Achtergrond: Wat is een multi-energy platform?
Wat zijn de voordelen voor de fabrikant en voor jou?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je hoort de term steeds vaker: een multi-energy platform. Wat houdt dat precies in? En wat zijn de voordelen voor de fabrikant en klant?
Strenge milieu-eisen
Autofabrikanten hebben het zwaar. De auto’s die ze produceren moeten aan strenge milieu-eisen voldoen en fabrikanten moeten miljarden euro’s investeren in nieuwe technologie om de CO2-uitstoot van een model en die van de totale vloot te drukken.
Modulair platform
Om de kosten te drukken, ontwikkelt een concern vaak een modulair platform. Modulair slaat in dit geval op ‘schaalbaar’. Het platform is met een aantal simpele aanpassingen op te rekken in de lengte en in de breedte. Op die manier kan de fabrikant meerdere modellen op een platform – ook wel bodemsectie of voertuigarchitectuur genoemd – produceren.
Diverse aandrijfvormen
Om een auto future proof te maken, doen fabrikanten er alles aan om het modulaire platform zo te ontwikkelen dat er diverse aandrijfvormen op aangebracht kunnen worden. Op die manier kan de fabrikant de auto tegen relatief weinig aanpassingen een benzinemotor, dieselmotor, CNG-installatie, mild-hybride of hybride-techniek, plug-in hybride-aandrijving of zelfs een batterij-elektrische aandrijflijn installeren op de bodemsectie.
Meer flexibiliteit
Hier komt de term multi-energy platform om de hoek kijken. ‘Multi-energy’ slaat op de diverse aandrijfvormen die de fabrikant op een platform kwijt kan. Deze strategie levert voor de fabrikant diverse voordelen op. Het drukt de kosten, maar geeft de fabrikant ook meer flexibiliteit.
Aanbod per markt verschillend
In sommige landen is de dieselmotor bijvoorbeeld niet interessant, terwijl ze op een andere markt juist de voorkeur geven aan een dieselmotor. Nog niet in alle landen is er een goede laadinfrastructuur om met een batterij-elektrische auto goed uit te voeten te kunnen. Dankzij het multi-energy platform kan de fabrikant per land bepalen welke aandrijflijnen er geleverd worden en welke niet.
Variëteit
Dankzij het multi-energy platform krijg je als koper ook meer keuzes. Ga je voor een traditionele benzine- of dieselmotor? Of kies je voor een vorm van elektrificatie? Steeds meer modellen zijn leverbaar met een variëteit aan aandrijflijnen.
Voorbeelden uit de markt
Kijk maar naar de nieuwe Peugeot 208, Opel Corsa en Mini Cooper. Die modellen zijn leverbaar met een benzine- of dieselmotor maar ook een batterij-elektrische aandrijflijn. Volvo hanteert dezelfde aanpak en kan zijn modellen dankzij een modulair platform aanbieden met benzine, diesel, plug-in hybride of volledig elektrisch.
Goed voorbeeld van multi-energy aanpak
Misschien wel het beste voorbeeld van een multi-energy aanpak wordt gegeven door het Volkswagen-concern. De nieuwe Volkswagen Golf en Seat Leon zijn bijvoorbeeld leverbaar met benzine (TSI), diesel (TDI), mild-hybride (eTSI), plug-in hybride (eHybrid) en CNG (TGI). Binnen die vijf verschillende aandrijfvormen is er keuze uit elf verschillende varianten.
Overleven
Een term die je mag onthouden dus, dat multi-energy platform. Steeds meer fabrikanten schakelen over naar een dergelijk platform. Zo’n bodemsectie is noodzakelijk om te kunnen overleven in de toekomst. Omdat een platform geschikt is voor diverse modellen, kan de autobouwer de ontwikkelingskosten uitsmeren over meerdere modellen en kan een fabrikant sneller inspelen op de marktvraag. Als plug-in hybride in een keer in opkomst is, hoeft de fabrikant weinig stappen de ondernemen om een model met PHEV-techniek op de markt te brengen.