Audi RS 3: Vernieuwd en nóg scherper
Snelle Audi heeft Nürburgring-record in handen
Het valt misschien niet meteen op, maar de Audi RS 3 heeft een facelift gekregen. Vooral onderhuids is er gesleuteld, met een aangepast onderstel dat de toch al snelle bolide nog scherper en sneller maakt.
Wie op zoek is naar een snelle hatchback en een budget van minimaal 107.990 euro heeft, kan vanaf 22 augustus de vernieuwde Audi RS 3 samenstellen op de Audi-website. Liever een compacte sedan? Dat kan: voor hetzelfde geld krijg je van Audi een RS 3 Limousine mee. Wat is er nieuw? De grille heeft voortaan een ruitpatroon en is lager en breder geworden, met scherpere lijnen en grotere luchtopeningen. Voor de optionele matrix-led-koplampen zijn drie verschillende lichtsignaturen beschikbaar. Standaard is de auto voorzien van matzwarte 19-inch velgen en voor de liefhebbers van circuitdagen zijn er optionele semi-slick-banden om het maximale uit de RS 3 te halen.
Torque splitter
Het interieur van de vernieuwde Audi RS 3 wordt gedomineerd door donkere tinten en carbon accenten. De bestuurder krijgt een sportstuur in handen en zit in RS-sportstoelen die zorgen voor de nodige ondersteuning tijdens het rijden. De Virtual cockpit plus toont alle belangrijke informatie, zoals vermogen, koppel en G-krachten. Dankzij een torque splitter wordt de aandrijfkracht slim verdeeld over de wielen, waardoor je met nog meer vertrouwen door bochten kunt sturen.
400 pk
Onder de motorkap van de vernieuwde RS 3 ligt nog steeds de vertrouwde 2.5 TFSI vijfcilinder motor, die 294 kW (400 pk) levert. Hiermee sprint de auto in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is verhoogd naar 290 km/u en schakelen gebeurt via een zeventraps S Tronic-automaat. Deze indrukwekkende prestaties leverden de RS 3 zelfs een recordtijd op de Nürburgring op: