Adaptieve cruisecontrol soms ‘blind’ voor motorrijders
Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) waarschuwt na onderzoek
Auto’s met adaptieve cruisecontrol herkennen motorrijders niet altijd. Dat blijkt uit onderzoek van de RDW. Wanneer de motorfiets op of aan de rand van een rijstrook rijdt, reageert dit systeem slecht. De Rijksdienst voor Wegverkeer waarschuwt weggebruikers hiervoor.
Onderzoek RDW
De RDW is een onderzoek gestart op verzoek van Motorrijders Actie Groep (MAG), Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) en de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA). De belangenorganisaties trokken aan de bel nadat een aantal ongevallen en bijna-ongevallen had plaats gevonden. ‘RDW deelde onze zorg en stelde voor om gezamenlijk de kennis over dit onderwerp te vergroten door een eigen testprogramma uit te gaan voeren’, aldus de KNMV.
“Onderdeel worden van testprotocol voor Europese typegoedkeuring”
Hoe zit dat met de adaptieve cruisecontrol
Met adaptieve cruisecontrol houdt een auto automatisch een vooraf ingestelde afstand met het voorliggende voertuig. Op het testcentrum van de RDW werd aan de hand van verschillende personenauto’s onderzocht of er verschillen zijn tussen het detecteren van personenauto’s en motorfietsen. Alleen als een motorfiets op of vlak bij de rand van de rijstrook rijdt, ziet het systeem de motor niet of niet goed. In die gevallen moest er ingegrepen worden.
Pleidooi bij auto-industrie
Naar aanleiding van de uitkomsten is de RDW nu een actieve lobby om de kwestie in Europa en bij auto- en truckproducenten op de agenda te krijgen. De motorverenigingen zijn van mening dat het testen met motorfietsen een onderdeel moet zijn van het testprotocol voor een Europese typegoedkeuring van auto’s met ondersteunende systemen. Kortom, wordt vervolgd….