Alles over de Nissan Ariya
De nieuwe elektrische cross-over
Nissan heeft de Ariya in Nederland gepresenteerd. Nederland is na Noorwegen het tweede land in Europa waarin de elektrische crossover te koop zal zijn. Nissan kruist de Qashqai met de elektrische LEAF. Benieuwd wat de Nissan Ariya kost en het hele verhaal achter de strategie van de Ariya? Je leest het hier!
Terug aan de top
Vorig jaar werd de Nissan Ariya al aangekondigd en hebben we de kans gekregen om de auto in het echt te zien en vragen te stellen aan de mensen van Nissan. Het is voor Nissan een goede tijd om de auto te lanceren, gezien de grote vraag in Europa naar crossovers. Een segment dat na de lancering van de Qashqai gedomineerd werd door Nissan. Maar het is ook een segment waar de concurrentie hevig is geworden en Nissan die positie als marktleider is kwijtgeraakt. De komst van de Ariya moet Nissan weer bovenaan de ladder brengen.
Ambition 2030
De Ariya is het begin van Nissan’s ‘Ambition 2030’, een plan om in 2030 minimaal 50% van het modellengamma elektrisch te hebben. Daarvoor moeten er in de komende jaren 23 nieuwe geëlektrificeerde modellen komen, waarvan er 15 volledig elektrisch zullen zijn. Vier kunnen we er verwachten vóór 2024. Dat Nissan deze Ambition 2030-plannen serieus neemt wordt duidelijk met de miljardeninvesteringen. Inmiddels staat de teller op al op € 7,8 miljard dat in de komende jaren € 15,6 miljard moet worden. Een deel van die investering ging naar de nieuwe fabriek in Sunderland, Verenigd Koninkrijk. Daar wordt volop onderzoek gedaan naar nieuwe technologieën zoals de Solid-state batterijen, maar er gaan ook auto’s geproduceerd worden. Onlangs werden de Chill-Out (compacte crossover), Hang-Out (SUV), Max-Out (sportauto) & Surf-Out (Pick-up) concepts getoond. Die conceptcars laten de toekomst van Nissan zien. De Chill-Out zal een auto voor in de nabije toekomst zijn, zoals Nissan het zelf zegt, en zal in Sunderland in Verenigd Koninkrijk gemaakt gaan worden.
Prijzen Nissan Ariya
De Nissan Ariya komt in vier verschillende versies. De basisversie – Advance – kost 47.390 euro. Voor dit bedrag krijg je een tweewielaangedreven Ariya met een 63 kWh sterk accupakket met 218 pk en 300 Nm en 360 kilometer range heeft. Dit is overigens de enige versie die beschikt over deze batterij. De overige drie versies hebben beschikking over de 87 kWh- sterke batterij. Voor 56.390 euro, krijg je tevens een tweewiel aangedreven, de Ariya Evolve, met 242 pk en tevens 300 Nm. De kleine € 10.000 extra geeft je dus een grotere accu en meer range, namelijk 500 km t.o.v. 360 km.
De twee vierwielaangedreven Nissan Ariya’s worden aangeduid met ‘e-4ORCE’ en beschikken allebei over de grotere 87 kWh-batterij. De e-4ORCE 87 kWh Evolve heeft een vermogen van 306 pk en 600 Nm en een range van 460 km. Deze versie heeft een vanafprijs van 61.390 euro. Het topmodel, de e-4ORCE 87kWh Performance, beschikt over 394 pk en 600 Nm en 400 km actieradius. De prijzen voor de krachtigste Ariya beginnen bij 66.390 euro. Natuurlijk is de Nissan Ariya ook beschikbaar voor de zakelijke rijders en private leasers.
e-4ORCE
Het CMF EV-platform waar de Ariya op is gebouwd, is een product uit de alliantie van Nissan. Ook de elektrische Renault Mégane zal hier gebruik van maken. Het platform maakt ook het e-4ORCE (dat uitgesproken wordt als: e-Force) mogelijk. Een geavanceerd vierwielsysteem dat Nissan in toekomstige auto’s gaat gebruiken. Zo toont Nissan ook een concept: de Ariya Singleseater, waarin het vierwielsysteem puur gericht is op performance. Nissan laat hiermee zien dat het systeem veelzijdig is en we gaan het dus vaker terug zien.
De Ariya’s met de e-4ORCE vierwielaandrijving kunnen een aanhanger trekken van 1500 kg. De varianten met 2WD hebben een maximaal trekgewicht van 750 kg.
De styling
De Nissan Ariya is geheel in stijl volgens de trends in het crossover landschap: een coupé-achtige daklijn en een hoge horizontale lijn over de lengte van de auto. De auto is fraai vormgegeven en de koperkleur accentueert het design goed in onze ogen. Ook de hoogglans zwarte grille en bumpers zijn bijzonder fraai. Het exterieur wordt verbonden met het interieur door het gebruik van Japans Kumiko-design, kleine tekeningetje in de hoeken van de grille die ook terugkomen in het interieur.
Het interieur is, zoals Nissan het zelf zegt, een ruimte met een ‘lounge-gevoel’. Er zijn premium materialen gebruikt en ook de geheel platte vloer draagt bij aan dat luxe gevoel. In de cabine, en vooral voorin, is gebruik gemaakt van zogenaamde Haptic Touch-knoppen. Deze zijn niet vormgegeven als knoppen, maar je drukt eigenlijk in de sierlijsten van de auto. Voor het oog erg mooi, maar we twijfelen of ze tijdens het rijden ook zo makkelijk te vinden zijn. Wanneer de auto niet aan staat, verdwijnen de verlichte knoppen en zie je enkel nog de sierlijst.
Nederland als testmarkt?
Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy & Pricing, geeft aan dat hij na een succesvolle lancering in Noorwegen, Nederland gebruikt als testmarkt voor de rest van Europa. AutoRAI plaatst vraagtekens of dit wel representatieve resultaten geeft, aangezien Nederland al redelijk ver in het adoptieproces zit van elektrisch rijden, in vergelijking met andere Europese landen.
“Met het uitgebreide netwerk aan Nissan-laadpalen en de connected routeplanner die zowel in als buiten de auto werkt, kan de Ariya een route maken die voor jou haalbaar is, door het netwerk van laadpunten (al dan niet van Nissan) up-to-date te houden met relevante informatie. Denk hierbij aan de meldingen of laadpalen die buiten gebruik zijn, maar ook of alle laadplekken vergeven zijn, prijzen van gebruik en betaalmogelijkheden. Nissan houdt korte lijntjes met de aanbieders om te zorgen dat deze informatie direct in alle systemen zichtbaar zijn. De gebruiker komt zonder problemen op de bestemming. Noorwegen, het eerste land waarin we de Ariya gelanceerd hebben, biedt daarin ook uitdagingen. In het zuidelijke deel van Noorwegen wonen de meeste mensen, maar toch willen de elektrische rijders de mogelijkheid hebben om enkele keren per jaar richting het noorden te rijden om vakantie te vieren. Wij als Nissan kunnen het niet maken om die ritten de klant te ontnemen en daarom doen we de tests om te kijken wat we kunnen verbeteren in ons netwerk en in het netwerk met anderen”, aldus Arnaud Charpentier.
Maar niet ieder Europees land zit zo ver in het adoptieproces als Nederland, waarom zet Nissan dan nu al volledig in op volledig elektrische auto’s?
Charpentier: “We zetten volledig in op elektrisch rijden, omdat we zien dat dit de toekomst heeft. Zeker met de komst van de nieuwe Solid-state, waarvan we denken dat we die in 2026 kunnen gaan testen en in 2028 in de eerste productievoertuigen kunnen implementeren. De productie van die batterijen hebben we in eigen beheer en hebben daarom een lagere kostprijs. Hierdoor wordt elektrisch rijden bereikbaarder voor mensen. Tot die tijd hebben we het vertrouwen dat de infrastructuur voor elektrische rijders, ook in andere landen verbeterd wordt. Zo kunnen landen die op dit moment het tempo van Nederland en Noorwegen op het gebied van elektrificatie niet kunnen bijbenen, alsnog profiteren van de laatste ontwikkelingen bij EV’s. We verlagen hiermee ook indirect de drempel voor die landen om elektrisch te rijden, want de actieradius wordt steeds groter en de aanschafprijs steeds lager. Dus de acceptatie wordt makkelijker.”
Hoewel de Nissan Ariya misschien wel de fraaiste EV in het segment is, liggen de prijzen van vergelijkbare elektrische crossovers lager. Waarom is er voor deze prijs (vanaf 47.390 euro) gekozen?
“Wij vinden dat de Ariya dit bedrag waard is. Als je kijkt naar wat de auto te bieden heeft, qua prestaties, maar ook aankleding en afwerking, verantwoord deze prijs de premium kwaliteit van de auto. Mensen zijn onder de indruk van die kwaliteit, niet alleen de bouwkwaliteit maar ook de rijeigenschappen”, vertelt Charpentier. “Daarnaast zit er ontzettend veel research en development in deze auto, dat is ook doorberekend.”
De Nissan LEAF is sinds 2010 op de markt. Hoe krijgt Nissan de LEAF-bezitters naar de Ariya?
Jordi Vila, Divisional Vice President, Marketing & Sales, Europe: “De Nissan LEAF is een auto die veelal door early adopters is afgenomen. Hier hebben ze allemaal hun eigen reden voor, de een uit economische overwegingen, de ander omdat hij milieubewuster wil zijn. We denken dat het bij de Ariya niet anders gaat zijn. Ook bevinden we ons nu in een fase van de cyclus van de LEAF waarin mensen misschien wel toe zijn aan vervanging en dan is de Ariya een natuurlijke opvolger.”
Zijn er al plannen om de Ariya in te zetten als commercieel voertuig, zoals dat bij de LEAF ook is gebeurd?
Vila: “Omdat we als eerste een volledig elektrische auto voor de particulier op de markt brachten is de LEAF inmiddels al breed ingezet. Kijk bijvoorbeeld alleen al rond Schiphol. Vrijwel alle taxi’s zijn LEAF’s. Wat dat betreft zijn er voor de Ariya no limits. We hebben niet direct een plan liggen om als doel de Ariya voor bepaalde doeleinden te gebruiken. Zolang er vraag is willen we die vervullen, zo simpel is het. Al kan ik niet ontkennen dat het marketingtechnisch natuurlijk niet verkeerd is om straks een hele rij Ariya’s bij de ingang van Schiphol te zien”, zegt Vila met een knipoog.
Interesse in de gloednieuwe Nissan Ariya? Pre-orderen kan op de site van Nissan, uitlevering is zomer 2022.