Alles over 45 km/u-auto’s
Een auto die maximaal 45 km/u mag rijden wordt ook wel een brommobiel genoemd. Je mag al met een bromfietsrijbewijs achter het stuur van zo’n ‘auto’ kruipen. Ideaal voor mensen zonder autorijbewijs dus. Er zijn meer voordelen: je zit droog, je kunt hem eenvoudig parkeren en de apk is niet wettelijk verplicht voor een 45 km-auto. Hier vertellen we je meer over het aanbod én de regels waar je als bestuurder mee te maken krijgt.
Brommobiel
Een brommobiel is een klein motorvoertuig met meerdere wielen. Het heeft doorgaans twee zitplaatsen naast elkaar en is ontworpen om te rijden op de openbare weg met een beperkte maximumsnelheid, namelijk 45 km/u. Brommobielen werden voor het eerst geïntroduceerd in Frankrijk in de jaren 1980 en kwamen in 1995 in Nederland op de markt. De afgelopen jaren zijn ze erg populair geworden, vooral in de stad.
Waardevast
Ze mogen dan klein zijn, goedkoop zijn ze zeker niet. Voor sommige modellen ben je haast evenveel kwijt als een reguliere auto in het A-segment. Een 45 km-auto is gelukkig erg waardevast. De waardedaling is gemiddeld 10% per jaar. Op een aanschafprijs van bijvoorbeeld 10.000 euro valt dat dus best mee. Bovendien ben je ook niets kwijt aan wegenbelasting. Veel nieuwe modellen zijn volledig elektrisch, waardoor je geen last hebt van hoge benzineprijzen.
Merken
Wie een nieuwe of tweedehands brommobiel zoekt heeft genoeg keuze. Er bestaan talloze merken, die allerlei modellen aanbieden. Wij lichten er een aantal uit.
Ligier
Naast actief te zijn in de autoracewereld bouwt het Franse merk Ligier ook 45 km-auto’s. Een enorm contrast dus! Samen met Microcar vormt Ligier een eenheid; de Ligiergroup. Dit maakt de Ligiergroup de grootste fabrikant van 45 km-auto’s.
Aixam
Aixam is net als Ligier een Franse producent van brommobielen. Sinds 1983 houdt Aixam zich hiermee bezig. Naast normale 45 km-auto’s levert Aixam ook kleine pick-uptruckjes die rijden op diesel of elektrisch aangedreven zijn. Met de Crossover bezit Aixam de grootste 45 km-auto op de markt. De Crossline variant is door de ANWB verkozen als Testkampioen.
Casalini
De in Italië gebouwde Casalini voertuigen worden sinds 1958 gemaakt. Het merk begon met bouwen van scooters, maar daarna kwamen er bromfietsen, motorfietsen en bestelvoertuigen. Vanaf 1960 levert Casalini onder de naam David driewielige transportmotorfietsen. Casalini produceert op dit moment de Casalini M20 en de Casalini Kerry. De eerstgenoemde is een normale 45 km-auto, terwijl de Casalini Kerry een kleine pick-uptruck is.
Opel
Misschien wel het leukste (elektrische) stadsautootje kun je krijgen bij Opel. Jazeker, de Duitse automaker bouwt en verkoopt ook 45 km-auto’s. Namelijk de Rocks-e. Het is eigenlijk een Opel-versie van de Citroën Ami. Die Ami wordt echter niet in Nederland verkocht. De Rocks-e haalt 75 kilometer op een enkele acculading en is met een vanafprijs van 8.499 euro zeer scherp geprijsd.
Regels 45 km-auto
Dit zijn de belangrijkste regels om in de gaten te houden als bestuurder van een brommobiel:
1. Dezelfde verkeersregels als voor personenauto’s
2. De 45 km-auto mag niet harder dan 45 kilometer per uur rijden binnen de bebouwde kom.
3. De 45 km-auto mag niet op de snelweg en autoweg rijden.
4. Rijden op het fietspad is verboden
5. De 45 km-auto mag niet op de stoep parkeren
6. Op de achterkant van de 45 km-auto moet een wit-rood, rond bord met het getal 45 in het zwart staan.
7. Als de 45 km-auto geen gordels heeft, zijn de inzittenden verplicht een helm te dragen.
8. De bestuurder van de 45 km-auto moet 16 jaar of ouder zijn.
9. De motor heeft minstens het vermogen van 4 kW.
10. De 45 km auto mag maximaal 350 kg wegen.
Lees ook: