Schokdempers van Audi wekken stroom op
Een regeneratief remsysteem dat energie terugwint tijdens remmen, kennen we al. Maar een schokdemper die beweging omzet in elektriciteit is iets nieuws. Audi heeft succesvolle tests uitgevoerd en zegt dat de toepassing in toekomstige productiemodellen niet ondenkbaar is.
Dat schokdempers worden ingezet om energie terug te winnen, klinkt best logisch. Die zijn tijdens het rijden vrijwel continu in beweging. Het is alleen zeer gecompliceerd om de bewegingsenergie van in- en uitveren om te zetten in elektriciteit.
Audi is erin geslaagd om het terugwinnen van bewegingsenergie te combineren met een comfortabeler veergedrag. Het zogeheten ‘eROT’-systeem maakt gebruik van elektromechanische rotatiedempers in plaats van conventionele, telescopische schokdempers die energie absorberen.
Audi eROT
Bij het eROT-systeem worden de veerbewegingen via een hefboompje doorgeven aan een kleine elektromotor, die fungeert als generator en de beweging omzet in elektriciteit. Tijdens tests werd gemiddeld 100 tot 150 watt stroom opgewekt – van 3 watt op een gladde snelweg tot 613 watt op een slechte weg met veel hobbels.
Die opgewekte stroom wordt geleverd aan een 48-voltaccu die alle systemen in de auto van stroom voorziet. De startaccu en de dynamo worden dus veel minder belast, wat een CO2-besparing van ongeveer 3 g/km oplevert (0,7 l/100 km).
Volgens Audi hebben de elektromechanische rotatiedempers nog een voordeel: de teruggaande slag en compressieslag zijn niet afhankelijk van elkaar. Hierdoor zijn vrijwel oneindig veel instellingen mogelijk en gaat meer comfort niet te koste van de dempingprestaties.