Aston Martin wil gamma met zeven modellen
Nieuw AMR-label, hypercar heet Valkyrie en Ferrari 488-rivaal
Aston Martin heeft grootse plannen. Het bedrijf wil naar een gamma met zeven modellen. Dat heeft Aston Martins CEO, Andy Palmer, gezegd in een interview met AutoCar.
Veel nieuwe modellen
De nieuwe DB11 kennen we al, maar er volgt meer. Later dit jaar stelt Aston Martin de nieuwe Vantage voor, gevolgd door een nieuwe Vanquish in 2018. Begin 2018 volgt ook een DB11 Volante, maar dat is een modelvariant. Een SUV met de naam DBX volgt in 2019. Aston Martin gaat dit model bouwen in een nieuwe fabriek in Saint Athan in Wales.
LEES OOK: Fotoverslag: Autosalon van Genève 2017
Ferrari 488 GTB-tegenhanger
Aston Martin Lagonda plant twee nieuwe modellen, vermoedelijk een sedan in 2020 en een SUV op basis van de DBX in 2022. Tussendoor werkt Aston Martin ook nog aan een supercar met middenmotor: een directe rivaal van de Ferrari 488 GTB. Verwacht er veel van, want Max Szwaj, de voormalig Chief Technical Officer van Ferrari, heeft de supervisie over het project.
“Zeven typenamen, maar de Valkyrie staat er los van”
Levensduur van zeven jaar
Goed, dit alles resulteert in zeven typenamen voor Aston Martin, die stuk voor een levensduur van zeven jaar hebben. En de nieuwe hypercar dan? Die staat hier los van en wordt gezien als een prestigeproject. In Genève onthulde Aston Martin de naam: Valkyrie. De eerste prototypes van deze auto verschijnen later dit jaar op de weg. De oplage van de Valkyrie is beperkt tot 150 voertuigen (+25 circuitracers). Hierin zijn de prototypes al inbegrepen. De levering start in 2019, iets later dan de bedoeling was.
De naam: Valkyrie
De naam Valkyrie stamt af van een eeuwenoude Noorse mythe. Valkyries, in het Nederlands Walkuren, zijn jonkvrouwen die ten strijde trokken voor Odin, de heerser van de Goden. De dames bepaalden wie mocht overleven wie moest sterven tijdens gevechten. Walkuren brachten de strijderszielen vervolgens naar het paleis van Odin.
AMR
Dan is er nog meer nieuws van Aston Martin. Het merk lanceert het label AMR voor supersportieve versies van bestaande modellen. AMR vertaalt autosporttechnologie naar straatmodellen. In Genève heeft Aston Martin twee modellen gepresenteerd: de Rapide AMR en de circuitracer Vantage AMR Pro. Van de Vantage AMR Pro produceert Aston Martin slechts zeven stuks. Van de Rapide AMR wil het merk 210 exemplaren maken.
Rapide AMR
De Rapide AMR heeft een 441 kW (600 pk) sterke atmosferische 6,0-liter V12 en daarmee kan hij een snelheid van 338 km/u halen. Dat maakt van de Rapide AMR de snelste vierdeurscoupé ter wereld. De Vantage AMR Pro is een pure circuitracer, ideaal voor trackdays, met aan boord een 373 kW (507 pk) sterke GT4-racemotor.
Q by Aston Martin
De Rapide AMR en Vantage AMR Pro zijn de start van iets leuks, want Aston Martin is van plan om van elk model een AMR-uitvoering uit te brengen. De ontwikkeling van AMR-modellen valt onder het ontwikkelingsteam van Aston Martin. AMR Pro-versies worden ontwikkeld door Q by Aston Martin Advanced Operations. Deze afdeling heeft ook de Vantage GT12, Vantage de GT8 en de Aston Martin Vulcan ontwikkeld.