar een opfrisbeurt.”
TT is een blijvertje
Kortom: de Audi TT is een blijvertje. Ook in de toekomst. Om de verkopen weer een impuls te geven heeft Audi diverse productverbeteringen doorgevoerd op de TT en TTS. In het kort gaat het om een nieuwe single frame grille en nieuwe wielen in de maten 18- tot 20 inch. Bovendien is een S-Line bumper voortaan standaard op alle TT-modellen. Voor de TT S Line en TTS zijn Cosmos Blue, Pulse Orange en Turbo Blue nieuwe exterieurkleuren.
“De Audi TT is een blijvertje. Ook in de toekomst.”
Multifunctioneel stuurwiel
De standaarduitrusting van de Audi TT is verder uitgebreid. De TT heeft nu onder meer bluetoothconnectiviteit, drive select, een licht- en regensensor, verwarmbare buitenspiegels, verlichte USB-poorten en een multifunctioneel stuurwiel. De Virtual Cockpit heeft verder een nieuwe sportindeling. Optioneel levert Audi LED- of Matrix LED-lichttechnologie.
Nieuwe namen voor motoren
De motoren hebben geheel in lijn met de nieuwe namenstrategie andere roepnamen gekregen. Zo vormt een 40 TFSI nu de instapper. Deze motor heeft 197 pk (145 kW) en 320 Nm. De tweede optie is de 45 TFSI. Deze heeft 245 pk (180 kW) en 370 Nm koppel. De 45 TFSI is er met voor- of vierwielaandrijving (quattro). De TTS krijgt van viercilinder met 306 pk (225 kW). De TTS Coupé sprint daarmee in 4,5 seconden naar 100 km/u en de TTS Roadster in 4,8 seconden. Opvallend genoeg heet deze motor nog wel gewoon 2.0 TFSI.
“De Audi TT RS is een project van Audi Sport, maar krijgt net als de TT en TTS later dit jaar een opfrisbeurt.”
Audi TT 20 Years edition
Toch is de grote ster in dit verhaal de Audi TT 20 Years edition. De totale oplage van deze speciale uitgave is beperkt op 999 auto’s. De limited edition is leverbaar als coupé en als roadster. Een vooraf bepaalde verdeling is er niet. Audi levert de Audi TT 20 Years edition alleen als 45 TFSI Quattro. De auto is te herkennen aan de lakkleur Arrow Grey/Nano Grey, 19-inch metal gloss wielen, een single frame grille in hoogglans zwart en Matrex Oled achterlichten.
Gele stiksels
De uitvoering heeft ook een mokassin-kleur interieur, zwarte remklauwen, zwarte uitlaatstukken, een gepolijst Audi-logo op het achterschermen en als finishing touch een TT 20 Years-logo op het stuurwiel én een limited edition badge achter de versnellingspook. Toch vormen de Panuka-kleurige (geel) stiksels het leukste detail van deze jubilieumversie. Saillant detail: deze gele stiksels zijn ook te vinden in de TTS Concept uit 1995. Zo leven details van de eerste TT op een subtiele manier voort in de nieuwste TT-types.