Alfa Romeo Mito Veloce – Rijtest
Avanti con la capra
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dat is Italiaans (vrij vertaald) voor ‘vooruit met de geit’. De Alfa Romeo Mito Veloce houdt namelijk van een pittige rijstijl. Er staat niet voor niets ‘Veloce’ (‘Snel’) op het zijscherm.
Pittig geprijsd
De Mito Veloce vormt het topmodel van het Mito-gamma en is daardoor niet heel goedkoop. De prijslijst voor de Mito Veloce begint bij 27.450 euro, terwijl die voor de Mito 1.4 met 57 kW (78 pk) al begint bij 17.950 euro. Om die bijna tien mille extra te rechtvaardigen, mag je daarom wel de nodige extra’s verwachten. Gelukkig krijg je die ook, want de Mito Veloce heeft een bijzonder rijke en sportieve aankleding, zowel vanbinnen als vanbuiten.
Brembo
Je krijgt onder meer antracietgrijze portiergrepen, buitenspiegelkappen en omlijstingen van de koplampen, achterlichten en grille, maar ook carbon-look koplampbehuizingen. Verder zijn lichtmetalen 17-inch Sport-wielen en rode Brembo-remklauwen met Alfa Romeo-opschrift van de partij.
Extra’s, heel veel extra’s
En dat is nog maar een fractie van de extra’s. Ook noemenswaardig zijn het sportstuur, de prima zittende sportstoelen met alcantara bekleding en rode stiksels, een Uconnect 5-inch navigatie-infotainmentsysteem met digitale radio, een verchroomd dubbel uitlaateindstuk en zwarte hemelbekleding.
Tijdloos design
Bijzonder leuke extra’s die de auto vooral visueel aantrekkelijker maken, terwijl de Mito van zichzelf al een plezierige auto is om te zien. En dat is anno 2016 nog best knap, want het type draait al sinds 2008 mee en is slechts enkele keren haast onzichtbaar opgefrist. De Mito heeft dus een vrij tijdloos design. De kracht van een goed ontwerp.
DNA
De Veloce heeft zoals andere Mito-versies – behalve het instapmodel met 1.4 – een DNA-knop waarmee je de rijkarakteristiek kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeur of de omstandigheden. In Normal (N) is de Mito Veloce niet altijd bij de les. De auto geeft de indruk eerst te willen nadenken voordat ie actie onderneemt. In standje Dynamic (D) krijgt de Mito echter een totaal ander karakter. De motor reageert pittiger op het gaspedaal en de auto wil maar één ding: veloce.
Vlot, erg vlot
Want vergeet niet: onder de motorkap van de Mito Veloce schuilt een 1,4-liter viercilinder MultiAir-turbobenzinemotor met 125 kW (170 pk) en 250 Nm trekkracht. En dat is best veel voor een compact modelletje. De Mito is snel. De sprint naar 100 km/u legt hij af in 7,3 tellen en de topsnelheid bedraagt zelfs 219 km/u.
De vering is vrij stug, maar dat hoort bij het sportieve karakter van de Mito Veloce. Met ‘wegwerken’ van korte oneffenheden in het wegdek heeft het onderstel enige moeite. Dat uit zich soms in een hobbelig weggedrag. Dat vraagt wat gewenning.
Temperamento Italiano
De Mito Veloce voelt sportief aan, maar ook weer niet te sportief. Alfa Romeo kan veel meer uit de Mito halen, met bijvoorbeeld een nog sportievere onderstelset-up, een krachtigere motor en door een sperdifferentieel te monteren om het vermogen beter de baas te zijn. Nu geeft volgas wegrijden een wat rauwe indruk. Temperamento Italiano, zullen we maar zeggen. De besturing voelt direct, al komt dat mede door de grote en bovenal prachtige 17-inchwielen.
Ford Fiesta ST gelijk geprijsd, Seat Ibiza ST goedkoper
De Alfa Romeo Mito Veloce komt dynamiek en power tekort om te concurreren met de Peugeot 208 GTi, de Ford Fiesta ST en de Renault Clio RS, ook al zitten deze drie in ongeveer dezelfde prijscategorie. De 208 GTi, Fiesta ST en Clio RS staan in de boeken als pure hot hatches. Mede doordat ze voorzien zijn van een uitstekende aandrijflijn en een communicatief onderstel met net wat meer verfijning. De Peugeot en Renault zijn iets duurder dan de Alfa, respectievelijk 28.180 en 28.490 euro. De Ford (27.825 euro) zit nagenoeg op hetzelfde prijsniveau als de Mito, die 27.450 euro kost.
Emoties
Een auto als de Seat Ibiza Cupra met 141 kW (192 pk), leverbaar vanaf 23.950 euro, komt qua karakter meer in de buurt van de Mito. Deze Spanjaard heeft net als de Mito Veloce een mooie mix van comfort en snelheid, waarbij de duurdere Alfa het wint qua design. Helemaal in de kleur Rosso Alfa, want dat staat hem beeldig.
GTA Light
Zie de Mito Veloce als een soort GTA Light-versie, om in Alfa-termen te blijven. De auto is lekker pittig, leuk om mee te rijden en bijzonder snel. Wat dat betreft heeft Alfa Romeo de juiste keuze gemaakt om het model Veloce te noemen. Want aan alles wat deze naam suggereert, voldoet de Alfa Romeo Mito Veloce in de praktijk. Bovendien: het is een Alfa Romeo. Een naam die nog altijd een magische lading heeft.