Alle generaties Toyota Prius: van lelijk zwaantje naar lekker ding – AutoRAI TV
Het gaat om de binnenkant!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Wie kent hem niet? De Toyota Prius! In 1997 begon dit toch wel bijzondere hoofdstuk voor Toyota. Sinds de lancering van de eerste generatie Prius in 1997 heeft het model een blijvende impact gehad op Toyota en de hele wereld. We zetten alle generaties naast elkaar en trekken onze conclusies.
1997, het jaar van de Toyota Prius
Het is 1997. De Provinciale Staten van Friesland besluiten dat de provincie officieel Fryslân heet, de Tamagotchi is wereldwijd niet aan te slepen en ene J.K. Rowling brengt haar eerste Harry Potter-boek uit: Harry Potter and the Philosopher’s Stone. Schijnt best succesvol te zijn geworden. Op de Tokyo Motor Show presenteert de Japanse autofabrikant Toyota een auto met de naam Prius, een naam die je in het Latijns vrij kan vertalen als ‘De eerste’. Het is de eerste hybride van Toyota.
Toyota Prius in 2000 naar Nederland
De auto kwam in eerste instantie alleen op de Japanse markt. In 2000 kwam de sedan toch naar Europa. Uiteraard met hybridetechniek. Die sedanvorm werd al snel geschrapt. Vanaf de tweede generatie Toyota Prius werd de auto een gestroomlijnde hatchback. Je hebt zelfs nog een Prius+ gehad, een benzine-hybride met zeven zitplaatsen. Een soort MPV-achtige stationwagon. De belangstelling voor de Prius in Nederland was in beginsel heel erg klein. Maar toen kwamen er fiscale prikkels en was de Prius niet aan te slepen. We blijven wel Nederlanders natuurlijk.
Geitenwollensokken?
Toen alle fiscale stimulans verdween, daalde ook de vraag naar de Prius. Wereldwijd timmerde de Prius ook hard aan de weg. Hij werd gezien als de ‘redder in nood’ en vele celebrities reden een Prius. Als statement, of gewoon omdat ze hem zuinig vonden rijden. Want zuinig is de Prius altijd geweest. Sexy misschien niet. Om die reden werd de auto door sommigen ook uitgelachen. Men vond hem wat saai en haalde de geitenwollensokken erbij.
Superzuinig
Eigenlijk onterecht, want een auto als de Toyota Prius moet je begrijpen. De vorm heeft een functie: zo efficiënt mogelijk door de wind snijden om in combinatie met de hybride aandrijflijn een zo laag mogelijk verbruik te realiseren. Ik reed ooit met een vierde generatie hybride Prius naar Le Mans, dik 500 kilometer en noteerde een gemiddelde van 1 op 25. Dat is gewoon heel erg netjes.
Vervloekt, uitgelachen en geliefd
De tweede generatie Prius verscheen in 2003. De derde editie kwam in 2009. De vierde variant kwam in 2016 op de markt. De productieteller staat inmiddels al op dik zes miljoen exemplaren. Al die jaren heeft het model nadruk gelegd op efficiëntie en elektrificatie. Hij werd vervloekt, uitgelachen, geroemd maar ook geliefd. Ondanks al die ‘emoties’ hield de Prius het hoofd boven water.
Ook plug-in hybrides
Elke generatie Prius werd zuiniger en schoner dan de versie ervoor. In eerste instantie waren het alleen hybrides, waarbij een elektromotor een benzinemotor van ondersteuning voorzag. Sinds de derde generatie Prius verschenen er ook plug-in hybrides. De vierde generatie Prius werd als Plug-in Hybrid zelfs met een bijzondere optie aangeboden: zonnepanelen op het dak.
Beetje waardering graag
Zie hier ook de vijfde generatie Toyota Prius. Een auto die zijn mannetje staat. Sterker nog: de Prius is zowaar een sexy auto geworden. Van lelijk zwaantje naar lekker ding dus. Je zou er haast een film over kunnen maken. Wat hebben we geleerd van de Prius? Dat je nooit mag oordelen over het uiterlijk. En dat er best wat waardering voor de Prius mag zijn, want dankzij de Prius gingen ook andere autofabrikanten overstag om in te zetten op hybridetechniek.
De nieuwe Toyota Prius in een notendop:
- Altijd een plug-in hybride
- De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter benzinemotor met 111 kW (148 pk) en een nieuw ontwikkelde, 120 kW (160 pk) sterke elektromotor.
- Het systeemvermogen bedraagt 164 kW (223 pk)
- De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 13,6 kWh
- Je hebt tot 69 kilometer elektrisch rijbereik
- Marktintroductie in tweede kwartaal 2023