Achter de schermen: Formule E E-Prix van Berlijn
Alles over de derde generatie Formule E-auto's en de elektrische toekomst van DS
Formule E wint steeds meer aan populariteit en is inmiddels een spannende raceklasse met veel spektakel. Vorig jaar kroonde Stoffel Vandoorne zich tot wereldkampioen na een enerverend seizoen. AutoRAI.nl kreeg de kans om de Belg te ontmoeten en mocht een exclusief kijkje achter de schermen nemen bij het DS Performance-raceteam tijdens de E-Prix van Berlijn.
100% elektrisch
DS Automobiles is het eerste merk van moedermaatschappij Stellantis dat volledig overgaat op elektrisch rijden. Alle nieuwe modellen die de Franse autobouwer lanceert, zullen vanaf 2024 uitsluitend 100% elektrisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volledig elektrische DS4 – de grote broer van de DS3 E-Tense – en er komt een geheel nieuw model dat het merk als eerste mag bouwen op het nieuwe Stellantis STLA MEDIUM-platform. Op de racebaan rijden de auto’s van de autosportafdeling van DS al jaren op elektrokracht.
Formule E
Sinds de oprichting van DS – in 2014 – doet de fabrikant onder de naam DS Performance mee aan het Formule E-wereldkampioenschap. In 2015 werd de eerste generatie (Gen 1) Formule E-auto geïntroduceerd, bekend als de DS Gen1. Deze auto had een vermogen van 270 pk en woog 920 kg. DS maakte een indrukwekkende entree in het volledig elektrische racekampioenschap en behaalde in hun eerste seizoen vier pole positions, vier podiumplekken en een overwinning. Tussen 2015 en 2018 stond de DS Gen1 maar liefst zestien keer op het podium.
Tweede generatie
In het vijfde seizoen stapte de raceklasse over naar de tweede generatie Formule E-auto. De nieuwe DS-bolide had een hoger vermogen van 335 pk en het gewicht daalde naar 90 kilogram. Met deze bolide behaalde DS in 2019 het kampioenschap zowel bij de coureurs als bij de constructeurs, waarmee ze de eerste dubbel in de geschiedenis van de Formule E op hun naam schreven. Ze herhaalden deze prestatie in 2020 met António Felix Da Costa als coureur van de DS-bolide.
Agressiever
Sinds 2023 rijden de coureurs in de derde generatie Formule E-auto. De Gen3-auto is krachtiger, sneller, efficiënter én lichter. Daarnaast ziet hij er een tikkeltje agressiever uit. De ontwerpers hebben zich laten inspireren door straaljagers. De prestaties van de nieuwe auto liegen er niet om. De coureurs beschikken over 470 pk aan vermogen, in plaats van 335 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 2,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 280 km/u. Bovendien is hij veel efficiënter dankzij een regeneratieve remcapaciteit van meer dan 40%. De auto kan zelfs zó sterk afremmen op zijn motoren, dat er achter geen remmen meer aanwezig zijn.
Vergne en Vandoorne
In het huidige, negende seizoen van het Formule E-kampioenschap rijden Jean-Eric Vergne en Stoffel Vandoorn in de DS E-TENSE FE23. Vergne, de enige coureur die twee keer kampioen is geworden in de geschiedenis van Formule E, heeft al twee keer op het podium gestaan dit jaar: hij won de race in Hyderabad, India in februari en pakte tijdens ons bezoek aan Berlijn de derde plaats. Stoffel Vandoorne – regerend wereldkampioen – heeft een moeizame start van het seizoen achter de rug. Hij behaalde in maart nog een fraaie pole position in São Paulo, maar heeft nog geen beker boven zijn hoofd mogen houden. In Berlijn vragen we de oud Formule 1-coureur naar zijn ervaring in de 100% elektrische raceklasse.
Hoe is het om te rijden in een Formule E-auto? Wat is het grote verschil met een F1-bolide?
Stoffel Vandoorne: “Ze zijn enorm krachtig, maar stil. Tijdens een race hoor je meer windgeruis dan lawaai van de elektromotor. Zeker in het begin was dat wennen. Ik heb altijd gereden met raceauto’s op benzine, zoals in de Formule 1. Het geluid van de motor gaf mij altijd veel informatie, bijvoorbeeld over hoe hard ik ging. Maar ik raakte al snel gewend aan de geruisloze aandrijflijn in de Formule E-auto’s en ik mis het geluid nu niet.”
Aan Bastien Schupp, senior vice president marketing & communicatie bij DS Automobiles, vragen we welke technologie en kennis van de Formule E worden toegepast in de straatauto’s van DS.
Schupp: “Het draait vooral om kennis. Een voorbeeld daarvan is de kennis die we opdoen over het terugwinnen van energie. Ook op het gebied van aerodynamica leren we veel. Consumenten willen elektrische auto’s met een steeds grotere actieradius, dus een gestroomlijnd ontwerp en efficiënte aandrijflijn worden steeds belangrijker.”
STLA-platform
Vanaf 2024 zal DS Automobiles zijn elektrische aanbod uitbreiden met de introductie van een 100% elektrische versie van de DS4. Tevens onthullen de Fransen dat jaar een nieuw model dat als eerste binnen de Stellantis-familie gebruikmaakt van het nieuwe STLA MEDIUM-platform. We vragen Schupp of hij vast een tipje van de sluier kan oplichten. Wat kunnen we verwachten?
Schupp: “Ik mag natuurlijk nog niet veel over deze auto zeggen, maar kijk maar eens goed naar de DS Aero Sport Lounge conceptauto die we in 2020 hebben onthuld. Dit studiemodel gebruiken we als inspiratie voor het nieuwe DS-model. Dus: een gestroomlijnde, stoere auto. Geen SUV, maar hij staat wel wat hoger op zijn wielen. We mikken op een actieradius van 700 kilometer.“